Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Elektronikus adóbevallás 2009,2010,2011,2012,2013,2014

Kapcsolódó oldal:  



Fontos  






Nullás adóbevallás
A 2012. adóévi társasági adóbevallást helyettesítő nyilatkozatot az arra jogosult nonprofit szervezeteknek 2013. február 25-éig kell megtenniük. Ezt követően a 2012. év vonatkozásában társasági adóbevallást helyettesítő nyilatkozat megtételére nincs mód, hanem a 1229 számú bevallást kell benyújtani 2013. május 31-ig „nullás” adattartalommal.
[az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 31. § (5) bekezdés]
























Személyi jövedelem adó (SZJA) 2013:

Adókulcs 16 %
Megszűnt a félszuperbruttó.

Személyi jövedelem adó (SZJA) 2014:

Adókulcs 16 %






A 2012. évi CXLVII. törvény Parlament által 2012. december 17-én elfogadott módosítása értelmében a kisvállalati adó bejelentkezési határideje január 15-re módosult.




Telefon magáncélú használata 2011, 2012, 2013

a szolgáltató által kibocsátott számla (áfával együtt számított) értékből többféleképpen határozható meg:
- Tételes elkülönítésel
- Amennyiben a magáncélú telefonhasználat tételes elkülönítése nem lehetséges, a számlázott érték 20 százalékát kell a magáncélú használat értékének tekinteni

Kamatadó 2013 július 31-ig

- Kamatadó 16%

Kamatadó 2013 augusztus 1-től

- Eddigi kamatadó 16% + 6% EHO (egészségügyi hozzájárulást) összesen 22%

ÁFA kulcsok 2013, 2014

- 27 százalékos áfa (a 2011. évi 25 százalékos helyett)
- 18 százalékos áfa
- 5 százalékos áfa
- 0 százalékos áfa
- mentes az adó alól
A 2011-ben meghatározott termékkörök nem változnak.

Garantált bérminimum (szakmunkás minimálbér) és a minimálbér összege 2014


A garantált bérminimum (szakmunkás bérminimum) 2014-ben 118.000,-Ft.
A minimálbér 2014-ben 101.500,-Ft.

Garantált bérminimum (szakmunkás minimálbér) és a minimálbér összege 2013

A garantált bérminimum 2012-ben 108 000,-Ft. A garantált bérminimum 2013-re 113.000,-Ft.
A minimálbér 2012-ben 93.000,-Ft. A minimálbér 2013-ra 98.000,-Ft.

A minimálbérnek is van adóterhe, illetve van utána járulékfizetési kötelezettség. A minimálbérre is vonatkozik a 16 % személyi jövedelemadó megfizetése.

A minimálbér járulékai 2013-ban

A munkavállalót terhelő járulék.

- 10 %-os nyugdíjjárulék, amely független attól, hogy a dolgozó magánpénztári tag vagy sem.
- 7 % egészségbiztosítási járulék, amely 2 részből tevődik össze, a 4 %-os természetbeni, illetve a 3 %-os pénzbeli járulékból.
- 1,5-os munkaerő-piaci járulék.

A munkáltatót terhelő járulék.

- 27 %-ot jelentő szociális hozzájárulási adó,
- 1,5 %-os szakképzési hozzájárulás.

EHO 2013


Járulékmértékek 2013

A munkaadók által fizetendő járulék:

- szociális hozzájárulási adó (korábban TB járulék) mértéke 27%
Az adó kedvezményekkel csökkenthető. Az adó alapja a jövedelem, vállalkozásoknál legalább a minimálbér 1,25-szöröse.

A munkavállalók által fizetendő járulék:

- 10% nyugdíjjárulék (magán-nyugdíjpénztár tagja is járulékot fizet),
- 4% természetbeni egészségbiztosítási járulék
- 3% pénzbeli egészségbiztosítási járulék (nyugdíj, akkor nem kell)
- 1,5% munkaerőpiaci járulék (ha van vállalkozás melletti főállás vagy nyugdíj, akkor nem kell)

Nyugdíjas vállalkozó nem egészségbiztosítási járulékot, hanem havi havi 6660, napi 222 Ft egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet.
A járulékok alapja a jövedelem, vállalkozásoknál a nyugdíjjárulék esetén legalább a minimálbér, az egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulék esetén legalább a minimálbér 1,5-szerese; másodfoglalkozású, kiegészítő tevékenységű vállalkozásoknál a kivét, illetve a jövedelem, vagy az EVA-alap 4%-a.

