Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Regisztrációs adó 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014

Kapcsolódó oldal:  



Fontos  





Az Országgyűlés hétfőn elfogadta a 2012 évi adószabályokat. A változtatások értelmében a regisztrációs adó csökken, MTI információ.   
(logsped)
2011.11.22.
A baleseti adó legfeljebb napi 83 forint lehet, csökken a kiküldetési díj adója, a regisztrációs adó a különadót a jogutód is fizeti - egyebek mellett ezeket az új szabályokat emelte ki a jövő évi adótörvényekhez benyújtott, a parlament által hétfőn este megszavazott módosításokból Szatmáry Kristóf, a NMG államtitkára, MTI információ.   
(logsped)
2011.11.15.

2011 szeptember 1-től, akár 800 ezer forintos büntetést is kaphat az az autós, aki Magyarországon külföldi rendszámmal közlekedik, de nem tudja igazolni, hogy az adott országban él vagy dolgozik.   
(hirado.hu)
2011.09.01.

2011 július 4-én dönt az Országgyűlés a 2012 év elejétől életbe lépő, a regisztrációs adót is módosító törvényjavaslatról. Amennyiben elfogadásra kerül a regisztrációs adó módosítása, a használt autók behozatala még költségesebb lesz, az újak közül pedig a nagyobb motorúak kisebb terheket kaphatnak.   
(Autónavigátor)
2011.07.03.

Az Európai Bizottság csütörtökön felszólította Magyarországot, hogy változtassa meg a más tagállamból származó használt autók regisztrációs adójának kiszámítási módját.   
(metropol)
2009.11.02.

  Visszásságok az egyedi regisztrációs adó-megállapítási eljárások körül
Hátrányos megkülönböztetéssel járhat és a tisztességes eljáráshoz való jog szempontjából is kifogásolható, hogy a külföldről behozott járművek egyedi regisztrációs adóját az egész országban csak Békéscsabán lehet megállapíttatni.   
(FN)
2008.09.26

  Áprilistól egyedi regisztrációs adómegállapítás is kérhető
2008 áprilistól egyedi regisztrációs adómegállapítás is kérhető a behozott autókra.   
(Origo)
2008.02.26


 Hétfőig lehet visszaigényelni a regisztrációs adót (2007 08 13)
 A regisztrációs adó befizetését ellenőrzi a VPOP
Ha valaki az unió más tagországában forgalomba helyezett, és annak rendszámával ellátott járművet életvitelszerűen a Magyar Köztársaság területén használ, jogsértést követ el - figyelmeztet a VPOP közleményében. (2007 06 18)  
 Kovács László: a regisztrációs adó beépülne az üzembentartási díjba (2007 05 21)  
 Enyhültek a regadó-visszatérítés feltételei!!! (2007 02 23)  
 Autók környezetvédelmi osztályba sorolásának módosítása (2007 02 23)  
 Február 5-től drágább lesz a regadó (2007 01 25)  
 2007. január 1-étől változik a külföldről behozott autókra vonatkozó szabályozás (2007 01 10)  
 2007. február elseje után visszakérhető a regisztrációs adó (2006 12 19)  
 Kevesebb regisztrációs adó 2007-ben (2006 11 17)  
 A regisztrációs adóról szóló törvényhez egy új mellékletet (2006 11 13)  
 Törvényjavaslat a regisztrációs adó visszatérítéséről (2006 11 10)  
 8 milliárdos kártérítést fizethet az állam a regisztrációs adó miatt (2006 10 06)  
 Az Európai Bíróság dönt a magyar regisztrációs adóról (2006. 07. 17.)  
 Visszajár a regadó?! (2006. 06. 14.)  
 "Regadó" nélkül ugrik a rendszám (2006. 03. 11.)  
 Regisztrációs adó számítása, a 2007-s változással módosított 2006 rendelet, Kalkulátor
 
 Áfamentes lesz, de emelkedik a regisztrációs adó alapja 2006 -ban (2005. 11. 07)  
 A regisztrációs adó áfás lesz, vagyis jelentősen emelkedik 2005-ben (2004. 11. 06)  







Hétfőig lehet visszaigényelni a regisztrációs adót (2007 08 13)


Hétfő éjfélig lehet a regisztrációs adó részleges visszatérítését igényelni - adott tájékoztatást a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága.

Az Európai Közösségek Bírósága a közösségi joggal ellentétesnek ítélte a magyar regisztrációs adó alkalmazásának gyakorlatát, és kötelezte hazánkat a jogellenesen kiszabott regisztrációs adóterhek visszafizetésére.

A Bíróság szerint a magyar kormány magasabb összeggel terhelte a behozott használt személygépkocsikat, mint a Magyarországon már forgalomban lévő használt kocsikat, ezzel megszegte, az unió hátrányos megkülönböztetést tiltó szabályozását. Az Európai bíróság ítélete értelmében több mint 70 ezren voltak jogosultak a regisztrációs adó egy részének visszaigénylésére, de eddig a jogosultaknak csupán az egyharmada jelentkezett a pénzéért.

A rendelkezés 2007. február 15-én lépett hatályba, és 180 napot adott az autóvásárlóknak arra, hogy benyújtsák kárigényüket. A határidő augusztus 13-án jár le. Az ezen határidő után beadott kérelmek után már nem lehet visszaigényelni az adót. A kérelmet a vámhatóság által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, annál a fővámhivatalnál, amelyik a regisztrációs adót eredetileg kiszabta. (nol)

Vissza a lap tetejére >>>







A regisztrációs adó befizetését ellenőrzi a VPOP (2007 06 18)


Ellenőrzést tart a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) a gépjárművek tulajdonszerzésekor fizetendő, de elmaradt regisztrációs díjak feltárására - közölte a VPOP.

A VPOP azt ellenőrzi, hogy a Magyarország területén lakóhellyel rendelkező gépjármű-tulajdonosok milyen jogcímen üzemeltetnek más tagországban regisztrált személygépkocsit. A vizsgálat során a közutakon, határátkelőhelyek közelében, autópályákon bárhol megállíthatják az autósokat. Mindezeken túl a VPOP a magyar és külföldi társhatóságokkal együttműködve vizsgálja, hogy ilyen esetekben "történik-e adóelkerülésre irányuló cselekmény".

Az ellenőrzésre a közlemény szerint azért kerül sor, mert az elmúlt időszakban a vámosok azt észlelték, hogy emelkedett azon személygépjárművek száma, amelyeket adóelkerülési céllal az Európai Unió más tagországában helyeztek forgalomba, de Magyarországon üzemeltetnek.

A közúti közlekedésről szóló törvény értelmében a belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a jármű belföldi üzembentartója a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül köteles kezdeményezni.Ha valaki az unió más tagországában forgalomba helyezett, és annak rendszámával ellátott járművet életvitelszerűen a Magyar Köztársaság területén használ, jogsértést követ el - figyelmeztet a VPOP közleményében.

