Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Autópálya matrica

Kapcsolódó oldal:  



Fontos:
A Népszabadság szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. informatikai rendszerének legfrissebb fejlesztéseivel elvesztették a napon belüli utólagos autópályadíj-fizetés lehetőségét az autósok, motorosok. (MTI)
(logsped)
2014.11.21.
Az autósok és intézmények jelenleg hét mobilparkolási szolgáltató közül választhatnak a keddtől működő új mobilparkolási rendszerben - közölte a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az MTI-vel.
(logsped)
2014.06.30.
Az Első Mobilfizetés Elszámoló Szolgáltató (EME) Zrt. álláspontja szerint a társaság mobilparkolási és e-matrica értékesítési szolgáltatásait nem érinti az új nemzeti mobilfizetési rendszer júliusi bevezetése. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. azt közölte, hogy a vonatkozó törvény szerint július 1-jétől csak a zrt.-n és annak szerződött partnerein keresztül lehet mobilparkolni, az EME pedig nem tartozik ezek közé. (MTI)
(logsped)
2014.06.22.
Országosan egységes mobilrendszeren keresztül lehet július 1-től fizetni a parkolásért és az autópálya használatért. (PC)
(logsped)
2014.06.17.

Németországban matricás autópályadíj-rendszert vezetnek be, fizetni várhatóan 2016-tól kell majd. (MTI)
(logsped)
2014.06.10.

Megszűnik a papír alapú autópálya-matrica Szlovákiában; 2015-ben bevezetik az elektronikus matricát - írta csütörtöki számában a pozsonyi Pravda. (MTI)    
(logsped)
2013.11.29.

Drágul a személyautók éves autópályadíja 2014 januártól Szlovéniában, ahol a kisteherautókra új díjkategóriát is bevezetnek. (MTI)    
(logsped)
2013.09.18.

A nemzeti fejlesztési miniszter a pénteki Magyar Közlönyben közzé tette a használatarányos útdíj - e-útdíj - tarifáját, valamint azoknak az utaknak a jegyzékét, amelyek július 1-től használatarányosan lesznek fizetősek a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű, tehergépkocsik számára. Ugyancsak rendeletben szabályozták a nemfizetés szankcióit. (MTI)
2013. évi LXVII. törvény
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról
A Kormány 175/2013. (V. 31.) Korm. rendelete
a közúti közlekedési bírságolással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról
25/2013. (V. 31.) NFM rendelet
Az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról
  
(logsped)
2013.06.02.

A nemzeti fejlesztési miniszter a pénteki Magyar Közlönyben közzé tette a használatarányos útdíj - e-útdíj - tarifáját, valamint azoknak az utaknak a jegyzékét, amelyek 2013 július 1-től használatarányosan lesznek fizetősek a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű, tehergépkocsik számára. Ugyancsak rendeletben szabályozták a nemfizetés szankcióit. (MTI)   
(logsped)
2013.06.02.

Az ÁAK tovább bővítette az úthasználati jogosultság, azaz az e-matrica ellenőrzésének módszerét: a kamerás ellenőrzés mellett már ún. mobil csoportokkal is vizsgálja az autópálya e-matrica meglétét.   
(logsped)
2013.02.11.

2012 novemberében vasárnapokon, hajnal 01:00 és 04:00 óra között az autópálya matricák értékesítése az ÁAK Zrt. informatikai rendszerének fejlesztése miatt átmenetileg csak korlátozottan lesz elérhető.   
(logsped)
2012.11.08.

A tervek szerint január elsejével az euró/forint árfolyam változásához igazodva átlagosan 7,5 százalékkal emelkedik az autópálya e-matricák díja. A díjstruktúra legfontosabb újdonsága, hogy a heti (10 napos) termék fenntartása mellett megszűnik a 4 napos jogosultság a D1 kategóriában. Így a személygépkocsira váltható legolcsóbb e-matrica a két hétvégét magába foglaló heti (10 napos) lesz.   
(logsped)
2011.12.07.

A Logica társaság független auditorként fog szerepelni az autópálya díjrendszer auditálása során Lengyelországban, amelyet 2011. június 1-én kezdett működtetni a Kapsch TrafficCom Poland cég.   
(logsped)
2011.06.17.