Egyéni főfoglalkozású vállalkozók, főfoglalkozású evás által fizetendő járulékok 2013-ben

- Szociális hozzájárulási adó 27%
- Nyugdíjjárulék 10%
- Egészségbiztosítási járulék 7 (4+3)%
- Munkaerő-piaci járulék 1,5%

Kiegészítő tevékenységü nyugdíjas vállalkozók, kiegészítő tevékenységü evás által fizetendő járulékok 2013-ben

- Nyugdíjjárulék 10%
- Egészségügyi szolgáltatási járulék havi 6660, napi 222 Ft

Nyugdíj melletti jogviszony, fizetendő járulékok 2013-ben

- Szociális hozzájárulási adó 27%
- Nyugdíjjárulék 10%
- Egészségbiztosítási járulék 4%, cak nyugdíj folyosításának szüneteltetése eseten 7%

Megbízás,választott tisztviselő,bedolgozó, fizetendő járulékok 2013-ben

- Szociális hozzájárulási adó 27%
- Nyugdíjjárulék 10%
- Egészségbiztosítási járulék 7 (4+3)%

Az egyszerűsített foglalkoztatás (alkalmi munka) járuléka 2013


- alkalmi munkavállaló után 1000 forint,
- a mezőgazdasági és az turisztikai idénymunkás után 500 forint,
- filmipari statiszta alkalmi munkája esetén 3000 forint.

Biztosított mezőgzdasági östermelő által fizetendő járulékok 2013-ben


Tárgyévben kezdő őstermelő, vagy akinek a megelőző évben a bevétele 8 000 000 Ft-nál tőbb

- Szociális hozzájárulási adó 27%
- Nyugdíjjárulék 10%
- Egészségbiztosítási járulék 7 (4+3)%

Tárgyévben maximum 8 000 000 Ft bevétel

- Nyugdíjjárulék 10%
- Egészségbiztosítási járulék 4%

EVA 2012-ben


- adókulcs 37%
- összeghatár 30 millió Ft.

EKHO 2012-ben


- A Magánszemélyt terhelő EKHO, az EKHO alapja után 17%
- A nyugdíjast terhelő EKHO, az EKHO alapja után 11,1%
- A kizetőt 20% mértékű kötelezettség terheli

Árfolyamnyereség adója 2012-ben


- A kamat, árfolyamnyereség adója változatlanul 16 %.

Önálló orvosi tevékenység praxisjogának megszerzésének illetéke 2012


- Az illeték mértéke 10%

2013 (éves) adó bevallás határideje  

Személyi jövedelem adó bevallásának (SZJA) benyújtási határideje:

Magánszemélyeknek: 2014. május 20

Egyéni vállalkozóknak: 2014. február 25.

Éves ÁFA bevallásának benyújtási határideje:

2014. február 25.

Az Országgyűlés hétfőn elfogadta a jövő évi adóváltoztatásokat. A kormány javaslatára a családi adókedvezmény 2014-ben az egyéni járulékok, vagyis a 7 százalékos egészségbiztosítási és a 10 százalékos nyugdíjjárulék terhére is igénybe vehető lesz.
A parlament döntésével a 2014 évre is fenntartotta a bankadót és jóváhagyta a az élősertés és a félsertés áfájának 27 százalékról 5 százalékra csökkentését, továbbá a három vagy több gyermeket nevelő szülőket foglalkoztatók adókedvezményének meghosszabbítását is. stb.    
(logsped)
2013.11.18.
Egyszerűbb lett az elektronikus adóbevallások beküldése, "feladása" annak a programfejlesztésnek köszönhetően, amely a közelmúltban zárult le az APEH és a MEH közös munkájában. Ezentúl az általános nyomtatványkitöltő program (ÁNYK) új verziójának használatával már közvetlenül, a böngésző program használata nélkül is beküldhető a kész nyomtatvány az Ügyfélkapun keresztül.   
(APEH)
2010.01.14.
Adott bruttó bér mellett a nettó jövedelem mértéke négy tényezőtől függ. 27%-kal nagyobb lesz az adóalap, viszont csökkennek az adókulcsok, kitolódik az alsó sávhatár és kedvezőbbé válik az adójóváírás rendszere is. Összességében az adózók 99%-ának emelkedik a jövedelme 2010-ben.   
(PB)
2009.12.30.

Indul az új internetes bevallási rendszer
Az új keretprogrammal több és könnyebben elérhető segítséget ígér a felhasználóknak az adóhatóság.  
(nol)
2008.01.08

Egyszerűbb lesz jövőre az adóbevallás
Összesen több mint ezer sorral lesznek rövidebbek az adóbevallások, amelyek száma az idei 59-ről 23-ra csökken.  
(FN)
2007.12.07.