A Világgazdaság szerdai számában megjelent cikk szerint már hét-tízezerre tehető a szlovák rendszámmal futó gépkocsik száma Magyarországon, s az új jelenség "már a hatóságoknál is elérte a tűréshatárt". A lap információi szerint húsz olyan cég működik, amely a gépkocsik szlovákiai forgalomba helyezésének teljes körű ügyintézését vállalja. Az érdeklődés magyarázata az, hogy Szlovákiában nemcsak az adó alacsonyabb a magyarországinál, hanem céges autó esetében visszaigényelhető az áfa, és nincs regisztrációs díj sem. (VG.hu)

Vissza a lap tetejére >>>







Kovács László: a regisztrációs adó beépülne az üzembentartási díjba (2007 05 21)


A mai rendszer versenyhátrányt jelent a 12 millió európai munkahelyet működtető autóipar számára - közölte az Európai Bizottság adóügyi biztosa .
Az Európai Bizottság elképzelése szerint a regisztrációs adó 5-10 év alatt beépülne a gépjárművek üzembentartási díjába - jelentette ki Kovács László pénteken Galyatetőn.


Ugyanakkor a bizottság arra törekszik, hogy életbe lépjen egy visszatérítési mechanizmus annak kivédésére, hogy egy-egy uniós polgár a regisztrációs díj többszöri megfizetésére kényszerüljön, ha átköltözik egyik tagállamból a másikba - mondta az Európai Bizottság adóügyi biztosa a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége közgyűlése (GÉMOSZ) alkalmából tartott sajtótájékoztatón.

Azt is el kívánják érni, hogy az üzembentartási díj kivetésénél, érvényesüljenek a környezetvédelmi szempontok. Oly módon, hogy két éves korig a díj 25 százaléka, azon túl pedig 50 százaléka függjék a gépjármű széndioxid kibocsátásától - tette hozzá.

Kovács László elmondta: a regisztrációs adó szerkezetének harmonizációját azért tartja szükségesnek a bizottság, mert a mai rendszer versenyhátrányt jelent a 12 millió európai munkahelyet működtető autóipar számára. Példaként említette, hogy 10 országban egyáltalán nincs regisztrációs díj, 17 országban pedig a meglévő mértékek igen széles skálán mozognak, a néhány száztól, egészen 17 ezer euróig.

Közlése szerint a visszatérítésről szóló, illetve a környezetvédelmi szempontokat érvényesítő javaslatokat támogatják a tagállamok, ám a regisztrációs adó fokozatos megszüntetéséről szóló elképzelést ellenzik az Unió egyes tagjai. Ugyanakkor a három intézkedés külön is bevezethető - mondta Kovács László.

Az uniós biztos arról is beszámolt: azzal, hogy a regisztrációs adó kivetésénél ma már Magyarország figyelembe veszi az avulást és az ehhez kapcsolódó értékcsökkenést, egy-két technikai részlet kivételével megfelel az uniós követelményeknek, példaként szolgálhat néhány tagállam számára.

Gablini Gábor a GÉMOSZ elnöke arról szólt, hogy az idén, a tavalyi 189 ezerrel szemben, 150-170 ezer új autó értékesítésére számítanak. Az első négy hónapban, 2006 hasonló időszakához képest 10 százalékkal csökkentek az eladások.

Ugyanakkor az elmúlt években az uniós átlagot meghaladó volt a forgalom; a csökkenésnek a kormányzati kiigazítás mellett az is okozója, hogy megszűntek az extrém értékesítési konstrukciók - szögezte le.

Arra számítanak, hogy a vásárlói bizalmi index növekedését követően, az idei mélypont után 2008. második felétől újra meglódulnak az eladások. Utóbb az euró bevezetése tovább segítheti a piacot - mondta Gablini Gábor. (hirado.hu)

Vissza a lap tetejére >>>





Enyhültek a regadó-visszatérítés feltételei!!! (2007 02 23)


A VPOP elismeri az adófizetést abban az esetben is, ha a kereskedő sztornó számlát állít ki az eredetiről, majd egy olyan pro forma számlát készít, amelyen már szerepel a regisztrációs adó összege

A múlt csütörtöki indulás óta mindössze 2200 járműtulajdonos kérte a jogellenesnek minősített regisztrációsadó-többlet visszafizetését a VPOP-tól. Az állam összesen 72 ezer autóstól szedett be jogalap nélkül adót 2004 májusa és 2005 vége között.

Sipos Jenő, a VPOP szóvivője azt mondja, eddig főként olyan magánszemélyek jelentkeztek, akik maguk intézték a kocsi behozatalát, így rendelkeznek minden szükséges irattal. Annak a mintegy 32 ezer ügyfélnek viszont, aki kereskedőtől vásárolt, némi időbe és adminisztratív nehézségbe ütközik a dokumentumok beszerzése.

Közben kiderült, hogy a hivatal elismeri az adófizetést abban az esetben is, ha a kereskedő sztornó számlát állít ki az eredeti számláról, majd egy olyan pro forma számlát készít, amelyen már szerepel a regisztrációs adó összege. A probléma onnan eredt, hogy a kereskedők eredetileg nem tüntették fel a számlán az adó mértékét, de az autósok csak ezzel az okmánnyal igazolhatják az adó megfizetését.

A Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete közben pert helyezett kilátásba a magyar állam ellen, mivel szerinte a visszatérítés szabályai nem felelnek meg az ezt előíró uniós határozat szellemének. Az egyesület azt is kifogásolja, hogy nem lehet érdemben fellebbezni az avultatási táblázatokban szereplő adatok ellen, ezért eljárást kezdeményezett Brüsszelben. (hirado.hu)

Vissza a lap tetejére >>>







Autók környezetvédelmi osztályba sorolásának módosítása (2007 02 23)


Az országgyűlés által tavaly decemberben módosított és idén február 5-én hatályba lépett regisztrációs adó törvény új rendelkezése szerint az adótétel táblázatba bekerült egy negyedik oszlop is.

Az Euro-2-es motorral szerelt, 1996 és 2000 között gyártott benzines autók többlet regisztrációs adójának visszafizetésére tett javaslatot egy MSZP-s és egy SZDSZ-es parlamenti képviselő - a törvénymódosítás a parlament honlapján olvasható kedd délután óta.

Az országgyűlés által tavaly decemberben módosított és idén február 5-én hatályba lépett regisztrációs adó törvény új rendelkezése szerint az adótétel táblázatba bekerült egy negyedik oszlop is. Ebbe az oszlopba tartoznak az 1996 és 2000 között gyártott, benzines Euro-2-es motorral szerelt személygépkocsik. Így ezek adótétele felével meghaladja az azonos környezetvédelmi osztályú dízel kocsikét.

A korrekció első lépcsőjeként a gazdasági és közlekedési miniszter február 5-iki hatállyal módosította azt a rendeletét, amely az autók környezetvédelmi osztályba sorolását határozza meg, és amely mögöttes szabálya a regisztrációs adó törvénynek. Ebben a kétféle motor egyaránt a 4. környezetvédelmi osztályba került.

Molnár Albert (MSZP) és Világosi Gábor (SZDSZ) képviselők azt javasolják, hogy az új besorolás szerint kelljen megállapítani a regisztrációs adót. Így aki többet fizetett, az a mostani javaslat hatályba lépését - amit megelőz a parlamenti elfogadása - követő 30 napon belül visszaigényelheti a többletet, és ehhez illetéket sem kell fizetnie. (MTI)

Vissza a lap tetejére >>>






Február 5-től drágább lesz a regadó (2007 01 25)


Két héten belül változik a regisztrációs adó, február 5-től csaknem valamennyi adótétel nő. Az autóknál az új adótábla szerint a legkisebb adó 250 ezer forint lesz, a legnagyobb közelíti a 10 milliót - írja a Világgazdaság

Ám a december 22-én kihirdetett törvénymódosítás értelmében a rendszer maga is megváltozik, hiszen a korábbinál jóval - 60 százalékkal - magasabb regadót kell fizetni a 4-esnél rosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt (1996 előtt gyártott) járművek után, a 4-es vagy annál jobb kategóriájúak adója viszont csak hat százalékkal nő.

