Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Digitális tachográf
Tájékoztatás a digitális tachográffal kapcsolatban pdf >>>
Digitális tachográf >>>
Digitális tachográf kártyák>>>
Digitális tachográf forgalmazók
ACTIA Hivatalos disztribútor >>>
Stoneridge Electronics SE5000 REV-7 digitális tachográf  >>>
Siemens (VDO DTCO 1381)Transautomat Kft., Budapest  >>>
Digitális tachográf gyártók
ACTIA Hivatalos disztribútor >>>
ACTIA  >>>
Stoneridge >>>
Siemens  >>>
Digitális tachográf kézikönyv
Stoneridge SZELPO 2400 TACHOGRÁF KEZELÉSI KÖNYV >>>
Stoneridge SE5000 TACHOGRÁF KEZELÉSI KÖNYV >>>
Siemens VDO DTCO 1381 kézikönyv, magyar >>>
Digitális tachográf
Stoneridge Electronics SE5000 REV-7 digitális tachográf >>>
Siemens VDO DTCO® release 1.4 kézikönyv, magyar >>>
Digitális tachográf szerviz
ACTIA Hivatalos disztribútor >>>
Daily Chrono Szerviz >>>
Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (Budapest) >>>
Hungaro-Diesel Szerviz Kft. ( Budapest) >>>
Kuti Bus Kft. (Budapest) >>>
Mobilstar Autótechnikai Kft. ( Budapest) >>>
Nova-Busz Kft. (Budapest) >>>
Gödbrother Kft. (Göd) >>>
Hadarits Kft. ( Szigetszentmiklós) >>>
Sz-S Navigáció Kft. (Vecsés) >>>
Baranyatax Bt. (Pécs) >>>
Eurotrade Kft. ( Kisigmánd) >>>
Hajdú Service Kft. Kienzle tachográf szerviz (Debrecen) >>>
MSV Kft. (Szekszárd) >>>
Vértes Volán ZRt. Járműjavító Üzletág (Dorog, Tatabánya, Oroszlány) >>>
Digitális tachográf adataitainak feldolgozása
Tagra, digitális és analóg tachográfok adataitainak feldolgozása >>>
Digitális tachográf kártya
Digitális tachográf kártyák>>>
letöllthető nyomtatványok
Gépjarművezetői-kártya igénylő-lap
Üzembentartói-kártya igénylő-lap
Műhely-kártya igénylő-lap
Ellenőri--kártya igénylő-lap >>>

Digitális tachográf kellékek
Digitális tachográfokhoz hőérzékeny papírtekercs >>>
Digitális tachográf oktatás
Tachográf Control Kft.. Vác >>>
Fuvarozók rendőrhatósági ellenőrzésée
Fuvarozók rendőrhatósági ellenőrzésée >>>
Rendelet
EU Tanács 3821/85/EGK 2008 módosítot rendelet , a közúti közlekedésben használt menetíró készülékről doc >>>
Tachográfra vonatkozó feltételek 2003-tól >>>


Digitális tachográf

Kapcsolódó oldal:  



Digitális tachográf alaprendszer


Digitális tachográf alaprendszer

Siemens (VDO DTCO 1381)
Siemens (VDO DTCO 1381)
ACTIA (L 2000 Smar Tach)
ACTIA)
Stoneridge (SE 5000)
Stoneridge (SE 5000)

A 2002-ben elfogadott EU előírások alapján digitális tachográfokkal kell felszerelni az összes, 3,5 tonnánál súlyosabb kereskedelmi gépjárművet 2005. augusztus 5-ig.

A tachográfok olyan elektronikus érzékelők, melyek rögzítik a jármű sebességét, a megtett út hosszát, külön az egyes utak hosszát, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját. A tachográf bevezetése segíti a hatóságokat abban, hogy ellenőrizzék, a fuvarozó cégek betartatják-e a gépjárművezetőkkel a kötelező pihenőidőt, nem dolgoztatják-e túlzott mértékben őket.

A kötelező pihenőidők betartása segíthet elkerülni a sofőrök fáradtságából eredő baleseteket, melyre számos példa volt az elmúlt években Magyarországon is.

A készülék bevezetésének eredeti határideje már lejárt, azonban a tagállamok egyszeri halasztást alkudtak ki. A halasztott határidő ellenére a tagállamok többsége a mai napig nem tette meg a készülék bevezetéséhez szükséges intézkedéseket.