APEH: az elektronikus bevallások javításáról

Mindazon Internetes kitöltő program segítségével kitöltött és elektronikus úton továbbított bevallás esetén, ahol a bevallás Főlapján szerepel "A javítani kívánt nyomtatvány vonalkódja" mező, lehetőség van javító bevallás elektronikus úton történő továbbítására - tájékoztat az APEH.

Az elektronikus javító bevallást kizárólag abban az esetben lehet küldeni, ha az adóhatóság felszólítást küldött egy már elküldött hibás bevallás javítására. Ebben az esetben a felszólító levélben "Technikai kód"-ként az azonosító adatoknál közölt - a bevallás számát követő - 10 jegyű technikai kódot kell a javítani kívánt vonalkódja mezőbe a bevallás Főlapján beírni.

A javító bevallás benyújtásának időpontja nem lehet korábbi az eredeti, javítani kívánt bevallás benyújtásának időpontjától.

A javító és a javítandó bevallás típusának meg kell egyeznie, így önellenőrzés és pótlás esetén mindig csak a javítani kívánt önellenőrző, illetve pótló bevallás vonalkódjára lehet hivatkozni a javító bevalláson, az alap bevallás vonalkódjára nem.

A javító bevalláson feltüntetett adószámnak szintén meg kell egyeznie a javítandó bevalláson feltüntetett adószámmal.

Kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy javító bevallás esetén a javítandó bevallás teljes adattartalmát meg kell ismételni a már valós (jó) adatokkal együtt. Ez azért fontos, mivel az adóhatóság a belső rendszerében a javítandó bevallást "lecseréli" a javító bevallás adattartalmára.

Amennyiben a javító bevallást is hibásnak minősíti az adóhatóság, és ismételten értesíti a bevallás benyújtót a hiba javítására, úgy az ismételt javító bevallás elkészítésénél az eredetileg javítandó bevallás vonalkódját kell az erre a célra szolgáló mezőben a bevallás Főlapján feltüntetni. (Apeh)
2007.04.13.

Őstermelő e-bevallása

A biztosítottnak minősülő őstermelők a fizetendő járulékokról január 1-jétől negyedévente, a negyedévet követő hónap 12. napjáig kötelesek az e célra rendszeresített 07085 számú bevallást elektronikus úton megküldeni az állami adóhatóságnak.

A biztosítottnak minősülő őstermelők a fizetendő járulékokról január 1-jétől negyedévente, a negyedévet követő hónap 12. napjáig kötelesek az e célra rendszeresített 07085 számú bevallást elektronikus úton megküldeni az állami adóhatóságnak. A munkáltatónak, kifizetőnek minősülő mezőgazdasági őstermelő havonként, a tárgyhót követő hó 12-éig elektronikus úton bevallást tesz az adó- és/vagy társadalombiztosítási kötelezettséget eredményező, magánszemélyeknek teljesített kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő valamennyi adóról, járulékról a 0708-as számú bevallásban. A foglalkoztatónak nem minősülő biztosított mezőgazdasági őstermelő nem kötelezett az előzőekben ismertetett bevallás és adatszolgáltatás benyújtására, ha a tárgyévet megelőző évben bevétele nem volt.

A bevallások elektronikus továbbításának biztosítása érdekében az adózói feladatok a következők: az elektronikus bevallásra kötelezett őstermelőnek el kell döntenie, hogy saját maga kívánja a bevallásait elektronikusan teljesíteni, vagy meghatalmazott útján tesz eleget a bevallási kötelezettségének. Amennyiben meghatalmazott nyújtja be a bevallást az őstermelő nevében, úgy az őstermelőnek nem kell ügyfélkaput létesítenie. Ügyfélkapu regisztrációval a meghatalmazottnak (könyvelőnek) kell rendelkeznie.

Amennyiben az őstermelő önmaga kívánja bevallásait elektronikus úton benyújtani, úgy az őstermelőnek ügyfélkaput kell létesítenie. Fel kell keresnie személyesen az okmányirodát az ügyfélkapu létesítése érdekében. Az okmányirodába el kell vinnie magával személyi igazolványát, lakcímkártyáját és egy létező (lehetőleg saját) e-mail címet.

A regisztráció után az okmányiroda a közölt regisztrációs e-mail címre kiküldi az induló ügyfélkapu kódot. Az induló kódot a www.magyarorszag.hu kormányzati portálon aktiválni kell. Az aktiválás nem jelent mást, mint az induló kód lecserélését egy, a kizárólag az őstermelő által ismert kódra a megadott feltételek figyelembevételével. Ezt követően az őstermelő nyomtatványon tesz bejelentést az adóhatóságnak regisztrációjáról. (DM)
2007.03.16.