Jövőre vezetheti be a kormány az új autópályadíj-rendszert, az autópályamatricák helyett. Ennek az a lényege, hogy mindenki csak annyit fizet, ahány kilométert ment az autópályán. Először a kamionoknál és a kisteherautóknál vezetnék be. A terv szerint az autósok később maguk választhatnak: ha jobban megéri nekik kilométerenként fizetni, nem kell 4 vagy több napos matricát venni
  
(Tények)

2011.02.15.

A 2010-ben vásárolt éves e-matricák érvényességi ideje január 31-én, hétfőn éjfélkor lejár, azaz kedden 0:00 órától nem érvényes. Az idei esztendőre szóló úthasználati jogosultságot a díjrendelet tavaly év végén életbe léptetett módosításának megfelelően magasabb árakon lehet beszerezni.   
(MR)
2011.01.16.

Átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek 2011 január elsején az úthasználati díjak. A változások része, hogy megszűnik a személyautók téli díjkedvezménye.   
(logsped)
2010.12.27.

2010 október 1-től Romániában elektronikus útdíj-matrica rendszert vezettek be. A rendszerben az elektronikus regisztrálás a korábbi, ablakra ragasztott matricákat váltja fel.   
(logsped)
2010.11.07.
A nyári turisztikai időszak leteltével, október 1-jétől a csak személyautókra érvényes D1 négynapos autópálya e-matricák ára 1530 forintról 1170 forintra csökkent. Az árváltozás az úgynevezett motoros e-matricákat is érinti.   
(logsped)
2010.10.02.
Az autópálya-matricák ára az áfaemelés ellenére nem emelkedik 2009-ben

Nem emelkedik a autópálya-matricák ára az általános forgalmi adó (áfa) 2009 július eleji megemelésével.   
(VG)

2009.06.12.

Havi és hét napra érvényes (heti) sztrádamatricák Szlovéniában
Szlovéniában július elsejétől havi és hét napra érvényes (heti) autópálya matricákat is lehet majd kapni.   
(Stop)
2009.05.08.

Éves autópálya-matrica vásárlás már mobilon is!

Éves autópálya-matricát is vásárolhatunk mobilunkon az iziSHOP segítségével   
(logsped)
2009.01.09.

Változatlan autópályadíjak 2009-ben

Az elektronikus autópálya-matricák ára és kínálata nem változik az idén, a két évvel korábbi szinten marad - közölte az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) kedden.   
((ÁAK))
2009.01.07.

SMSPláza :Új autópálya-matrica vásárlási lehetőség SMS-sel

A mobiltelefon segítségével elérhető, bankkártyás fizetésen alapuló SMSPláza első termékeként virtuális autópálya-matricák (1 napos, 4 napos, heti és havi) szerezhetőek be.   
(logsped)
2008.11.11.

2008 október 1-től csökken a négynapos autópálya-matrica ára
A D1-es kategóriában vásárolható négynapos e-matricákat szezononként eltérő áron lehet megvásárolni   
(mfor)
2008.10.01.

Autópályadíj 2008

2008. január 1.-től megszűnt a szélvédőre ragasztandó matrica, így a jövőben az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni. A benzinkúthálózatok decemberben folyamatosan állnak át az új rendszerre. Az e-matrica vásárlásakor kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vásárlók még a hitelesítés előtt ellenőrizzék az adatok helytállóságát.


Januártól a közlekedési tárca megszünteti a papír alapú matricás rendszert. Az új e-matricás rendszerben az úthasználati jogosultságot a megszokott módon lehet megvásárolni, tehát az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban és kijelölt árusítóhelyein, a szerződött viszonteladóknál, benzinkutaknál, valamint SMS-ben, interneten, telefonhívással és mobilvásárlással. A gépjármű vezetője a vásárlás után bizonylatot, illetve nyugtázó üzenetet kap, amelyet az érvényesség utolsó napjától számított 1 évig kell majd megőrizni, mert a pótdíj megfizetésére vonatkozó igény 1 év alatt évül el. Az esetleges pótdíjfizetési felszólítások postázására az ÁAK Zrt-nek továbbra is 60 nap áll rendelkezésére.

A díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ.