Magyarország ugyancsak lemaradásban van e kérdésben, és a rendszer bevezetését felügyelő Közlekedési Felügyelet szerint az üzemeltetéshez szükséges kártyák legkorábban 2006 januárjától állhatnak rendelkezésre.

 
Elnyerte a Magyar Termék Nagydíj Pályázat Informatikai Nívódíját a száz százalékig magyar tulajdonú Lambda-Com vállalatcsoport eTACHOGRAPH megoldása.
(logsped)
2014.09.05.

A Qualcomm a Waberer's a teljes flottáját felszereli a fedélzeti számítógépre integrált OmniExpress rendszerrel. A kamion adatok GPRS-hálózaton keresztül kerülnek a hálózat-felügyeleti központba.   
(logsped)
2010.05.18.

A T-Systems építheti ki digitális tachográf rendszert

Közbeszerzési tender nyerteseként a T-Systems építi ki Magyarországon az EU jogszabályok miatt hazánkban is kötelező digitális tachográf informatikai rendszert, amellyel egyszerűbben nyilvántarthatóvá, követhetővé és ellenőrizhetővé válik a gépjárművezetők vezetési- és pihenőideje.

A Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (CFCU) a Deutsche Telekom (DT) üzleti ügyfelekért felelős részlegével, a T-Systems-szel kötött szerződést a digitális tachográf informatikai rendszer kialakítására. A kiválasztott info-kommunikációs szolgáltatónak a feladat megvalósításában két alvállalkozója, a Novell PSH Kft. és a Walton Systems House Kft. lesz a segítségére.

A projekt során informatikai eszközök szállítása mellett egy integrált informatikai rendszer kerül kialakításra a digitális tachográf kártyák kiadásának támogatására, nyilvántartására, valamint a gépjárművezetők vezetési- és pihenőidejének közúti és telephelyi ellenőrzésére.

A rendszer az EU jogszabályokban meghatározott adatokat a TACHOnet hálózaton közvetíti az EU adatbázisába. A projekt zárásával a hagyományos korongos tachográfok helyére a kor követelményeinek jobban megfelelő chipkártyás tachográf rendszer lép. A digitális rendszer 2006 végére készül el és kezdi meg éles üzemben a működését. (MF)
2006.08.21.
Waberer's: Együttműködéssel hatékonyabban

Hosszú távú stratégiai partner lett a Volvo, a Michelin, a Schmitz és a T-Mobile

Régi új Partnerek

A Waberer's Holding Zrt. és a Volvo Trucks által idén tavasszal aláírt szerződés értelmében a göteborgi székhelyű gyár- meghatározott éves ütemezésben - 2008-ig 1000 db, a mindenkori Európai környezetvédelmi szempontoknak megfelelő, legújabb fejlesztésű vonatót szállít.

Az egész éven át különféle időjárási körülmények között közlekedő kamionoknál, vontatókál és pótkocsikál, a kiváló minőségű Michelin gumiabroncsokat használnak.

A T-Mobile, (alvállalkozó partnerével, a Cason Rt-vel együttműködve) mellyel hatékonyabban és pontosabban lehet biztosítani a Waberer's Cégcsoport és partnerei számára a fuvarozással kapcsolatos információkat.

A korábbi sms alapú rendszert gprs-es adattovábbításon alapuló kommunikáció váltja le. A járművek gps alapú helymeghatározási adatai mellett a műszaki-diagnosztikai és a tachográf által rögzített adatok szintén on-line elérhetővé válnak.
2006.07.17.
NetLock tanúsítványok a közlekedésben - kiadták Magyarország első digitális tachográf kártyáját

A Közlekedési Főfelügyelet (KFF) május 30-án kiadta Magyarország első gépjárművezetői digitális tachográf kártyáját, amely egyike volt a kb. 37.000 db kibocsátásra váró digitális gépjárművezetői tachográf kártyának. A Pénzjegynyomda Zrt. által gyártott kártyához az elektronikus tanúsítványt Magyarország vezető hitelesítés-szolgáltatója, a NetLock Kft. szállította.

A megállapodás szerint ez év júniusától az elkövetkezendő öt év során további kb. 1000 - 1000 db ellenőri és műhelykártya, valamint több mint 12.000 db tulajdonosi/céges kártya kerül forgalomba az igényeknek megfelelően, amelyek tanúsítványait - mint Tagállami Aláírás-hitelesítő Hatóság - szintén a NetLock Kft. szolgáltatja.