Elindult az e-bevallási roham

Megkezdődött az elektronikus bevallási roham: a február 12-i - hétfői - határidőig több tízezer vállalkozásnak kell számot adnia a járulékokról, de ekkor kell néhány, éves bevallást is beadni.

Sokan nem vártak az utolsó pillanatig: péntek délutánig a várható 1,3 millióból 600 ezer bevallás beérkezését regisztrálták a kormányzati ügyfélkapun. Nagy József, az APEH főosztályvezetője elmondta:

A bevallás dömping akadálymentes fogadására megerősített ügyfélszolgálattal, plusz telefonvonalakkal készül. Az eddigi 65 helyett 165 telefonvonalon fogadják a hívásokat, 120 helyett 220 ügyfélszolgálatos válaszol az adózók felmerülő kérdéseire.

Az eddigi kérdések 80 százaléka nem adózással, hanem informatikával kapcsolatos, a megoldást pedig legtöbbször egy gombnyomás jelenti.

Nagy József, az APEH főosztályvezetője elmondta: Sokan többször is feladták a bevallást, mert csak az ügyfélkaputól kaptak visszaigazolást, az APEH-től nem. Ők ezt feleslegesen tették. Az ügyfélkapus visszaigazolás ugyanis bizonyítja a bevallás teljesítését (hasonlóan a postai ajánlott blankettáéhoz), míg az APEH visszaigazolása tényleg csak a beérkezést igazolja (olyan, mint a tértivevény viszszaigazolása).

Ez utóbbira akár három munkanap is van - vagyis nem feltétlenül hiba, ha nem egy órán belül érkezik meg.

A programokat frissíteni kell, mert ebből is adódhat hiba!

Nagy József szerint akkor sem kell aggódni, ha az adóhatóság visszaigazolása végül azt jelzi: a bevallás hibás. A javítással ugyanis nem kell a határidő előtt elkészülni, hibás bevallásért nem bírságol a hivatal - feltéve, ha időben adták fel.

A mulasztási bírság félmillió forint, de csak azokat terheli, akik még nem is regisztráltak. Azok, akik már próbálkoztak, de bevallásuk sikertelen: haladékot kapnak. Fontos azonban, hogy a rendszerben visszakereshető legyen sikertelen próbálkozásuk. A tavalyi év hasonló időszakához képest ötödére, azaz 10-ről 2,8 százalékra csökkent a hibás bevallások száma, nem hiábavaló tehát az APEH eddig töretlen optimizmusa. (nol.hu)
2007.02.12.

2006 -os SZJA-bevallás: szabályok és határidők
Közeleg a 2006-os évvel összefüggő személyi jövedelemadó-bevallás benyújtásának határideje. Az elkészítés módjával és a határidőkkel kapcsolatban a Pénzügyminisztérium közleményben foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat.  
(nol )
2007. 02. 08.

E-bevallás - az adóhivatal egyelőre nem büntet

Az adóhivatal egyelőre nem büntet

Szikora János az APEH elnök tájékoztatóján kitért arra , hogy az elektronikus adatszolgáltatásra kötelezett több mint 800 ezer vállalkozás közül még 200 ezer nem regisztrálta magát az okmányirodákban.

A tájékoztatón azonban elhangzott, hogy az adóhivatal egyelőre türelmes, és egy ideig még nem bünteti a mulasztókat. (inforádió)
2006.01.05.

Internetes adóbevallás

Az utolsó pillanatra hagyta a vállalkozások nagy része a jövő évtől kötelező elektronikus adóbevalláshoz szükséges okmányirodai regisztrációt.

Alig több mint egy hónapjuk maradt az egyéni vállalkozóknak arra, hogy regisztrációs számot kérjenek maguknak az okmányirodákban, január 1-jétől ugyanis már ők is csak elektronikus úton vallhatják be adójukat. Mint emlékezetes: az elektronikus adóbevallásra első körben 2006. május 1-jétől még csak a tízezer legnagyobb adózót, a havi és negyedéves bevallást készítőket, a munkáltatókat kötelezték.

Január 1-jéig azonban minden egyéni vállalkozónak el kell intéznie a regisztrációját az okmányirodában. Ez alól a nyugdíjas egyéni vállalkozók mentesülnek, de csak abban az esetben, ha önfoglalkoztatók, és nincs alkalmazottjuk. Ők továbbra is papíron készíthetik el a bevallásaikat.