A díjkategóriák a következők:

a) D1 díjkategória: a motorkerékpár, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű és mindezek bármilyen vontatmánnyal is,
b) D2 díjkategória: a 3,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese (járműszerelvény),
c) D3 díjkategória: a 7,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 12,0 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese (járműszerelvény),
d) D4 díjkategória: a Dl, D2 vagy D3 díjkategóriába nem sorolható valamennyi gépjármű.
(2) A motorkerékpár úthasználatért fizetendő 4 napos jogosultság díja a D1 kategória 4 napos jogosultság díjának 50%-a.
(3) A 7,5 tonnát meghaladó össztömegű autóbuszt az össztömegének megfelelő díjkategóriánál eggyel alacsonyabb díjkategóriába kell besorolni.
(4) A gépjármű és a vontatmány megengedett legnagyobb össztömegének értékét a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzés alapján kell meghatározni.

A jogosultság - áfát is tartalmazó - ára a következő:



További információk:

Az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló 36/2007. (III. 26.) GKM rendelet  

A díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról  
(autopalya.hu)
2007.12.12

 2008 január elsejével jön az e-matrica a sztrádákon
A szélvédőre ragasztandó papíralapú matrica január elsejével megszűnik, így az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni.  
(logsped/autopalya.hu)
2007.12.12

 Megszűnik a hagyományos autópálya-matrica
Nem drágulnak a díjak januárban

Január elsejétől már nem kell matricát ragasztani az autósoknak a járművek szélvédőjére, ha felhajtanak valamelyik autópályára.  
(hirado.hu)
2007.10.24.

 Április 1-től változások az útdíj-fizetésben
A díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló (díjas és díjmentes utak, útszakaszok körét meghatározó) GKM rendelet a korábbi szabályozáshoz képest módosításokat tartalmaz.  
(GKM )
2007.03.27.


 Új virtuális autópályamatrica-vásárlási lehetőség mobilon (2007. 04. 26. )  
 Buszok, teherautók, kamionok számára is vásárolhatók autópálya matricák az interneten (2007. 04. 19. )  
 Meglódult a matricaeladás (2007. 04. 13. )  
 Sztrádamatrica az újságostól (2007. 04. 06. )  
 Kész a terv az elektronikus autópályadíj-szedő rendszer kiépítésére (2007. 02. 05. )  
 M15-M70: április elsejétől matrica (2007. 01. 29. )  
 Havi matrica is lesz telefonon (2007. 01. 22. )  
 Már interneten is lehet venni autópálya-matricát (2006. 12. 05. )  
 SMS-ben mobillal is megvásárolható az autópálya-matrica (2006. 03. 20.)  


Új virtuális autópályamatrica-vásárlási lehetőség mobilon


2007. április 25-től tovább bővült a virtuális autópálya-matrica vásárlási lehetőségek köre. A Hedz Kft. által kifejlesztett iziSHOP szolgáltatás segítségével a felhasználók a mobiltelefonjukon keresztül, bankkártyás fizetéssel vásárolhatnak a teljes autópálya-matrica palettából, amelyet ráadásul - a piacon először - már kényelmi díj fizetése nélkül tehetnek meg.

A Hedz Kft. és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. együttműködésének köszönhetően április 25-től új virtuális autópályamatrica-vásárlási lehetőség áll az utazóközönség rendelkezésére. A mobiltelefon segítségével elérhető, bankkártyás fizetésen alapuló iziSHOP szolgáltatással a teljes virtuális matricapaletta (1-napos, 4-napos, heti és havi) beszerezhető. A GPRS technológiára épülő értékesítési csatorna igénybevételéhez csupán egy alkalmazást kell telepíteni a mobiltelefonra egy egyszerű SMS elküldésével. Ennek hatására a telefon menüje az iziSHOP mobil vásárlási funkciójával bővül, amelyen keresztül egyszerűen és gyorsan elindítható a matricavásárlási folyamat.

A rendszer egyik különlegessége, hogy a mobilszolgáltatóktól független megoldás használatával az úthasználati jogosultságért felszámított díj nem a mobilszámlát terheli, ugyanis a fizetés bankkártyáról történik. A Visa vagy MasterCard kártyákat elfogadó biztonságos elektronikus fizetés biztosításában a Hedz banki partnere az Inter-Európa Bank. A szolgáltatás további előnye, hogy a hazaiakkal teljesen azonos módon és feltételekkel immáron külföldi mobilosok is ugyanúgy igénybe vehetik. A rendszer már induláskor magyarul, angolul valamint németül is elérhető, és a nyelvek köre a jövőben folyamatosan bővül. Külön kiemelendő, hogy az új rendszer a virtuális matricák értékesítése során nem számol fel kényelmi díjat. A vásárlási tranzakciók költsége még egy alapdíjas SMS áránál is kevesebb, de a vásárló mobil előfizetési feltételeitől függően lehet akár ingyenes is.