A Pénzjegynyomda Zrt. kártyagyártási és megszemélyesítési fővállalkozásában és a Netlock Kft. tanúsítvány kiadásával megvalósuló projektnél a Közlekedési Főfelügyelet - az Európai Uniós irányelveknek megfelelően - mint Tagállami Hatóság lép fel. Miután a NetLock Kft. megszerezte ezirányú Szolgáltatási Szabályzatának EU-s jóváhagyását, Tagállami Aláírás-hitelesítő Hatóságnak, a Pénzjegynyomda Zrt.-t pedig Kártya-megszemélyesítő szervezetnek minősül. A projekt a KFF által megadott határidőre készült el.

"Büszkék vagyunk arra, hogy Tagállami Aláírás-hitelesítő Hatóságként részt vállalhatunk a Közlekedési Főfelügyelet innovatív programjában, és május 30-án kibocsáthattuk az első digitális tachográf kártya működéséhez szükséges tanúsítványt. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az új digitális tachográf rendszer kiválóan működik. Az átállás a Közlekedési Főfelügyelet gondos előkészítő munkájának köszönhetően zökkenőmentesen zajlott" - mondta Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója. "Az első digitális tachográf kártya megjelenése nem csak egy új projekt kezdete, hanem az első lépés az elektronikus aláírás alkalmazásának újabb területén. A projekt keretében vállalatunk a következő öt évben mintegy 51000 tanúsítványt bocsát ki a digitális tachográf kártyákhoz" - tette hozzá Rózsahegyi.

A digitális tachográfkártyák igénylésének folyamata A digitális tachográf rendszerben a Közlekedési Főfelügyelettől folyamatosan érkező kártyamegszemélyesítési és tanúsítvány-kibocsátással kapcsolatos adatok a Pénzjegynyomda Zrt.-hez kerülnek, ahonnan azok egy része titkosított kommunikációval jut át a NetLock Kft.-hez. Itt történik meg a szükséges kulcsok és tanúsítványok generálása. A NetLock Kft. az elkészült tanúsítványokat a Pénzjegynyomda Zrt.-nek továbbítja, amely a tachográfkártyák gyártását, azok tanúsítványokkal való feltöltését, illetve a vizuális és elektronikus megszemélyesítést végzi. A chipkártyák tanúsítványokkal történő ellátásán túl, a kártyák elektronikus megszemélyesítéséhez kapcsolódóan a megszemélyesítő rendszer biztonságát szavatoló kulcsok, tanúsítványok teljes körű kezelését is a NetLock Kft. látja el. Az elkészült digitális tachográf kártyákat a Közlekedési Főfelügyelet - mint Kibocsátó Hatóság - közigazgatási eljárás keretében adja ki.

Bizalmasan kezelendő információk

A projekt kivitelezése során a személyes adatok védelme fokozott figyelmet kíván. Ennek érdekében a tanúsítványok kibocsátásához szükséges információk nem adhatók ki a felhasználók előzetes engedélye nélkül, vagy - ahol ez alkalmazható - a felhasználók munkáltatójának vagy képviselőjének engedélye nélkül, kivéve, ha a törvény ezt másképpen írja elő. A Tagállami Aláírás-hitelesítő Hatóság, és a Kártya-megszemélyesítő szervezet, vagy azok alvállalkozói tehát kötelesek bizalmasan kezelni a birtokukba kerülő minden személyes vagy szervezeti adatot.

"A NetLock Kft. több mint tízéves működése alatt mindig is kiemelt figyelmet fordítottunk az általunk kezelt adatok bizalmas kezelésére, az információk és a feldolgozási módszerek pontosságára, illetve arra, hogy szolgáltatásaink folyamatosan elérhetőek legyenek az adatokhoz való jogosulatlan hozzáférés kizárásával" - mondta Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója. Vállalatunk és kiváló szakembergárdánk felkészült a Tagállami Aláírás-hitelesítő Hatósági feladatok elvégzésére, és a tachográf kártyák elektronikus tanúsítványokkal való ellátására, amely a nagy tömegű adatmennyiség feldolgozására képes teljesen automatizált informatikai rendszerünknek köszönhető" - tette hozzá Rózsahegyi.
2006. 06.23.
Csütörtökön kezdik a digitális tachográf kártyák kiadását

A közlekedési felügyeletek csütörtöktől már képesek lesznek kiadni gépjárművezetői digitális tachográf kártyákat, amelyre eddig 50 igény érkezett - mondta Békési István, a Közlekedési Főfelügyelet főigazgatója az MTI-nek hétfőn.
A főigazgató emlékeztetett arra, hogy a 3,5 tonna össztömegű, vagy kilencnél több ülőhellyel rendelkező gépjárműveket május 1-jétől első alkalommal forgalomba helyezni már csak digitális menetíró készülékkel (tachográffal) lehet.