Bonyolítja a helyzetet, hogy jövőre minden, alkalmazotthoz kapcsolódó adó- és járulékkifizetésről havonta, elektronikus úton adatot kell szolgáltatni az adóhatóságnak. A jelenleg hatályos szabályok szerint ez azokra a többes jogviszonyú vállalkozásokra is érvényes, akik máshol biztosítottak, s a vállalkozásukból nem származik jövedelmük. Így minden hónapban be kellene vallaniuk a nulla járulékkötelezettséget, de várhatóan ez a rendelkezés a jövőben módosulni fog.

Mi kell a regisztrációhoz?

A vállalkozást képviselő magánszemélynek el kell mennie az okmányirodába, és regisztrációs kódot kérni az elektronikus bevalláshoz.

  • Ehhez egy azonosító okiratra (személyi igazolványra vagy útlevélre) van szükség.
  • A regisztrációhoz meg kell adni egy felhasználói nevet és egy gyakran használt e-mail címet. Az okmányiroda erre a címre küldi majd el a belépéshez szükséges jelszót.
  • Ezzel öt napon belül be kell jelentkezni a www.magyarorszag.hu internetes oldalon található Ügyfélkapun. A jelszót az első bejelentkezéskor módosítani tudják.
  • Az okmányirodai regisztrációt követő nyolc napon belül az adóhatósághoz is be kell jelenteni a 06180-as adatlapon, hogy az adott magánszemély mely vállalkozást képviseli, s mely ügyek intézésére jogosult.
  • (DM)
    2006.12.01.

    Internetes fogadóórát tart az APEH

    Elsősorban a január elsejétől elektronikus adó- és járulékbevallásra kötelezettek köréről és teendőikről adnak tájékoztatást
    Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal szerdán 11 órától online fogadóórát tart. Az APEH szakemberei technikai, adózási és jogi kérdésekben várják a kérdéseket.


    Az adóhivatal munkatársai elsősorban a január elsejétől elektronikus adó- és járulékbevallásra kötelezettek köréről és teendőikről adnak tájékoztatást. A hatodik alkalommal megszervezett fogadóórán többek között Nagy József , az adóhatóság főosztályvezetője és Jacsó Tamás e-bevallás szakértő válaszol a kérdésekre.

    A szervezők a személyi jövedelemadóval kapcsolatos kérdésekre 2007 elején külön fogadóórán fognak válaszolni.

    A kérdéseket a fórum oldalán tehetik fel. Az Ügyfélkapu-regisztrációval nem rendelkező felhasználók kérdéseit az info@magyarorszag.hu e-mail címre várják. (Hirado.hu)
    2006.11.16.

    Az adószabályok egyszerűsítéséről döntött a kormány
    Több adószabály módosításáról, egyszerűsítéséről döntött a kormány: az adózási rendszer ésszerűsítése mellett adókedvezmények bevezetését is kezdeményezi a kabinet az elektronikus adóbevallás megkönnyítése érdekében.  
    (NOL)
    2006. 11. 13.

    Új nyomtatványokat rendszeresített az APEH

    Az elektronikus (internetes) adóbevallásra kötelezettek számára az APEH szeptembertől - mint bevallási időszaktól - új nyomtatványokat rendszeresített - közölte az APEH hétfőn.

    Bevallási kötelezettségüket az adózóknak 2006. áprilisától szeptemberéig a 0608-as, az egyéni vállalkozóknak a 0658-as bevallás benyújtásával, míg szeptember 1-jét követően már a 06082-es, az egyéni vállalkozóknak a 06582-es bevallás benyújtásával kell teljesíteni.

    E bevallások benyújtására nem kötelezett, illetve azt nem választó adózók megszűnésük, átalakulásuk, felszámolásuk, végelszámolásuk esetén, valamint az éves adókötelezettségük bevallására szeptember 1-jétől a szintén új 06084-es, egyéni vállalkozók a 06584-es bevallást adják be.

    Az APEH egyben emlékeztet arra, hogy az elektronikus bevallás benyújtására kötelezett adózóknak okmányirodai regisztrációt és ezt követően adóhatósági bejelentést kell teljesíteniük. (Hirado.hu)
    2006.10.03.

    E-bevallás: e-szignó vs. ügyfélkapu

    Törvényi lehetőség van az elektronikus adóbevallás teljesen biztonságos benyújtására, a cégeket mégis a kockázatosabb ügyfélkapu felé tereli az adóhivatal.