Az ÁAK Zrt. virtuális matricaértékesítő rendszere 2006 tavaszán indult. A járművezetők először SMS-ben, majd az év végén már interneten és telefonhívással is beszerezhették az úthasználati jogosultságokat. A Hedz Kft. által kifejlesztett módszer a negyedik olyan megoldás, ami kényelmes és biztonságos vásárlási alternatívát jelent az úthasználók számára, hiszen az értékesítőhelyeken esetenként előforduló sorban állás helyett a felsorolt megoldások segítségével pár perc alatt megválthatók a matricák. Az iziSHOPä külön előnye, hogy használata az új ügyfelek számára sem jelent gondot, mivel nincs szükség semmilyen speciális előkészületre, előzetes szerződéskötésre vagy pénzbefizetésre. Az ÁAK Zrt. működésének minden területén a verseny élénkítésére törekszik, és örömmel konstatálja, hogy az elektronikus értékesítési csatornákat alkalmazó partnerei között megjelent az első olyan vállalkozó, amely a tranzakciók lebonyolításáért nem számol fel kényelmi díjat.

A virtuális matrica értékesítő rendszerek sikerét mutatja, hogy 2007 első három hónapjában értékesített 1,8 millió matrica 7,7%-a elektronikus csatornákon keresztül talált gazdára. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az alternatív értékesítési rendszer bővítése érdekében újabb és újabb alvállalkozókkal folytat tárgyalásokat, hogy ezáltal minél több ügyfele számára tegye elérhetővé ezt a kényelmes vásárlási lehetőséget, és hogy a verseny hatására mind kevesebben terheljék kényelmi díjjal a virtuális matricavásárlást. (TF)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 04. 26.


Buszok, teherautók, kamionok számára is vásárolhatók autópálya matricák az interneten


Szerdától a teherautók, buszok és kamionok számára is kapható autópálya matrica az interneten.

Az egy napos, a heti és a havi matricák bankkártyás fizetés ellenében akár elővételben is megrendelhetők.

A személyautók számára érvényes négy napos sztrádamatricát már december eleje óta meg lehet vásárolni az interneten. (MR)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 04. 19.


Meglódult a matricaeladás


Az április 1-jei hétvégén egy átlagos hétvégéhez képest ötödével többet adtak el a D4-es matricákból

Érzékelhetően nőtt az autópálya-matricák értékesítése, az április 1-jei hétvégén egy átlagos hétvégéhez képest például 20 százalékkal többet adtak el a D4-es, vagyis a 12 tonnánál nehezebb gépjárművekre érvényes vinyettákból - mondta a Napi Gazdaságnak Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője.

Azt egyelőre nem tudni, hogy ez a jó időnek vagy annak köszönhető, hogy április 1-jétől a D4-es kategóriába tartozó járművek már csak matricával használhatják a 42 kijelölt főútszakaszt, illetve az autóutakat, az utóbbiakra pedig a többi tehergépjármű (D2, D3 kategóriájú) is csak vinyettával hajthat fel.

Az ÁAK Zrt.-nek még nincsenek részletes adatai arról, miként vált be a főutak matricásítása, az ellenőrzés ugyanis bonyolult és időigényes. Első lépésben az ÁAK leolvassa a díjas szakaszon elhaladó összes jármű rendszámát, aztán lekéri az ezekre vonatkozó adatokat a központi adatbázisból, mert csak ez alapján dönthető el, mely járművek tartoznak a fizetésre kötelezett kategóriába. Az ellenőrzést egyébként akkor kezdték meg, amikor az adott ponton elhelyezték az erre figyelmeztető táblát, az utolsó ilyen április 3-án került a helyére. A szóvivő elmondta: a főutak matricásításával párhuzamosan a korábbi 600-ról 900-ra növelték az értékesítési pontok számát (hirado.hu)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 04. 13.


Sztrádamatrica az újságostól


Májustól a hírlapárusoknál és a trafikokban is lehet majd autópálya-matricát vásárolni.

Cardnet Zrt. az ország több mint 2300 pontjára telepít matricakiadó terminált, ahol az sms-ben történő és az internetes vásárlásnál olcsóbban lesz elérhető a matricák valamennyi típusa. Az év végéig további 1700 helyen szeretnénk elindítani a szolgáltatást. (nol)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 04. 06.