Előnyös helyzetbe hozza a jogszabály a hibrid meghajtású autókat, ezek adótétele (miként a muzeális járműveké) a mai szinten - 190 ezer, illetve 380 ezer forint - marad.

A motorosoknak változatlanul 20-230 ezer forintot kell fizetniük.

Az autóknál az új adótábla szerint a legkisebb adó 250 ezer forint lesz, a legnagyobb közelíti a 10 milliót: egy tíz évnél idősebb, 3000 köbcentisnél nagyobb hengerűrtartalmú benzines gépkocsi adója 9,622 millió forint lesz. Jelenleg a két szélső érték 235 ezer, illetve 6,050 millió forint.

Ugyancsak február 5-étől megváltozik az avultatási szisztéma is.

Ez már igazodik az uniós elvárásokhoz, jobban érvényesül a jármű tényleges értékcsökkenése, ám a használt autók értékesítésével foglalkozó kereskedők szerint még lehetne finomítani a szorzókon. Rövidül az avulás időtartama - 25-ről 20 évre -, egyúttal meredekebb lesz az avulási skála, a húszéves autókra a mostani 63 helyett 89 százalékos szorzót kell alkalmazni. Az ennél idősebb kocsiknál egységesen 90 százalékkal kell csökkenteni az adótáblában szereplő tételt. (PB)

Vissza a lap tetejére >>>





2007. január 1-étől változik a külföldről behozott autókra vonatkozó szabályozás (2007 01 10)


Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter módosította "A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról" szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendeletet. A módosítás értelmében átalakul az Európai Unió más tagállamából Magyarországra áthozott járművek hazai rendszámmal való ellátásakor támasztott műszaki követelményrendszer.

Az új szabályozással az Európai Bizottság által kifogásolt korlátozások megszűnnek, és így minden olyan jármű kaphat majd magyar rendszámot, amely rendelkezik az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodást aláíró országokban kiadott érvényes forgalmi engedéllyel és rendszámmal.

2007. január 1-jétől a Nemzeti Közlekedési Hatóság a forgalomba helyezés előtt szemle keretében ellenőrzi, hogy közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból a jármű teljes mértékben kielégíti-e azokat a követelményeket, amelyek a magyar rendszámmal ellátott járművekre kötelezőek.

A "korlátozás megszüntetése" tehát azt jelenti, hogy ha 2007. január 1-jétől egy járművel az Európai Gazdasági Térség más tagállamában kiadott érvényes okmányok alapján szabad közlekedni és maga a jármű műszaki szempontból kifogástalan állapotban van, akkor az - a korától és konstrukciós jellemzőitől függetlenül - megkaphatja a magyar rendszámot is. (GKM)

Vissza a lap tetejére >>>





2007. február elseje után visszakérhető a regisztrációs adó (2006 12 19)


Az Országgyűlés hétfőn elfogadta a gépkocsik után fizetett regisztrációs adó visszatérítéséről szóló törvényt. A visszatérítési eljárás illeték- és költségmentes az autósnak.

Az elfogadott jogszabály szerint regisztrációsadó-különbözet visszatérítését 2007. február elseje után kérhetik a vámhivataloknál a tulajdonosok. Az igények beadására 180 nap áll majd rendelkezésre.

A törvény rámutat arra, hogy a regisztrációs adó meghatározott részét azon gépjárművek után térítik vissza, amelyeknek regisztrációs adóigazgatási eljárását 2004 május elseje és 2005 december 31-e között kezdeményezték.

A kérelmeket a vámhatóság 90 napon belül bírálja el, és a határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül utalja át a jogosultnak visszajáró összeget, kamatokkal együtt.

A visszatérítésre jogosultak egyrészt azok, akik ténylegesen megfizették az adót a vámhatóság számára, másrészt azok, akikre igazoltan áthárították az adót, és a regisztrációs adóról szóló törvény szerint végső soron adófizetésre lettek volna kötelezettek.

A visszatérítendő adó a ténylegesen megfizetett adó és a hatályos avultatással csökkentett adó különbözete.

A visszatérítés feltétele, hogy az igénylő számlával igazolja, milyen összegű adót fizetett. A kérelem benyújtására 180 nap áll rendelkezésre.

A visszatérítés a ténylegesen megfizetett adó és a hatályos avultatással csökkentett, úgynevezett számított adó különbözete. A vámhatóság a visszafizetendő összegre kamatot fizet, melynek mértéke: minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat 365-öd része. (FN)

Vissza a lap tetejére >>>



Kevesebb regisztrációs adó 2007-ben (2006 11 17)


Brüsszeli nyomásra módosította a kormány a regisztrációs adó értékcsökkentési kulcsait. Az új rendszerrel akár 90 százalékkal is csökkenhet az adó. Nem lesz ekkora anyagi megtérülése annak, hogy a faktoring engedményezése kikerül az áfakörből, de komoly jogbizonytalanságot szüntet meg. .

Ismét változik a regisztrációs adóról szóló törvény: februártól kedvezvőbbek lesznek az adócsökkentő kulcsok, vagyis a használt autóknál reálisabban veszik figyelembe a jármű értékcsökkenését az adó kiszámításánál. A kormány brüsszeli utasításra változtatta meg a szabályozást, mert az avultatási kulcsok nem voltak reálisak (a táblázatot lásd lejjebb).

Egy tíz éves autó esetében jelenleg az adó összegének felét kell befizetni. Ez egy kisautónál 340 ezer forintot jelent. Jövőre viszont az eredeti adómértéknek már csak az egyharmadát, példánk esetében 227 ezer forintot. Húsz évnél idősebb autóknál még nagyobb a különbség a régi és az új szabályozás között. Fenti példánknál maradva a húszéves kisautó után jelenleg 248 ezer forint regisztrációs adót kell fizetni, februártól viszont már csak 68 ezret.

Ugyanakkor a három-hatéves autóknál még mindig aránytalanul kicsi az avultatási kulcs - mondta el Bakó Zoltán, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) titkára. Ez azért jelent gondot, mert a vámhatóság adatai szerint a behozott autók több mint kétharmada ebbe a korosztályba tartozik.

Itt pedig még mindig sokkal több adót kell fizetni, mint amilyen mértékben az autó értéke csökken. Az egyesület emiatt nem is vár jelentős növekedést a szabálymódosítást követően. A statisztikák szerint 2004-ben még harmincezer használt autó érkezett az országba, tavaly már csak 28, az idén pedig várhatóan csak 25 ezer.