Hozzátette: több uniós tagállam mellett Magyarországon is késett a hatóság a kártyakibocsátással, aminek oka, hogy a plasztikkártyákra és a szoftverekre kiírt közbeszerzési pályázatok elhúzódtak.

A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Szövetség (IRU) korábbi tájékoztatása szerint az Európai Unió tagországai közül hét - Ciprus, Málta, Görögország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország - nem tudta teljesíteni a május elsejei határidőt az új szállítójárművek digitális tachográffal történő felszerelésére. Az IRU szerint az utóbbi négy ország júniusra utolérheti a többi EU tagállamot.

Vincze Péter a KFF kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy büntetésre számíthatnak májustól azok a kamionsofőrök és autóbuszvezetők, akik nem rendelkeznek a digitális menetíró készülékbe való gépjárművezetői kártyával, noha járművükben már van ilyen készülék. E tekintetben az Európai Unió nem határozott meg türelmi időt, az ellenőrzést végző hatóságok számára.

Utalt arra, hogy a digitális technológián alapuló új típusú menetíró készülékekhez 4 féle - gépjárművezetői, műhely-, üzembentartói és ellenőri - csipkártyára van szükség, mivel ezek nélkül használhatatlan a készülék.

Vincze Péter közölte: az új teherautóikat illetve autóbuszaikat először forgalomeket május első hetétől a fővárosi illetve a megyei közlekedési felügyeleteken nyújthatják be, és a kártyákat közigazgatási eljárás keretében adja ki a hatóság.

A kommunikációs igazgató kiemelte, hogy a digitális tachográfokhoz szükséges kártyák kiadási díjának és a kártya árának együttes összege várhatóan 7-8 ezer forint között lesz.

A szakember szerint az új digitális tachográf kártyák kiadásáig az analóg menetíróval felszerelt teherautókkal lehet fuvart lebonyolítani az EU területén.

A digitális menetíró készülék olyan elektronikus érzékelő, amely a jármű használata során számos adatot rögzít, például a jármű sebességét, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját. Képes érzékelni az összesen megtett távolságot, illetve az egyes utak hosszát is.

A digitális tachográf segítségével a hatóságok hatékonyabban tudják ellenőrizni a fuvarozó cégeket, hogy a vállalatok betartatják-e a gépjárművezetőkkel a kötelező pihenőidőt.

Az összesen 51.000 kártyát várhatóan mintegy 5 év alatt bocsátják ki: ezen belül mintegy 1.000 ellenőri, 1.000 műhely, 12.500 üzembentartói, valamint több mint 36.000 gépjárművezetői kártyát adnak ki a kérelmezők részére. (MTVH)

2006.05.22.
51 000 NetLock tanúsítvány a Közlekedési Főfelügyelet digitális tachográf rendszerében

A Közlekedési Főfelügyelet (KFF) digitális tachográf rendszert vezet be a közlekedés biztonsága és a tisztességes verseny szempontjából egyaránt fontos szabályok betartásának ellenőrzésére. A rendszer használathoz szükséges digitális tanúsítványok tachográfkártyákra (4 féle chipkártya: gépjárművezetői, műhely-, tulajdonosi (céges) és ellenőri kártya) történő kibocsátásáról öt éven keresztül - Pénzjegynyomda Rt., - a pályázatban hitelesítés-szolgáltató alvállalkozóként a NetLock Kft., Magyarország vezető hitelesítés-szolgáltató vállalata gondoskodik.

A NetLock által kibocsátott tanúsítványok a Pénzjegynyomda Rt.-hez kerülnek, ahol megtörténik a tachográfkártyák gyártása, vizuális és elektronikus megszemélyesítése. A megállapodás keretében a vállalat 51000 elektronikus tanúsítványt bocsát ki a Közlekedési Főfelügyelet közreműködésével.

Az új rendszer a közúti közlekedésben alkalmazott analóg tachográf rendszert váltja fel és kizárja a visszaélések lehetőségét az üzemanyag manipuláció, a pihenőidők és sebességkorlátok be nem tartását illetően.