Kész a terv az elektronikus autópályadíj-szedő rendszer kiépítésére
2009-től a teherfuvarozóknak jóval drágább lesz az autópálya-használat


Kész a terv az elektronikus autópályadíj-szedő rendszer kiépítésére - tudta meg a Népszabadság. A kormánydöntésre váró előterjesztés szerint a kamionok 2009-ben már nem, a személygépkocsik viszont még 2012-ben is matricával használhatnák a sztrádákat.

Leghamarabb február végén írhatja ki a nemzetközi közbeszerzési eljárást az úthasználattal arányos elektronikus autópályadíj-rendszer (ED) kiépítésére a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). Az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság (Ukig) kikeresztelkedésével létrejött szervezet a tavaly májusi kudarc után immár másodszor fut neki a sztrádamatricákat leváltó informatikai beruházásnak. A szakmapolitikai egyeztetéseket követően kormány elé kerülő előterjesztésben azonban sok a megválaszolatlan kérdés.

Még mindig nem állt össze például azoknak az utaknak a köre, amelyek használatáért az elektronikus rendszerben fizetni kellene. A minimálprogram szerint a 2008 végére kiépülő új hálózatnak 885 kilométernyi autópályán lehetővé kellene tennie, hogy a 12 tonnánál nagyobb kamionok - egy sorompók, fizetőbódék és megállás nélküli automatikus rendszerben - úthasználatukkal arányosan fizethessenek. Emellett a rendszernek együtt kell bővülnie a 2013-ig mintegy félezer kilométernyi új szakasszal kiegészülő autópálya-hálózattal is. A legnagyobb bizonytalanságot az okozza, hogy az aktuális tervek szerint a gazdasági tárca a kamionok számára fizetőssé tenné az autópályákkal párhuzamos főutakat is. Ez pedig további másfél ezer kilométeren teheti szükségessé az elektronikus díjszedés kiépítését.

Arra sincs végleges válasz, hogy a rendszer legkésőbb 2009. januári bekapcsolásakor csak a legnagyobb kamionoknak vagy valamennyi 3,5 tonna feletti gépjárműnek át kell-e térnie a matricás díjfizetésről a használatarányosra. Biztosnak csak az látszik, hogy a KKK tenderét megnyerő rendszerszállító öt évre kapna jogot a díjszedő rendszer üzemeltetésére. Az, hogy az ED végül pontosan mennyiért épülhet meg, csak közbeszerzésének augusztusra tervezett lezárásakor derül majd ki. Addig a tenderről dönteni készülő kormánynak be kell érnie a most elkészült előterjesztés előrejelzéseivel.

A nyolcféle tervváltozat közül a legegyszerűbb azzal számol, ha az ED (elektronikus díjrendszer) használatát csak az autópályákon és kizárólag a 12 tonnánál nagyobb kamionok számára tennék kötelezővé, a hálózat pedig 16-17 milliárd forintért is kiépülhetne. Ebben az esetben az állam a rendszer üzemeltetőjének a 2008-2012 közti időszakra - költségalapú díjak mellett - várt évente 15 és 32 milliárd forint közti bevételből 10-11 milliárd forint szolgáltatói díjat fizetne. Az egyéb költségek levonása után azonban a költségvetés így csak szerény összeget, évente mintegy 3-9 milliárd forintot kasszírozhatna.

Ha viszont a legösszetettebb megoldást választják, és az ED rendszerét az autópályák mellett a nemzetközi főútvonalakra is kiépítik, használatát pedig minden 3,5 tonnánál nagyobb jármű számára kötelezővé teszik, a költségvetés 2008 és 2012 között évente 38-75 milliárd forint közti öszszeget tehetne el tisztán. Igaz, ez azzal is járna, hogy a rendszer kiépítése is többe kerülne. Arról azonban, hogy pontosan mennyivel, megoszlanak a vélemények, olvasható a Népszabadságban.

A független szakértők szerint a várható költségek elérhetik a 60-70 milliárd forintot is. A kormány elé kerülő előterjesztésben mindenesetre a legdrágább változat becsült beruházási költsége nem haladja meg a 21 milliárd forintot. A teherautók úthasználatából ebben az esetben a költségalapúnál magasabb, úgynevezett "még elfogadható" tarifaszinten befolyó bevétel 2012-ig évente 64-105 milliárd forint között változna. Ebből az ED koncessziójának végéig mintegy évi 13-15 milliárd forintot kellene kifizetni a rendszer üzemeltetőjének.