Vagyis egy négyéves autó piaci értéke a felére esik vissza az eredeti árhoz képest, a regisztrációs adó viszont az avultatás után az eredetinek még mindig a 60-65 százaléka. Ez azt jelenti, hogy még mindig indokolatlanul drágább egy behozott használt autó. Bakó Zoltán szerint ennek az lesz a következménye, hogy továbbra sem lesz népszerű ez a kategória a vásárlók körében, pedig ezek a néhány éves járművek jelentősen hozzájárulhatnának ahhoz, hogy a hazai 11 éves átlagéletkorú autópark fiatalodjék.

4. számú melléklet a 2006. évi .... törvényhez


A Rega-tv. Melléklete II. részében szereplő táblázat helyébe a következő rendelkezés lép:

Az adó összegének meghatározása a gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam figyelembevételével


Az adó összegét az adóhatóság az alábbi táblázat és képlet együttes alkalmazásával állapítja meg. A számításnál minden megkezdett hónap egész hónapnak minősül. E melléklet alkalmazásában forgalomba helyezés alatt a közlekedési felügyelet által lefolytatott eljárásban, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 1. számú melléklet II. részében meghatározott Műszaki adatlap 42. számú rovatban rögzített első forgalomba helyezés időpontja, illetve ennek hiányában a B nemzetközi kóddal jelölt 43. számú rovatban rögzített első hazai nyilvántartásba vétel időpontja értendő. Amennyiben egyik rovatban sem található adat, úgy a gépjármű esetében e melléklet I. részében meghatározott adótételek e melléklet II. részében található előírások figyelembe vétele nélkül alkalmazandók. /

Regisztrációs adó mértékének csökkentése 2007


I.

A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma
II.

A Melléklet I. része szerinti adótétel csökkenés mértéke
2-ig 0,06
3-4 0,10
5-6 0,14
7-12 0,20
13-24 0,28
25-36 0,35
37-48 0,42
49-60 0,48
61-72 0,53
73-84 0,58
85-96 0,62
97-108 0,66
109-120 0,69
121-132 0,72
133-144 0,75
145-156 0,78
157-168 0,80
169-180 0,82
181-192 0,84
193-204 0,86
205-216 0,87
217-228 0,88
229-240 0,89
241-től 0,90


A fiatalításban persze más is érdekelt. A kormány célja azonban az, hogy a fiatal autókat ne külföldről hozzák be használtan, hanem itthon vásároljanak új autókat az emberek. Ennek előnyeiről a vásárlókat is igyekezett meggyőzni: a regisztrációs adóval. Az adó bevezetésekor ugyanannyi adót kellett fizetni a használt és az új autó után, ráadásul az import autókra egy extra, 25 százalékos szorzót is rátett a törvény. Vagyis adott estben az adók (regisztrációs adó, áfa) magasabbak voltak, mint az autó értéke. Egy nem túl korszerű, 1,3 literes autó regisztrációs adója 680 ezer forint, amihez hozzá kell számítani az áfát is.

A szabáyozást végül brüsszeli nyomásra módosította a kormány, mert a bizottság szerint a jogszabály korlátozza a versenyt. Az avultatási tábla az idei törvénybe került be, ám ezzel a történet még nem ért véget. Az Európai Bíróság ugyanis egy kereset kapcsán úgy döntött: az államnak a csatlakozásig, vagyis 2004 májusáig visszamenőleg meg kell fizetnie a jogtalanul beszedett regisztrációs adót.

A pert egy magánszemély indította eredetileg azért, mert az adóhatóság magasabb regisztrációs adót követelt tőle. A Hajdú-Bihar Megyei Bíróság saját hatáskörben döntött, hogy kikéri az Európai bíróság véleményét arról, összeegyeztethető-e egyáltalán a törvény a közösségi joggal. Az október eleji ítélet szerint nem, az államnak fizetnie kell. Ennek szabályozásáról egyébként már döntött a kormány, az erről szóló javaslat pedig már az Országgyűlés előtt van.

Az MGOE egyébként maga is bírósághoz fordult amiatt, hogy az avultatási kulcsok, noha be lettek vezetve, nem tükrözik a valós értékcsökkenést. Brüsszel júliusban küldött figyelmeztető levelet a magyar államnak ugyanebben a témában, ezért kell megváltoztatni a szabályozást. Az MGOE ügye egyébként még a hazai bíróság előtt van. (MF)

Vissza a lap tetejére >>>



A regisztrációs adóról szóló törvényhez egy új mellékletet (2006 11 10)


A pénteken a parlament elé került egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló javaslat az áfa törvénytől az adózás rendjéig további törvényeket is módosít. .

A regisztrációs adóról szóló törvényhez egy új mellékletet kapcsol a javaslat, amely az értékcsökkenést tartalmazza. Ebben az első évben 20 százalékkal csökken a kocsi értéke, majd a 20. évben éri el a 90 százalékos értékcsökkenést. A jövedéki törvény módosítása lehetővé teszi a lefoglalt termék megsemmisítését még az előtt, hogy az elkobzást kimondó határozat jogerőre emelkedne. (P&P)
Vissza a lap tetejére >>>





Törvényjavaslat a regisztrációs adó visszatérítéséről (2006 11 10)


Veres János pénzügyminiszter benyújtotta a parlamentnek a regisztrációs adó részleges visszatérítésének módját és feltételeit szabályozó törvényjavaslatot pénteken. .

A törvény megalkotását az teszi szükségessé, hogy az Európai Bíróság a közösségi joggal ellentételesnek ítélte a magyar regisztrációs adó 2004. május 1. és 2005. december 31. között hatályos változatát. Ez figyelmen kívül hagyta a személygépkocsik értékcsökkenését, csak a műszaki tulajdonságokat és a környezetvédelmi besorolást vette figyelembe, így hátrányosan megkülönböztette az import használt autókat a belföldi használt autók javára.

A magyar regisztrációs adó 2006. január 1-jétől - az EU joggyakorlatával összhangban - már figyelembe veszi az értékcsökkenést.

A közösségi joggal ellentétesen kivetett adókat a nemzeti jog szabályainak megfelelően vissza kell téríteni. A magyar jog azonban nem tartalmazott kifejezetten erre vonatkozó eljárási rendelkezéseket, ezt pótolja most a jogalkotás.

A törvényjavaslat szerint az adó visszatérítését kérni kell, megjelölve az adó kivetését elrendelő határozatot. A kérelmet a törvény hatályba lépésétől - 2007. február 1-től - számított 180 napon belül lehet benyújtani ahhoz a vámhatósághoz, amelyik korábban az adót kivetette.

Az előterjesztő a közigazgatási eljárás lehetőségének megteremtését azzal indokolja, hogy egyszerűbb és gyorsabb, mint a bírósági eljárás, ráadásul a követelések peres úton való érvényesítésével szemben illeték- és költségmentes.

Az adó részleges visszatérítését azon használt autók után lehet kérni, amelyek magyarországi forgalomba helyezése érdekében regisztrációs adót vetettek ki és szedtek be 2004. május 1. és 2005. december 31. között.

A kérelem benyújtására azok jogosultak, akik bármilyen címen megfizették a regisztrációs adót és azt nem hárították tovább. Részbeni továbbhárítás esetén részbeni visszatérítést fizetnek. A továbbhárításról nyilatkozatot kell tenni, aminek megalapozottságát a vámhatóság ellenőrizheti.