    Megkapta az érintettek utolsó csoportja is az elmúlt napokban az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) levelét, amely az elektronikus bevallásokra való áttérés részleteiről ad tájékoztatást. A hivatal arra kérte a vállalkozásokat, hogy az adóbevallást beadó képviselőjük egy okmányirodában regisztrálja magát. Az irodák személyre szóló azonosítóval és jelszóval látják el az ügyfeleket, akik a jövő évtől kezdve ezek segítségével az úgynevezett ügyfélkapun keresztül teljesíthetik kötelezettségeiket.
    Az ügyfélkapu megjelenési formája egy internetes honlap (www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu), amely az állami hivatalok és a lakosság, illetve a cégek közötti hivatalos kommunikáció "egyablakos" ügyintézésére szolgál. Az APEH levele azonban elfelejtette közölni, hogy a megfelelő elektronikus aláírással rendelkezők személyes megjelenés nélkül is regisztrálhatnak.

    Problémák

    "Kevés kivétellel szinte minden cég érintett" - válaszolta tömören Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke, amikor a Figyelő arra kérte, értelmezze az adóhivatal ide vonatkozó rendelkezéseit. Az új szabályozás alá eső cégeknek elektronikusan és havonta kell majd a járulék- és adóbevallásukat az adóhatóság felé elküldeni.
    Az APEH tehát mindenkit automatikusan az ügyfélkapu jelszavas bevallásába terelt. Ugyanakkor a pénzügyi és az informatikai tárcát, illetve a miniszterelnöki hivatalt vezető miniszterek április 28- án kelt együttes rendelete egyértelművé teszi, hogy az adózó elektronikus aláírással ellátott számítógépes dokumentumokat is beküldhet bevallásként.

    A két megoldás között alapvető különbség van. Amikor a cég vezetője, vagy a könyvelője az ügyfélkapu honlapján megadja az azonosítóját és a jelszavát, a rendszer a beküldő személyét azonosítja, az adóbevallást viszont nem. Ez azt jelenti, hogy a felek bizonyítani tudják majd, hogy a Szabó Bt. cégvezetője, vagy a nevében eljáró könyvelő belépett az ügyfélkapuba, azt azonban senki sem tudja majd garantálni, hogy mit küldtek be, és a hivatalhoz beérkezett nyomtatvány tartalmilag azonos- e azzal, amit Szabó úr utoljára látott. Jogi szempontból egyik félnek sem lesz semmi a kezében, ha a Szabó Bt. az éves elszámolásnál bemutat egy januári bevallást, amely tartalmilag teljesen eltér az APEH- nál regisztrált verziótól.

    Különösen problémás eset lehet, ha csak a cégvezető jelentkezik be az okmányirodánál mint a bevallás elküldője, majd a saját azonosítóját és jelszavát odaadja a könyvelőjének, ahelyett, hogy eleve a cég nevében eljáró könyvelőt regisztráltatták volna. Az azonosító esetleges "közkinccsé" válása, vagy összekeverése súlyos problémákhoz vezethet. Az ügyfélkapura (szándékosan vagy véletlenül) téves azonosítóval belépő ügyfél a jövőben például képes lesz arra, hogy a lakcímváltozását bejelentse, vagy útlevelet igényeljen - más nevében. Az APEH ezt felismerve közleményben hárított, mondván "az illetéktelen felhasználásból eredő következményekért az adózó lesz majd a felelős".

    Egészen más a helyzet, ha egy cég nem kockáztat, és az adóbevallását elektronikus aláírással küldi el a hatóságnak. Ha a cég vezetője így írja alá a digitális dokumentumot, nem csak azt lehet majd tudni, hogy valóban ő látta el elektronikus kézjegyével, hanem azt is, hogy később változtatott- e valaki a dokumentum tartalmán, és ha igen, akkor mit. Egy esetleges perben az elektronikus aláírás adóbevallásokhoz előírt formája bizonyító erejű. Egy ilyen e- szignó évente legfeljebb 10- 40 ezer forintos költség a cégeknek, ráadásul nem csak adóbevallás céljára használható (FN)
    2006.09.11.

    Elektronikus adóbevallás elkészítésére az ország 371 településén

    Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megállapodást kötött a Magyar Teleház Szövetséggel, a Magyar Agrárkamarával, a Magyarországi Evangélikus Egyházzal és a HM Honvéd Kulturális Szolgáltató Kht.-val, hogy az általuk működtetett eMaqyarország pontokon megteremtsék a lehetőséget az elektronikus adóbevallás elkészítésére.
    A megállapodások eredményeként az ország 371 településén, több mint 400 eMagyarország ponton működik az önadózókat segítő szolgáltatás. (IHM, Politikafórum)
    2006.05.15.

    E-adózás: nem büntet az APEH

    Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) a Központi Rendszeren keresztül 2006. május 31-ig feladott hibás, illetve késedelmes 0608, 06081K és 06083 számú, az egyéni járulékokra vonatkozó bevallásokat és adatszolgáltatásokat a bevallási késedelem, illetve a bevallás hibája miatt nem fogja mulasztási bírsággal sújtani.