Egyelőre csak találgatni lehet, hogy a kormány végül milyen utakon milyen járművek számára építteti ki az elektronikus rendszert. A valamennyi szóba jöhető útra kiterjesztett ED megvalósítása ellen szól, hogy ez rendkívül költséges lehet.

Annyi mindenesetre máris bizonyos: a tehergépkocsik üzemeltetőit az elektronikus útdíj bevezetése nem fogja felvillanyozni. Számukra ugyanis az ED szolgálatba állításával a fizetős utak használata háromszor-ötször többe kerül majd, mint a jelenlegi matricákkal. A mostani rendszerben legalábbis egy kamionra háromezer forintért lehet megváltani az autópályák kilométer-korlátozás nélküli egynapos használatát. Az elektronikus díjrendszerben viszont 2009-ben egyetlen kilométer fizetős út használatáért 35-45 forint közti összeget számláznak majd a kamionosoknak az előterjesztés szerint, vagyis száz kilométerre 3500-4500 forintot. Ez ráadásul "2007 januári árakon" számolt költség, ami azt jelenti, hogy az addig várható infláció a várható számszerű kilométerdíjat tovább emeli.

Az ED idővel a személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedők számára is megdrágítja majd az autópályákat. Nekik azonban legalább forintjaikat nem kell félteniük az új rendszertől. A 3,5 tonnánál kisebb járműveket használóknak legalábbis jó esélyük van rá, hogy az euró kormányzati prognózisokban szereplő bevezetésével egy időben, csak 2013-ban kell áttérniük a használatarányos díjfizetésre a sztrádákon. Addig marad az olcsóbb matrica.

Egy tender, három rendszer

Az ED-tender előminősítő szakaszának május elejére várható lezárása után derülhet ki: hány pályázó és milyen megoldásokkal indul majd a KKK tenderén. Az eddig lezajlott tapogatózó tárgyalások tanúsága szerint vállalkozó kedvű befektetőből nem lesz hiány, az Európai Unió (EU) műszaki elvárásainak azonban elvileg csak három díjszedő rendszer felel meg.

A magyar ED-tenderen jó esélylyel indulhat a német gyorsforgalmi utakon alkalmazott műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a GSM mobiltelefon-hálózatok adatátviteli szolgáltatásaira épülő rendszer. Megvalósítása azt jelentené, hogy a rendszerben fizető tehergépkocsik mindegyikét egy 50-55 ezer forintba kerülő fedélzeti egységgel kellene ellátni. A megoldás előnye lenne, hogy alkalmazásával nemcsak az autópályákon, hanem szükség esetén lényegében az ország bármely útján be lehetne vezetni a díjszedést. Így a kormány terveivel összhangban nem lenne akadálya a nemzetközi főutak fizetőssé tételének sem.

Az ED felépülhetne a jelenleg mintegy 16 európai országban - köztük Ausztriában, Csehországban - alkalmazott mikrohullámú (DSRC) rendszerekből is. Az egyedüli, valóban szabványosított díjszedési megoldás szépséghibája, hogy mivel az út mentén telepített elektronikus díjfizető kapukból áll, autópályákon, gyorsforgalmi utakon kívüli alkalmazása, hálózatának kiterjesztése körülményes és költséges. Megvalósítása esetén a rendszerben regisztrált gépkocsik szélvédőjére fel kellene ragasztani a kevesebb mint tízezer forintba kerülő fedélzeti egységet, amely a jármű és az úthasználati díjak fizetésére kijelölt számla adatait tartalmazza.

A legnagyobb bizonytalansággal a mobiltelefonos helyzetmeghatározásra épülő rendszereket emlegetik. A látszólag egyszerű és kizárólag a meglévő GSM-hálózatokra épülő díjszedés legnagyobb problémája, hogy alkalmazhatóságát még nem bizonyították. Működő autópályadíj-rendszert még sehol nem építettek ezzel a megoldással. Megvalósításának egyik előnyeként mégis éppen azt említik, hogy sikere esetén egyszerűsége miatt megoldást jelentene az EU-tagállamok egységes díjszedő rendszerének kiépítésére. Emellett alkalmazása akár feleslegessé is tehetné a gépjárműveken elhelyezett, utólag beszerelt fedélzeti egységeket. Elég lenne, ha a mobiltelefon-társaságok szolgáltatásaik közé felvennék az autópályadíjak elektronikus fizetését is, így ez minden előfizetőjük számára külön beruházás nélkül elérhető lenne. (nol)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 02. 05.