A regisztrációs adó visszatérítésére jogosultak azok is, akik nevében a helyettük eljáró kereskedők a forgalomba helyezést kezdeményezték, vagy akik már a kereskedő által forgalomba helyezett gépjárművet vásároltak. E "másodlagos" jogosultaknak azonban rendelkezniük kell olyan, a kereskedő által kibocsátott számlával vagy bizonylattal, amely tételesen tartalmazza az áthárított regisztrációs adót, továbbá feltétel az is, hogy meg tudják jelölni a gépjárműre vonatkozó vámhatósági határozatot. Az adó áthárításáról nekik is nyilatkozniuk kell, a bizonyítás terhe esetükben is a vámhatóságot terheli.

A ténylegesen megfizetett adó és a hatályos avultatással csökkentett adó különbözetét térítik vissza kamatostul, az adó megfizetésének napjától a visszatérítés teljesítéséről szóló határozat jogerőre emelkedésének napjáig. A kamat mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat 365-öd része.

A 2005-ben hatályos, a közösségi joggal össze nem egyeztethető - és ezért 2006-ban hatályon kívül helyezett - 1,25-ös szorzó miatti különbözetet is visszatérítik. (HGV)

Vissza a lap tetejére >>>



8 milliárdos kártérítést fizethet az állam a regisztrációs adó miatt (2006 10 06)


Nem egyeztethető össze a használt autókra Magyarország által az EU-csatlakozás után 2005. december 31-ig kivetett regisztrációs adó az uniós jogszabályokkal - mondta ki az Európai Bíróság. A magyar állam nagyjából 8 milliárd forintos kártérítést fizethet a döntés miatt, ennek részleteit hamarosan kidolgozza a kormány. .

Nem tartja összeegyeztethetőnek a magyarországi regisztrációs adót az európai uniós jogszabályokkal az Európai Bíróság a csütörtökön kihirdetett ítéletében, amiről az MTI számolt be.

A verdikt szerint ez az adótípus hátrányosabban kezeli a más közösségi tagállamból származó használt autókat a belföldi használt autókhoz képest. A döntés előrelépést jelenthet az Európai Bizottság javaslatának elfogadása felé. Az EU brüsszeli végrehajtó testülete kezdeményezte a regisztrációs adók rendszerének uniós szintű eltörlését és az adó beépítését az üzembentartási díjba, elsősorban környezetvédelmi mutatók alapján. Elvileg a kivetett többletregadót minden adófizetőnek vissza kell téríteni, aki azt igényli az adóhatóságtól.

Veres: 8 milláird kártérítésre

A kormány még az ősszel pontot szeretne tenni a regisztrációs adó ügyére, mert az Európai Bíróság mintegy nyolcmilliárd forint kártérítésre kötelezte a magyar államot - közölte Veres János pénzügyminiszter csütörtökön Budapesten a kormányszóvivői tájékoztatón. A kérdést a lehető legegyszerűbb eljárással szeretnék megoldani, de lehet, hogy rendeletnél magasabb szintű jogszabályt hoznak. A mostani elgondolás szerint a már megfizetett regisztrációs adót nem lehet automatikusan visszafizetni, hiszen azt ráterhelték már a vevőkre. A részleteket az ítélet kézhezvétele után dolgozzák ki - mondta a pénzügyminiszter. (napi.hu, MTI)
Vissza a lap tetejére >>>





Az Európai Bíróság dönt a magyar regisztrációs adóról (2006. 07. 17.)




80 ezer magyar autótulajdonos követelheti vissza az adóhatóságtól a regisztrációs adó egy részét, ha használt autóját 2004. májusa és 2005. december vége között hozta be külföldről.

Az Európai Bíróság főtanácsnokának Luxemburgban kiadott állásfoglalása szerint ugyanis a magyar regisztrációs adó nem egyeztethető össze az uniós közösségi joggal. Indoklása szerint az adó nem az autó valós állapotát vette figyelembe, csak a motor lökettérfogatától, a használt üzemanyag típusától és a károsanyag-kibocsátási előírásoktól függött. A főtanácsnok szerint jogellenes, ha egy külföldi kocsi után magasabb az adó, mint egy ugyanolyan hazai esetében. Az ügyben a végső szót az Európai Bíróság mondja ki, egyelőre nem tudni, mikor. (HTV)
Vissza a lap tetejére >>>




Visszajár a regadó?! (2006. 06. 14.)




Elképzelhető, hogy a magyar államnak vissza kell fizetnie az EU-csatlakozástól múlt év végéig szedett regisztrációs adó jó részét, mivel az nem állt összhangban a közösségi joggal - írja a Napi Gazdaság.

Az ügyet két hete tárgyalta az Európai Bíróság Nádasdy Ákos beadványa kapcsán, aki egy használt Volkswagen Passatot hozott be Németországból, ami után be is fizette az adót, ám a VPOP egy éppen akkor hatályba lépett törvénymódosításra hivatkozva további összeget követelt tőle. Nádasdy vitatta ezt, ezért a Hajdú-Bihar megyei bírósághoz fordult, amely nem is tárgyalta a keresetet, hanem előzetes döntést kért az Európai Bíróságtól. A bírónő szerint a külföldről behozott használt autót sújtó regisztrációs adó összege nagyobb, mint az értékben vele megegyező belföldi használt jármű úgynevezett maradványadó-tartalma, tehát a regisztrációs adóról szóló törvény különbséget tesz a hazai és külföldi használt kocsik között.

Az Európai Bizottság októberben kötelezettségszegési eljárást indított a magyar állam ellen a regisztrációs adó miatt, s ennek hatására idén januárban új szabályozás lépett életbe. Ez már nem csak a forgalmi értéket veszi figyelembe, hanem avultatási táblázatot is tartalmaz, ám annak értékei a gépjárműimportőrök szerint nem reálisak.

A szervezet kifogásairól tájékoztatta a brüsszeli bizottságot is, amely közölte, hogy továbbra is folyik az eljárás hazánk ellen. Az Európai Bíróság egy hónap múlva tesz indítványt az ítéletre, ami Nádasdy ügyvédje szerint várhatóan elmarasztalja majd a magyar kormányt. Ha kimondják a regisztrációs adó jogszerűtlenségét, akkor a magyar államnak csaknem 30 milliárd forintot kell majd visszafizetnie. Az Európai Bizottság az elmúlt hetekben jóváhagyta ugyanakkor, hogy a regisztrációs adó lépésről lépésre beolvadjon az éves üzemben tartási adóba, így azt a vásárló több év alatt, a súlyadóval együtt fizetné majd meg. (hirado.hu)
Vissza a lap tetejére >>>


"Regadó" nélkül ugrik a rendszám (2006. 03. 11.)




Bevonhatják a regisztrációs adó megfizetése nélkül forgalomba helyezett külföldi személygépkocsik rendszámát. Az intézkedés több száz vétlen autótulajdonost is érinthet.

A vám- és pénzügyőrség több száz olyan külföldről behozott használt személygépkocsi ügyében nyomoz, amelyek után a magyarországi forgalomba helyezéskor nem fizették meg a regisztrációs adót.

A törvény értelmében 2004. február elseje óta a külföldön vásárolt gépkocsi magyarországi forgalomba helyezésének előfeltétele a regisztrációs adó megfizetése. Egyes bűnszervezetek azonban hamar felfigyeltek arra, hogy a regisztrációs adót beszedő vámőrség adó-befizetési igazolását a forgalomba helyezést bonyolító okmányirodák nem ellenőrzik.