A projekt megvalósulásával hatékonyabb lesz a gépjárművezetők, az üzembentartók és a digitális tachográffal foglalkozó szervizek/műhelyek közötti kommunikáció, illetve áttekinthetőbbé válik az árufuvarozás folyamata

2006.03.02.
Elsőként mutatták be a digitális tachográfot Komárom-Esztergom megyénkben

A megyék közül elsőként Komárom-Esztergom megyében ismerkedhettek meg pénteken (2005. október 21.) a fuvarozócégek, és a közlekedési szolgáltatást végzők érdekképviseleti szervei a digitális tachográf működésével és használatának szabályaival a megyei Közlekedési Felügyelet szakmai fórumán.

A digitális tachográf bevezetése az Európai Unió tagállamaiban elkerülhetetlen. A Közlekedési Főfelügyelet 2004-ben kezdte el a felkészülést a műszer alkalmazására. Az EU-hoz benyújtott pályázat sikeres elbírálása után a saját erővel együtt 250 millió forintot meghaladó összeg áll rendelkezésre erre célra.

Az EU-n belüli szakmai felkészítés jogát - szintén pályázat alapán - az angol közlekedési hatóság, a VOSA ( Vehicle and Operator Services Agency) nyerte el. Az angol hatóság is az elején tart a digitális tachográfban használatos adatkártyák kiadásának, technikai felkészülésben azonban Magyarország előtt járnak.

Az EU összes haszongépjármű előállítója 3,5 tonna össztömeg felett 2006. március 6-tól már csak digitális tachográffal felszerelt gépkocsit adhat el. A berendezésben külön-külön kártyát kap a gépkocsivezető, az üzemeltető, az ellenőr és a hitelesítést és karbantartást végző szerv.

A korongos változattal szemben a digtális tachográf előnye, hogy könnyebben ellenőrizhető, nemcsak a hatóság, hanem az üzemeltető részéről is, továbbá kizárja a visszaélések lehetőségét (pihenőidők és sebességhatárok be nem tartása, üzemanyag manipuláció). Egységes gyakorlat alakulhat ki az EU-ban az alkalmazás és a szankciók vonatkozásában, például a vezetési-idő túllépési sávok egységes tarifájú büntetésével.

Az új tachográfot a tehergépjárművek üzembentartói egy minősített szállítótól szerezhetik be, a készülékben használatos adatkártyák kibocsátásának és ellenőrzésének jogát a közlekedési felügyelet gyakorolja. Az alkalmazáshoz szükséges végrehajtási rendelet kidolgozás alatti stádiumban van.
(tabányainfo)

2005.10.22
Tovább késik a digitális tachográf

2005. április 13-án az Európa Parlament ismét arra szavazott, hogy egy évvel későbbre kellene halasztani annak a határozatnak az életbe léptetését, amely előírja, hogy az EU-ban forgalomba helyezett új teherautókat és autóbuszokat digitális tachográffal kell felszerelni.

Ha minden az eredeti időzítés szerint történt volna, ezeknek a járműveknek már 2004. augusztusától rendelkezniük kellene digitális tachográffal, azonban az Európai Bizottság korábban már egy évvel későbbi, 2005. augustusi időpontot tűzött ki, mert nem állt rendelkezésre a szükséges mennyiségű hitelesített, tesztelt készülék illetve a személyre szóló tachográf kártyák.

A döntés némi zavart keltett, hiszen a Bizottságnak nincs felhatalmazása arra, hogy megváltoztasson egy olyan döntést, amelyet a nemzeti szervezetek és az Európa Parlament hozott. Áprilisban megvitatták a Bizottság javaslatát a vezetési- és pihenőidőről szóló 3820/85 és a tachográfról szóló 3821/85 számú rendelet megváltoztatásáról, és a kérdést visszautalták a bizottságnak további vizsgálatra, ami várhatóan további hónapokat fog igénybe venni.

A jelenlegi elképzelések szerint a kötelező bevezetést újabb egy évvel, 2006. augusztusra halasztanák, hogy minden egyes tagállam és a készülékek gyártói is felkészülhessenek a változásra. Addig is központi jogi döntés híján a tagállamok most maguk dönthetik el, hogy tartják-e magukat a korábban kitűzött 2005. augusztus 5-i dátumhoz.