M15-M70: április elsejétől matrica
Személyautóval is minden főúton fizetni kell hamarosan?


Kizárólag sztrádamatricával használhatják április elsejétől az M15-ös és az M70-es autóutat a személykocsival és motorral közlekedők - értesült a Népszabadság. A főutakon az idén még csak a kamionosok fizetnek.

A gazdasági tárca harmincöt kilométernyi, ma még díjmentesen használható autóútra, az M15-ösre és az M70-esre terjesztené ki első lépésben a matricás autópályadíj-rendszert a legkisebb, 3,5 tonna alatti jármű-kategóriában. Az M1-es autópályát a szlovák határral, illetve Letenyét Tornyiszentmiklóson át az országhatárral összekötő két szakasz díjasításával azonban még nincs vége az autóutak felmatricázásának. A szaktárca egyeztetés alatt álló előterjesztése szerint él a terv: az összes gyorsforgalmi úton valamennyi jármű-kategória számára kötelezővé tennék a matricás útdíjfizetést.

Úgy tudja a a Népszabadság, a meglévő kétszáz kilométernyi autóúti kiépítettségű útszakasz matricásításáról a héten is tárgyaltak. A várható tiltakozások miatt azonban többségük fizetőssé tételéről egyelőre nem határoztak. Elvi döntés is csak az M15-ösről és az M70-esről született. A kalapban mégis benne maradt, hogy a személygépkocsival közlekedőknek a tucatnyi ingyen használható út közül néhányra meg kell majd váltaniuk az autópálya-matricákat. Elsősorban azok az utak jöhetnek szóba, amelyekkel párhuzamosan alsóbbrendű út is fut. Ilyen például a Vác és Budapest közti 2/A, amely mellett alternatívát kínál a régi 2-es főút. A gyors döntést mindenesetre akadályozhatja, hogy a matricásításhoz szükséges forgalmi és környezetvédelmi hatástanulmányok eddig egyetlen útra sem készültek el.

A fizetős utak körének bővítését valószínűsíti az is, hogy a gazdasági tárca szakértői szerint a használatarányos elektronikus útdíjszedés bevezetése előtt a gyorsforgalmi utakon meg kellene szüntetni az ingyenes szakaszokat. Ez azt jelentené: a tehergépkocsiknak előreláthatólag 2009-től, a személygépkocsiknak 2011-től a városi elkerülő szakaszokon is - így akár az M0-áson, illetve az M1, M3, M5, M6, M7 fővárosi bevezető szakaszain - fizetniük kellene. Ennél nagyobb merítést már csak az jelenthet, ha a személygépkocsik számára az "országos közutakon" is kötelezővé teszik a díjfizetést.

Ez ugyanis már nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutak díjasítását is jelenheti a legkisebb jármű-kategóriában. Ennek mérlegelése azonban a gazdasági tárca előterjesztés-tervezete szerint "a jövő évek útdíjpolitikájának kialakítása során lesz feladat".

Az autósok számára sovány vigasz, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. nemcsak a személygépkocsiknak fizetőssé tett 35 kilométernyi autóút, hanem a kamionok számára díjasítandó mintegy ezer kilométer főút ellenőrzésére sincs felkészülve. Az értékesítési és az ellenőrzési rendszer bővítése, a matricahasználatra figyelmeztető táblák kihelyezése 550 millió forintba kerülne. Mindez három hónapig tartana. Így a matricás rendszer április 1-jére tervezett kiterjesztésekor a díjfizetés ellenőrzése meglehetősen hézagos lesz. Ráadásul az autópályáktól távol eső területeken a kamionosok csak néhány helyen vásárolhatják majd meg a főutak használatához szükséges matricákat.

A kamerás ellenőrzés kiépítéséig az ÁAK meglévő ellenőrző autói átcsoportosításával, szúrópróbaszerűen ellenőrzi majd a díjfizetésbe áprilisban bevont utakat. Ami egyúttal azt is jelenti: az autópályákon könnyebb dolguk lesz a bliccelőknek. (nol)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 01. 29.


Havi matrica is lesz telefonon

Hétfőtől mobiltelefon-hívással is megvásárolható az autópálya-matrica. A sztrádahasználati díjat az éves előfizetés kivételével bármilyen időtartamra ki lehet fizetni egy ingyenesen hívható szám tárcsázásával.