A tömeges visszaélések miatt március elseje óta a BM Központi Hivatala és a VPOP közösen vizsgálja, hogy a forgalomba helyezett autók után valóban megfizették-e a regisztrációs adót. Közben több olyan ügyben is nyomoz a vámőrség, amelyekben bűnszervezetek egyenként több tucat autót hoztak forgalomba a regisztrációs adó megfizetése nélkül.

A már folyamatban lévő eljárások tanúsága szerint a re-gisztrációsadó-csalásra specializálódott bűnszervezetek többnyire azt közölték a frissen behozott külföldi autók eladásakor, hogy az adót megfizették. Azt be is építették az árba.

Bencze József vezérőrnagy, a VPOP rendészeti főigazgatója a Népszabadságnak azt mondta: miután a külföldről behozott használt autók magyarországi forgalomba helyezésének előfeltétele a regisztrációs adó megfizetése, ki kell vonni a forgalomból mindazokat az autókat, amelyeket adózatlanul helyeztek forgalomba. - Nem indul büntetőeljárás a vétlen autósokkal szemben. A hatályos jogi szabályozás szerint azonban csak az a gépkocsi maradhat forgalomban, amely után az adót befizették.

Urbán György, a BM Központi Hivatalának vezetője óvatosabban fogalmaz. Az okmányirodák a rendszám viszszavonásával minden esetben megvárják majd a vámőrség az adott ügyben folyó nyomozásának befejezését. - A regisztrációs adót annak kell megfizetnie, aki először forgalomba hozta az autót Magyarországon - emlékeztetett Urbán. Arra a kérdésre azonban, hogy mi történik, ha a vámőrségnek nem sikerül azonosítania az autó első forgalomba helyezőjét, Urbán azt felelte: - Az okmányirodák a vámőrség határozatának fényében hozzák meg a döntésüket.

Ha a vámőrségnek nem sikerül azonosítania az adócsalókat, vagy beletörődik, hogy soha nem hajthatja be a köztartozást, vagy azon hajtja be, akin tudja: az autó aktuális tulajdonosán, aki ha nem akarja, hogy levegyék a rendszámtábláját, nyilván fizetni fog.

- Akivel ez megtörténik, háborodjon fel, forduljon a nyilvánossághoz - javasolja Kovács Kázmér ügyvéd. Az autóklub jogásza szerint nyilvánvaló, hogy jogalkotási hiba miatt követhettek el tömegével regisztrációsadó-csalásokat. - Az állam most mossa kezeit, noha még azt a lehetőséget sem adta meg, hogy a leendő tulajdonosok az adásvétel előtt ellenőrizhessék, befizették-e az adott jármű után az adót.
Vissza a lap tetejére >>>



Regisztrációs adó számítása, a 2007-s változással módosított 2006 rendelet

Regisztrációs adó 2006 (Regisztrációs adó számítása), Kalkulátor

A parlament 2005 november 7-én módosította a regisztrációs adót.


A regisztrációs adó módosítása hangsúlyt helyez a környezetvédelmi kritériumokra (az adótételt befolyásolja az, hogy milyen károsanyag-kibocsátási normát teljesít a motor). A törvénymódosítás bevezeti az avultatás intézményét (a jármű első forgalomba helyezésétől eltelt idő alapján, hónapokban számolva). Azaz: a teljesen új járműre meghatározott adótétel a törvényben írt mértékben csökken, arányosan a jármű korával. 25 év felett az avultatás 66 százaléknál áll meg. A regisztrációs adó kikerül az áfaalapból. Az adótételek növekménye ebből adódik, azaz a kieső áfát az adótétel kompenzálja.

A törvény hatályba lépésével megszűnik a nem adóalany személy által behozott használt gépjármű esetén érvényesülő, a nála fel nem merülő áfaterhet ellensúlyozó 1,25-ös (2006-tól 1,2-es) szorzó.

A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény módosítása (Regisztrációs adó számítása)

47. § A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény (továbbiakban: Rega-tv) 2. §-ának 3-5. és a 10. pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek: /E törvény alkalmazásában/ "3. személygépkocsi: a Kereskedelmi Vámtarifának az adózás rendjéről szóló törvényben (a továbbiakban: Art.) szereplő időpont szerinti állapota alapján a 8703 vámtarifaszám alá tartozó jármű, ide nem értve a mentőautót és az e törvény szerinti motorkerékpárt; 4. új gépjármű: az a személygépkocsi, illetve motorkerékpár, amely az adó alanya által történt megszerzésének időpontjában legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva legfeljebb 6 hónap telt el;

5. muzeális jellegű gépjármű: a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény 18. § 14. pontjában meghatározott gépjármű;" "10. motorkerékpár: a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (továbbiakban: KRESZ) alapján motorkerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak minősülő gépjármű, valamint az a személygépkocsiként forgalomba helyezett négykerekű gépjármű, amelynek saját tömege valamint motorteljesítménye a KRESZ alapján motorkerékpárnak minősülő négykerekű gépjármű ismérveinek felel meg;"

48. § A Rega-tv. 4. §-a (3) bekezdésének bb) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: /Ha a forgalomba helyezés Közösségen belüli beszerzés közvetlen következményeként valósul meg, az adó alanya b) új gépjárműnek nem minősülő gépjárműnél/ "bb) egyéb esetben az a személy, akinek nevére a forgalomba helyezést kezdeményezik."

49. § A Rega-tv. 8. §-a (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép: "(1) Az adó összegét a gépjárművek egyes kategóriájában az adóhatóság e törvény melléklete alapján határozza meg. Az e törvény szerinti adó az áfa alapjába nem tartozik bele."

50. § A Rega-tv. 11. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: "(3) Új gépjármű Közösségen belüli beszerzésekor, ha az áfáta vámhatóság határozattal állapítja meg, adóigazolás csak akkor adható ki, ha az általános forgalmi adóról szóló törvény szerint fizetendő áfa megfizetése is megtörtént."

51. § A Rega-tv. 12. §-a a következő f) ponttal egészül ki:
[12. § Az adót nem kell megfizetni]" f) muzeális jellegű gépjármű forgalomba helyezése esetén."

52. § A Rega-tv. 13. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A 8. § (2) bekezdésében meghatározott esetben ha a különbözet negatív előjelű, az adóalany adó-visszatérítést kérhet az adóhatóságtól. Kérelméhez csatolnia kell az átalakítás változásait tartalmazó forgalmi engedély másolatát. A visszatérített adó összege nem haladhatja meg az eredeti (átalakítást megelőző) állapotban történő forgalomba helyezéskor ténylegesen megfizetett adó és az átalakulás utáni állapot szerint megállapított adó különbözetét."

53. § A Rega-tv. Melléklete helyébe e törvény 13. számú melléklete lép.

"13. számú mellékleta 2003. évi CX. törvényhez"

I. rész: Adótételek az egyes adókategóriákban


1. Adótételek személygépkocsik esetén 2006

I. Táblázat

Regisztrácios adótételek személygépkocsik esetén 2006

Gépjárművek környezetvédemi osztályba sorolása.

