Nem emelkedik a autópálya-matricák ára az általános forgalmi adó (áfa) 2009 július eleji megemelésével.
Az áfaemelés 2009-es hatását a matricabevételek esetében 500 millió forint mínusszal veszik figyelembe - idézi a Világgazdaság kérdésére Kalmár Koppányt, a KKK kommunikációs vezetőjét. A díjnövelést korlátozza a vonatkozó közösségi irányelv is, amely euróban maximálja a bruttó összeget, ráadásul azt a tárgyévet megelőző október 15-i árfolyamon kell átszámítani.
A KKK legújabb becslése szerint a matricák értékesítéséből az idén befolyó nettó összeg 41,9 milliárd forint lesz, ez mintegy 4,1 milliárddal kevesebb a legutolsó számításhoz képest, és elmarad a tavalyitól is. Ehhez adódik még a pótdíjbevétel csökkenése, várhatóan 1,5 milliárd forintra. A gyorsforgalmi utakra ebből több mint bruttó 14 milliárdot fizetnek ki működési költségként (üzemeltetés, karbantartás és tisztítás), és közel 4 milliárdot költenek az úthálózat felújítására. Ezek az összegek biztosítani tudják a biztonságos működést, írja a VG.
A bevétel nemcsak az adó emelése, hanem a forgalom visszaesés miatt is csökken. Az előző év hasonló időszakához képest a járművezetők összességében hat százalékkal kevesebb e-matricát vásároltak, ez négyszázalékos bevétel-viszszaesést eredményezett. Ezzel megtörni látszik a matricák eladásának elmúlt fél évtizedes növekedése. Történt ez annak ellenére, hogy a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hossza tavaly közel 70 kilométerrel növekedett.
A kevesebb matrica kevesebb autóst is jelent, derül ki a lap cikkéből. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-esen volt: ez év január–márciusában átlagosan 5-10 százalékkal
kevesebb jármű közlekedett ezen az útszakaszon, mint tavaly. Ugyanennyivel esett vissza az M0-s autóút déli szektorának forgalma. Stagnált a forgalom az M3-ason és az M7-esen is.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium döntése értelmében az e-matricák 2009-ben is 2008-as árakon szerezhetők be. Az árszabáson kívül a pótdíjak mértéke sem változik.
A díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ.
A díjkategóriák a következők:
a) D1 díjkategória: a motorkerékpár, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű és mindezek bármilyen vontatmánnyal is,
b) D2 díjkategória: a 3,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese (járműszerelvény),
c) D3 díjkategória: a 7,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 12,0 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese (járműszerelvény),
d) D4 díjkategória: a Dl, D2 vagy D3 díjkategóriába nem sorolható valamennyi gépjármű.
A motorkerékpár úthasználatért fizetendő 4 napos jogosultság díja a D1 kategória 4 napos jogosultság díjának 50%-a.
A 7,5 tonnát meghaladó össztömegű autóbuszt az össztömegének megfelelő díjkategóriánál eggyel alacsonyabb díjkategóriába kell besorolni.
A gépjármű és a vontatmány megengedett legnagyobb össztömegének értékét a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzés alapján kell meghatározni.
A jogosultság - áfát is tartalmazó - ára a következő:
(VG)
2009.06.12.