    Vámosi-Nagy Szabolcs, az APEH elnökhelyettese elmondta: erről az érdekképviseletekkel való egyeztetések után, az elektronikus bevallások beadásával kapcsolatban tett észrevételek alapján született döntés. A könyvelő és számviteli szakembereket tömörítő szervezetek a korábban a felkészülést nehezítő gondként jelezték a tesztelésre és fejlesztésre alkalmas programok közzétételének lassúságát, illetve a jogi szabályozás területén fellelhető jogértelmezési bizonytalanságokat.

    A Központi Rendszer - tekintet nélkül a hibajelzésre - fogadja és áttölti a bevallásokat az APEH postafiókjába, tehát az ellenőrző program hibajelzései a bevallás elküldhetőségét nem akadályozzák. A fizetési kötelezettségeket azonban május 12-ig teljesíteni kell - hívta fel a figyelmet az elnökhelyettes. Az APEH igazgatóságainak központi ügyfélszolgálatai május 12-én este 6 óráig fogadják az ügyfeleket tekintettel arra, hogy ekkor jár le az elektronikus bevallások és adatszolgáltatások benyújtási határideje. (PB)
    2006.05.06.

    Népszerű az internetes adóbevallás
    Egyre többen választják az adóbevallás elektronikus módját. Az internetről letölthető űrlapokat magánszemélyek és vállalkozók, munkáltatók is használják már. Az 50 ezer legnagyobb adózónak pedig komoly változtatásokra is fel kell készülnie.
    Egyre többen töltik le az adóhivatal honlapjáról a személyi jövedelemadó-kitöltő programot is, illetve ennek űrlapját. S bár a személyi jövedelemadó beadásának határideje május 20-a, az eddig beérkezett bevallások 63 százaléka már a honlapról letöltött programmal készül és az ott kinyomtatott űrlapon jelenik meg. Május 12. azonban egy korábbi határidő,amely az 50 ezer legnagyobb adózót érinti. Nekik legkésőbb eddig az időpontig kell részletes bevallást adniuk a munkavállalóktól levont adó és járulékelőlegekről. Az érintettek körét a törvény szabályozza.
    Mint Futó Iván, az APEH informatikai elnökhelyettese elmondta: az 50 ezer legnagyobb adózónak az idei évtől kezdve komoly változtatásokkal kell számolnia.
    - Az első rögtön az, hogy a 10 ezer legnagyobb adózó eddig is chipkártyával, elektronikusan nyújtotta be a bevallását, nekik, mint mindenkinek át kell regisztráltatnia magát az ügyfélkapura. Most a kártyások automatikusan a kártyájuk segítségével tudnak regisztrálni, míg a többi 40 ezer vállalkozásnak az okmányirodánál kell azonosítót és majd később jelszót választania, a jelszót az elektronikusan kapják. Regisztráltatnia kell magát, mint képviselő az APEH-nél is, erre van egy letölthető nyomtatvány, így ezt postán is meg lehet tenni - mondta Futó Iván.
    A másik nagyon fontos dolog, hogy másfajta rendszer működik majd májustól, mint ami eddig működött. Megszűnik a kártyás aláírási lehetőség, mindenki az ügyfélkaput használja, ez azt jelenti, hogy van egy postafiókrendszere az államigazgatásnak, az ügyfél a bevallást elküldi ebbe a postafiókba, innen kap egy nyugtát. Ennek a nyugtának az időpontja számít a beadási határidőnek. (MR)
    2006.04.27.


    Elektronikus adóbevallás elhalasztva

    Májustól csak a kormányzati portálon elérhető ügyfélkapun keresztül kapott azonosítót lehet elektronikus adóügyintézéshez használni. Az aláírás-hitelesítő szolgáltatók az Alkotmánybírósághoz fordulnak.

    Elfogadta tegnap a parlament az adózás rendjéről szóló törvényjavaslat módosítását. E szerint csak mintegy ötvenezer adózónak kötelező (és nekik is csak májustól) interneten keresztül benyújtania adóbevallását, s havonta adatot szolgáltatnia a foglalkoztatottakról. A tízezer legnagyobb adózón kívül a havi és a negyedéves bevallásra kötelezettekre vonatkozik ez a szabály. Az éves bevallóknak csak 2007-től kell - kizárólag interneten keresztül - adatokat közölniük alkalmazottaikról. Ezzel összefüggésben mégsem lehet jövő áprilistól összevont számlákra átutalni az adó- és járulékterheket. Az evásoknak nem kell negyedévente adóbevallást készíteniük.