A gépjármű kipufogógázának szennyezőanyag-tartalmát meghatározó konstrukciós jellemzők és a rendelet függelékeinek mellékleteiben meghatározott szennyezőanyag kibocsátási követelmények teljesítése alapján a gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása a következő táblázat alapján történik.


Gépjárművek környezetvédemi osztályba sorolása.

Megjegyzés: A 3. jelzésű környezetvédelmi osztályba kell besorolni azokat az ENSZ-EGB 49. számú előírás hatálya alá tartozó gépkocsikat is, amelyek szennyezőanyag-kibocsátás szempontjából kielégítik a 4., 7. vagy 8. osztály követelményeit, azonban zajkibocsátás tekintetében nem felelnek meg az ENSZ-EGB 51.02 számú előírásban meghatározott követelményeknek.

Bővebben!!!!!!!

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet doc


2. Az adó összege motorkerékpárok esetén 2006

Regisztrácios adótételek motorkerékpárok esetén 2006

A gépjármű e törvény szerinti kategóriába sorolását, továbbá a gépjármű műszaki és környezetvédelmi osztályba sorolási adatait a közlekedési felügyelet a forgalomba helyezés engedélyezésének eljárásában állapítja meg, és a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. számú melléklet II. részében meghatározott Műszaki adatlapon rögzíti.

II. rész:

Az adó összegének meghatározása a gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam figyelembevételével

Az adó összegét az adóhatóság az alábbi táblázat és képlet együttes alkalmazásával állapítja meg. A számításnál minden megkezdett hónap egész hónapnak minősül. E melléklet alkalmazásában forgalomba helyezés alatt a közlekedési felügyelet által lefolytatott eljárásban, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 1. számú melléklet II. részében meghatározott Műszaki adatlap 42. számú rovatban rögzített első forgalomba helyezés időpontja, illetve ennek hiányában a B nemzetközi kóddal jelölt 43. számú rovatban rögzített első hazai nyilvántartásba vétel időpontja értendő. Amennyiben egyik rovatban sem található adat, úgy a gépjármű esetében e melléklet I. részében meghatározott adótételek e melléklet II. részében található előírások figyelembe vétele nélkül alkalmazandók.

4. számú melléklet a 2006. évi .... törvényhez


A Rega-tv. Melléklete II. részében szereplő táblázat helyébe a következő rendelkezés lép:

Az adó összegének meghatározása a gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam figyelembevételével


Az adó összegét az adóhatóság az alábbi táblázat és képlet együttes alkalmazásával állapítja meg. A számításnál minden megkezdett hónap egész hónapnak minősül. E melléklet alkalmazásában forgalomba helyezés alatt a közlekedési felügyelet által lefolytatott eljárásban, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 1. számú melléklet II. részében meghatározott Műszaki adatlap 42. számú rovatban rögzített első forgalomba helyezés időpontja, illetve ennek hiányában a B nemzetközi kóddal jelölt 43. számú rovatban rögzített első hazai nyilvántartásba vétel időpontja értendő. Amennyiben egyik rovatban sem található adat, úgy a gépjármű esetében e melléklet I. részében meghatározott adótételek e melléklet II. részében található előírások figyelembe vétele nélkül alkalmazandók. /

Regisztrációs adó mértékének csökkentése 2007
2007 februártól érvényes táblázat

II. Táblázat

I.

A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma
II.

A Melléklet I. része szerinti adótétel csökkenés mértéke
2-ig 0,06
3-4 0,10
5-6 0,14
7-12 0,20
13-24 0,28
25-36 0,35
37-48 0,42
49-60 0,48
61-72 0,53
73-84 0,58
85-96 0,62
97-108 0,66
109-120 0,69
121-132 0,72
133-144 0,75
145-156 0,78
157-168 0,80
169-180 0,82
181-192 0,84
193-204 0,86
205-216 0,87
217-228 0,88
229-240 0,89
241-től 0,90


2006-os táblázat
2007 februárig érvényes táblázat

II. Táblázat


Gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam figyelembevétele 2006


Fizetendő adó


F = A*(1 - K - k*t/T)


F= fizetendő adó;

A = adótétel (a Melléklet I. részének adókategóriáiban az adott gépjármű motortípusának, hengerűrtartalmának és környezetvédelmi besorolásának megfelelően meghatározott forintban kifejezett összeg);

K = Az adó csökkentésének a táblázat II. oszlopában meghatározott mértéke, amely a gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam alapján az adócsökkentő mértékek alkalmazása tekintetében az utolsó előtti időszakra vonatkozik;

k = A gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam utolsó időszakára irányadó, a táblázat II. oszlopában meghatározott mérték csökkentve a "K" mértékével;

T = Az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapját magában foglaló, a táblázat I. oszlopában meghatározott időtartamon belüli hónapok száma;

t = a gépjármű forgalomba helyezésétől számított hónapok száma csökkentve a "K" adócsökkentő mértékhez tartozó, a táblázat I. oszlopa szerinti, felső korlátként megállapított hónapok számával.""

Példa a regisztrációs adó kiszámításához:

"A": a regisztrációs adó törvény mellékletének I. számú táblázatából a járműhöz tartozó adótétel.

Pl: benzinmotoros, 1598 cm3-es, EURO III-as motorral rendelkező személygépkocsi esetén az "A" értéke: 680 000 forint.

"K": a regisztrációs adó törvény mellékletének II. számú táblázatból a jármű évjáratának - hónapok szerint - megfelelő sor előtti sor szerinti adócsökkentés mértéke.

Pl: 55 hónapja forgalomba helyezett jármű esetében a "K" értéke: 0,34 (37-48 hónapos sorhoz tartozó adat)

"k": a regisztrációs adó törvény mellékletének II. számú táblázatából a jármű évjáratának - hónapok szerint - megfelelő sor szerinti adócsökkentés mértékéből kivonva az előbb megállapított "K" szerinti adócsökkentés mértéke.

Pl: 55 hónapja forgalomba helyezett jármű esetében a "k" értéke: 0,05 (0,39 - 0,34)

"T": A regisztrációs adó törvény mellékletének II. számú táblázatából a jármű évjáratának - hónapok szerint - megfelelő sorban az időtartamon belüli hónapok száma.

Pl: 55 hónapja forgalomba helyezett jármű esetében a "T" értéke: 12 (49-60 hónap közötti hónapok száma)

"t": A regisztrációs adó törvény mellékletének II. számú táblázatából a jármű évjáratának - hónapok szerint - megfelelő sorban az időtartamon belüli hónapok száma. Pl: A jármű forgalomba helyezésétől eltelt hónapok számából kivonva a "K" számhoz tartozó hónapok felső korlátja:

Pl: 55 hónapja forgalomba helyezett jármű esetében a "t" értéke: 7 (55-48)

A képletbe behelyettesítve az adatokat:

F = A x (1 - K - k x t/T)
F = 680 000 x (1 - 0,34 - 0,05 x 7/12)
F = 680 000 x (1 - 0,34 - 0,029)
F = 680 000 x 0,631

F = 429 080 forint a fizetendő regisztrációs adó az 55 hónapja forgalomba helyezett benzines, EURO III-as, 1598 cm3-es motorral felszerelt személygépkocsi forgalomba helyezése esetén.

A példa számítás tájékoztató jellegű !!!!!!