A telefonálónak nincs más dolga mint, hogy a 06-80-98 után négynapos matricánál 0404-et, tíz naposnál 1010-et, harmincnaposnál pedig 3030-at tárcsáz. A visszajelzés sms-ben érkezik a telefonra, ami jelzi, hogy az előfizetés érvényes.

Az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. előre fizetős szolgáltatására a fizessenmobillal.hu honlapon egyetlen telefonszámhoz akár több autó rendszámára is regisztrálhatják magukat a sztrádahasználók. Az elektronikus fizetést választóknak első lépésben fel kell tölteniük matricaegyenlegüket, amelynek terhére három (a matricák érvényességi ideje szerint) telefonszám hívásával kezdeményezhetik az útdíj kifizetését. (MR)

Vissza a lap tetejére >>>
2007. 01. 22.


Már interneten is lehet venni autópálya-matricát

Tegnap éjfél óta már az interneten is lehet vásárolni autópálya-matricát, az autopalyamatrica.hu internetes oldalon. A különféle matricatípusok közül egyelőre a D1, vagyis a 3,5 tonna alatti gépjárművek, illetve motorkerékpárok számára kínált négynapos, heti- és havi matrica vásárolható meg ilyen módon - számolt be a HavariaPress.

Mint kiderült, autópálya-webmatricát akár az indulás előtt öt perccel is meg lehet vásárolni. A rendszer egyébként tárolja a visszaigazoló bizonylatokat, amelyek így, egy esetleges reklamáció esetén azonnal visszakereshetők.

A szolgáltatás ára matricánként 100 forint. Igénybevételéhez nincs szükség semmilyen külön egyenleg feltöltésére, mindössze el kell látogatni az autopalyamatrica oldalra, megadni a gépjármű rendszámát, a kívánt matrica típusát, és az érvényesség kezdetét. A webmatrica ellenértéke bankkártyával fizethető. A biztonságos internetes vásárlásra létrehozott fizetési felületet az Investech Kft. az OTP Bankkal együttműködésben üzemelteti. Telefonos segítség:

06 20 9999 746

Vissza a lap tetejére >>>
2006. 12. 05.


SMS-ben mobillal is megvásárolható az autópálya-matrica

Március 17-től mobiltelefonnal is megvásárolható a személyautókra is érvényes D1 típusú 4 napos autópálya-matrica. A kényelmes és egyszerű szolgáltatást a Pannon és a T-Mobile előfizetői, azaz összesen 7,2 millióan vehetik igénybe.

A D1-es 4 napos autópálya-matrica bárhonnan, bármikor SMS-ben egyszerűen és gyorsan megvásárolható, ilyen esetben nincs szükség a matrica felragasztására.

Az autópálya használata előtt a Pannonosoknak és T-Mobile-osoknak a 8100-100-as számra kell elküldeniük a rendszámot SMS-ben úgy, hogy az egyes karakterek lenyomása között ne legyen szóköz (például: ABC123). Ezután a vásárlás részleteit összegző válaszüzenet megérkezését követően szintén SMS-ben jóváhagyva a tranzakciót már használhatók a matricás rendszerben érintett autópályák.

A vásárlás sikerességéről visszaigazoló SMS érkezik, melynek kézhezvételétől a tranzakció kezdeményezését követő harmadik nap 24:00-ig érvényes az igényelt autópálya-használati jogosultság.

Külföldi rendszámú gépkocsi esetén a rendszám beírása, valamint szóköz beszúrása után a gépkocsi nemzetközileg elfogadott felségjelét is meg kell adni, például osztrák rendszámú autó esetén a helyes formátum: W 38214. Az autópálya-matrica díján túl a mobiltelefonos vásárlás 100 Ft alkalmanként.

Az úthasználati díj megfizetését az ÁAK - a gépjárművek megállítása nélkül - rendszám alapján, elektronikus úton a matrica-köteles autópálya-szakaszok bármely pontján, például mobil ellenőrző csoportok segítségével ellenőrizheti.

A mobiltelefonos autópálya-matrica megvásárlásának lehetőségével a Pannon és a T-Mobile együttműködésének köszönhetően a hazai mobilosok nagy része számára tovább bővült a telefonnal megvehető termékek és szolgáltatások köre. (ÁAK)

Vissza a lap tetejére >>>
2006. 03. 20.