    A törvénymódosítás szerint a legnagyobb adózók is kénytelenek lesznek a kormányzati portálon elérhető ügyfélkapun keresztül azonosítót kérni. Májustól ugyanis már nem használhatnak elektronikus aláírást az adóügyintézéshez. Hiába engedi meg mindkét azonosítási formát a novemberben hatályba lépett közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályairól szóló jogszabály, a tegnapi módosítás szerint adózási kérdésekben csak az ügyfélkapun keresztül kapott jelszavas azonosítóval lehet eljárni. A legnagyobb adózóknak április végéig kell regisztráltatniuk képviselőiket az okmányirodákban, s bejelenteniük őket az adóhatóságnál. Nagy részük vélhetően már megtette ezt: az APEH-től kapott adatok szerint tegnapig 43 ezer cég regisztráltatta magát az adóhatóságnál.

    Az elektronikus aláírás-hitelesítő szolgáltatók ellenben kifogásolják, hogy kizárólag a jelszavas azonosítóval lehet adóügyeket intézni. Szerintük a törvénymódosítás a jogbiztonságot is veszélyeztető technológiai visszalépést tesz kötelezővé azáltal, hogy kizárja az elektronikus aláírási lehetőséget. Az ügyfélkapun keresztül nem követhető nyomon, hogy ténylegesen az arra jogosult személy nyújtotta-e be az adóbevallást, s a rendszer működtetői könnyedén hozzáférhetnek az azonosítóhoz. Ezzel szemben a minősített elektronikus aláírásnál mindenki kap egy nyilvános és egy privát kulcsot. Az utóbbihoz senki más nem juthat hozzá. Ennek használatával az elküldött dokumentumról egy meghatározott hosszúságú kódsorozat készül, amely egyetlen betű beleírásával megváltozik - magyarázta lapunknak Rózsahegyi Zsolt, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) ügyvezető alelnöke. A szolgáltatók elismerik, hogy a kisebb adózóknak elegendő biztonságot nyújthat az ügyfélkapus azonosítási rendszer. Azt viszont elfogadhatatlannak tartják, hogy a milliárdos adóbevallók sem választhatják a megbízhatóbb azonosítást. A szövetség által kezdeményezett változtatásokat Pettkó András MDF-es és Kiss Zoltán szabad demokrata képviselő külön-külön módosító indítványban a parlament elé terjesztette, de a házbizottság nem találta a házszabálynak megfelelőnek a beadványokat.

    A MELASZ fontolgatja, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul jogorvoslatért. Véleményük szerint ugyanis az elfogadott törvény a jogszabályban meghatározott szabad választási lehetőségben korlátozza az ügyfeleket, továbbá a Versenyhivatalhoz fordul segítségért. (NOL)
    2005. 12. 20.


    Elektronikus adóbevallás: csak óvatosan!

    Májustól csak a kormányzati portálon elérhető ügyfélkapun keresztül kapott azonosítót lehet elektronikus adóügyintézéshez használni. Az aláírás-hitelesítő szolgáltatók az Alkotmánybírósághoz fordulnak.

    Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) tájékoztatót tett közzé, amelyben felhívja a figyelmet: kockázatos, ha az adózók átadják meghatalmazottaiknak (pl. a könyvelőknek) saját felhasználói azonosítójukat és jelszavukat.

    Az okmányirodai regisztráció során megkapott azonosítót és jelszót azért is célszerű bizalmasan kezelni, mivel az illetéktelen felhasználásból eredő következményekért az adózó lesz majd felelős - áll az adóhivatal közleményében. Ezeket ráadásul nem csak adóügyekben, hanem sok egyéb közigazgatási hatósági eljárásban (pl. útlevéligénylés, lakcímkártya igénylés stb.) is fel lehet használni. A figyelmeztetés hátterében az áll, hogy egyes meghatalmazottak úgy adják be elektronikusan ügyfelük adóbevallását, hogy regisztráltatják az okmányirodában, majd az ő felhasználói nevével és jelszavával küldik el a bevallásokat. Pedig, ha az adózó meghatalmazottat vesz igénybe elektronikus bevallásainak elküldésére, neki nem kell regisztráltatnia magát.

    A helyes eljárás az APEH szerint a következő: a meghatalmazottnak regisztráltatnia kell magát az okmányirodában, ahol saját felhasználói azonosítót valamint jelszót kap. Ezt követően az adóhatóságnál is meg kell tennie ezt, igazolva meghatalmazotti státuszát. Ezt követően tud saját felhasználói azonosítójával és jelszavával az adózó nevében elektronikus bevallást benyújtani, illetve ügyet intézni.(SG)
    2005. 12. 16.