Az adó mértéke az új szabályozás szerint a gépjármű hengerűrtartalma és környezetvédelmi osztályba sorolása alapján 235.000-6.050.000,-Ft közötti összeget kell regisztrációs adóként fizetni. A használt gépjárművekre (regisztrációs adóköteles személygépkocsi, motorkerékpár) vonatkozó kedvezmény, hogy lehetővé vált az avulás figyelembe vétele a regisztrációs adó összegének megállapításakor.

Regisztrációs adó kalkulátor


Regisztrációs adó kalkulátor 2011 >>>>
Regisztrációs adó kalkulátor 2006 >>>>


Vissza a lap tetejére >>>


Áfamentes lesz, de emelkedik a regisztrációs adó alapja 2006 -ban (2005. 11. 07)


Veres János pénzügyminiszter szombaton benyújtotta az Országgyűlés elnökének a jövő évi adótörvények legutolsó módosításait. Több ponton változik a jövedékiadó-törvény, és legújabb tervezet szerint 2006. január 1-jétől a regisztrációs adó összege nem tartozik bele az áfa alapjába.

A szeptemberi, még az uniós figyelmeztetés előtt készült 2006-os javaslat óta már a második, jelentősen növelt adótételeket tartalmazó regisztrációsadó-tábla tanulmányozható az Országgyűlés honlapján. A táblázatot a 2005-ös számokkal összevetve kitűnik, hogy a legmagasabb, 170-178 százalékos mértékben az 1600 köbcenti alatti, öt évnél fiatalabb használt autók adója emelkedik.

Az új tervezet az Euro 4-es emissziós kategória tételeit az áfamentessé válás miatt ismét 20 százalékkal emeli. A 2000 óta gyártott Euro 3-as autók kiindulási összegét az egyes kategóriákban ennél mintegy 50 százalékkal magasabbra állították be. A 2000 előtti, Euro 2-es autók adója duplája az azonos lökettérfogatú, új autókénak. A tiszta gázüzemű gépkocsi adótétele egységesen 380 ezer forint, míg az elektromos, illetve hibrid meghajtású gépkocsik adótétele 190 ezer forint lesz. Az új javaslat a motorkerékpárok eddig változatlan táblázatának értékeit 20 százalékkal emeli. Nem módosulnak viszont a járművek értékvesztését, és így a regisztrációs adó kor szerinti avulását leírni hivatott számok.

Az avulás számítási képletét megkeverték, mivel az adóból elengedett százalékot súlyozni próbálják. A tervezett számítási módszer továbbra sem garantálja, hogy minden esetben azonos legyen a belföldön vett autó árában megfizetendő és a külföldről hozottra követelt regadó.

A regisztrációs adóról szóló törvény módosítása kapcsán a használtautó-kereskedőket tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) képviselői hétfőn reggel petíciót nyújtanak át a kormányzó pártok frakcióinak. A kereskedők az ellen tiltakoznak, hogy az avulás bevezetésével együtt is jelentősen emelkedik a néhány éves, használt külföldi autók regisztrációs adója. Ha a képviselők rábólintanak az adótörvényre, lehetetlenné teszik az elérhető árú külföldi autók behozatalát, miközben a hazai gépjárműpark átlagéletkora 11 év felett van.

Vissza a lap tetejére >>>



A regisztrációs adó áfás lesz, vagyis jelentősen emelkedik 2005-ben (2004. 11. 06)




Január elsejétől számos adószabály változik meg. A regisztrációs adó áfás lesz, vagyis jelentősen emelkedik jövőre. A rendszer egy kicsit egyszerűbb lett, de a közterhet a motorkerékpárok után is meg kell fizetni.

A regisztrációs adót jövőre nemcsak a négy-, hanem a kétkerekű járművek után is meg kell fizetni. A motorkerékpárokat öt kategóriába sorolták, a díjak tízezer és 125 ezer forint között mozognak. A legkevesebbet a 81 köbcentisnél kisebb járgányok után kell fizetni, míg a legmagasabb adót a 900 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorok újdonsült tulajdonosai csengethetik az államkasszába. A törvény ugyanakkor - roppant előzékenyen - eltekintett attól, hogy a mentőautók után regisztrációs adót kelljen fizetni.

Az autók adója kismértékben emelkedik, az áfát azonban jövőre "nagymértékben" meg kell fizetni. A kismértékű - inflációkövető - adóemelés mellé járul ugyanis, hogy a regisztrációs adó áfaalap lesz. Vagyis a törvényben szereplő összeget azonnal fel kell szorozni 1,25-tel. Az áfa nélküli adó a legalsó sávban például a jobb kategóriájú, vagyis modernebb motorral szerelt járműveknél 120 ezer forint helyett 126 ezer forintra nő - áfával együtt az összeg 157 ezer forint lesz. Ugyanitt a rosszabb motorral ellátott autók regisztrációja 180 ezer forintról 189 ezer forintra emelkedett, áfával együtt ez több mint 236 ezer forintos adót jelent. A legdrágább sávban a jobb kategóriájú autók regisztrációs adója 1,8 millió forintról 1,89 millió forintra (áfával majdnem 2,4 millióra), a rosszabb kategóriájúaké pedig 2,7 millió forintról 2,835 millió forintra (áfával 3,5 millióra!) nő.

Megszűnik viszont az adóelőleg-fizetés bonyolult jellege. Ez avval jár együtt, hogy az adót különböző esetekben másnak és másnak kell megfizetnie: ha az autó import, akkor az importálónak, ha a jármű kapható kereskedelmi forgalomban, akkor a márkakereskedőnek, egyéb esetben pedig - például ha más tagállamból hozzuk be - a jármű első tulajdonosának kell azt megfizetnie.

EU javaslat: Regisztrációs adó helyett más adó

A személygépkocsik után egyes országokban kivetett regisztrációs adó fokozatos eltörlését javasolta az Európai Bizottság. Bevezetne viszont egy olyan új adófajtát, amely a káros szén-dioxid-kibocsátástól tenné függővé a befizetés mértékét.

A tervezet értelmében a regisztrációs adót ma még alkalmazó tagállamok öttől tíz évig terjedő átmeneti idő alatt fokozatosan le kell építsék annak beszedését, miközben ezzel arányosan növelhetik az éves gépkocsiforgalmi és esetleg más adókat. Ez utóbbiak esetében azonban a jogszabály hatálybalépése után új számítási mód lépne életbe, úgynevezett "szén-dioxid-összetevőt" építve az adóalap kiszámításába, aszerint differenciálva a járművek között, hogy milyen szintet ér el a kilométerenként kibocsátott szén-dioxid. Ez a tervek szerint "környezetbarát személygépkocsik vásárlására ösztönzi a fogyasztókat".

Brüsszeli szándékok szerint 2008 végéig a regisztrációs és az éves gépjárműforgalmi adóból származó bevétel 25 százalékának, 2010-re pedig már felének a szén-dioxid alapú összetevőből kellene befolynia.

Az irányelvjavaslatot még meg kell vitatni a tagországok minisztereiből álló EU-tanácsnak, valamint - véleményezés céljából - az Európai Parlamentnek. A végső döntést az EU pénzügyminiszteri tanácsa hozza majd meg.

(PM), (MTVH),(HTV), (INDEX), (TK), (NSZ)

Vissza a lap tetejére >>>

 .