Bár az EU számos tagállamában valószínűleg tartják az idén nyári bevezetést, Magyarország nincs még felkészülve a gépjárművezetők számára kiállított személyi tachográf kártyák tömeges kibocsátására, ezért ebben az évben nem várható változás. (Volvo)

2005.05.20
Tévhitek és valóság a digitális tachográfról
AKTUÁLISi JOGSZABÁLYI ÉS MŰSZAKI VÁLTOZÁSOK

A fuvarozószakma nehezen törődött bele a tachográf használatába, és most sem lelkesedik a rövidesen általánosan bevezetésre kerülő digitális tachográfért. Sok a szóbeszéd, egyesek tudni vélik a dátumot is, mikor kell végrehajtani a cserét. Utánajártunk, mi a jelenlegi helyzet, és mi várható a közeli jövőben.

Vid András: Tudomásul kell vennünk, hogy a jelenlegi tachográftechnikán átlépett az idő, és egy manipulálhatatlan, de könnyebben kezelhető, 100 százalékosan megbízható készülékre van szükség

Mostanában nagy valószínűséggel Vid András, a GKM Közúti Jármű Közlekedési Főosztályának vezető főtanácsosa az a szakember, aki ma Magyarországon a legmélyebben tájékozott a digitális tachográf témakörében.

Miért önt jelölte ki a főosztályvezetője, hogy nyilatkozzon lapunknak erről a témáról?

Feltehetőleg nemcsak azért, mert itt a minisztériumban nekem jutott a digitális tachográfok bevezetésének előkészítő munkája, hanem azért is, mert Magyarországot a minisztérium nevében képviselem az EU-nak abban a minden tagállamot összefogó szakértői bizottságában, amely ugyancsak ezzel a témával foglalkozik.

Mi a neve ennek a bizottságnak, pontosan mi a feladatuk, és hogyan végzik a munkájukat?

A bizottságnak meglehetősen hosszú neve van, ami éppen most módosult; a neve " Monitoring of the Implementation of Digital Tachograf" (Digitális Tachográfok Bevezetését Megfigyelő), de mi csak a MIDT rövidítést használjuk. Feladatunk sokkal bonyolultabb, mint ahogy azt a fuvarozószakmában gondolják. Értelmeznünk kell az Európai Unió Tanácsi rendeletnek nevezett jogszabályát, amely részben szabályokat, részben irányelveket tartalmaz, és ezeket le kell fordítanunk a gyakorlat nyelvére.

Ennek a szakértői bizottságnak a dolga a tagországok egységes értelmezésének a kialakítása, de csak olyan mélységig egyeztetjük a minden tagországra érvényes előírásokat, amennyire az valóban indokolt. Ugyanis vannak olyan részletkérdések, amelyeket az egymástól eltérő nemzeti, szervezeti sajátosságok miatt csak az adott országon belül lehet megoldani, tehát ezeket nem érdemes nemzetközi szinten erőltetni. Ilyen lehet egyebek mellett az ellenőrzésre jogosult hatóságok kijelölése vagy a digitális tachográfokhoz szükséges chipkártyák kezeléséért felelős szervezet megbízása. A MIDT bizottság az Európai Unió országaiban, változó helyszíneken ülésezik, havonta csak a különböző albizottságok ülnek össze, ilyenkor kicseréljük a tapasztalatainkat, és megállapodunk a témában szereplő kérdés lehető legjobb megoldásában, évente négy alkalommal pedig plenáris ülésen egyeztetjük az álláspontokat.

Most például a digitális tachográfokra vonatkozó több kérdésben eltérnek az elképzelések az Európai Parlament, a Tanács és az EU Bizottság között, de remélhetőleg ezek az év végéig megoldódnak. A MIDT munkájára is azért van nagy szükség, mert segíti a felkészülést, hiszen annak idején az analóg, illetve az elektronikus (a rádió formátumú, " fiókos" - a szerk.) tachográfok bevezetése előtt nem volt ilyen részletekbe menő összehangoló munka, és ahány ország, annyiféle értelmezés lett a végeredmény. Még egyszer az EU ezt a hibát nem szeretné elkövetni. Nem minden esetben én megyek az ülésekre, mert ha a téma indokolja, a KFF képviselője utazik hazánk megbízottjaként.

Ha ez ilyen bonyolult dolog, tényleg szükség van a digitális tachográfra?

Ez nem lehet vitás. A fuvarozószakmában közismertek azok a manipulációk, amelyeket a most forgalomban lévő tachográfokkal és korongokkal el lehet követni, az ellenőrző hatóságoknak már bőséges gyűjteményük van ezekből a nyilván nem mindenki által művelt próbálkozásokból.

Sőt, ha a korongot kivesszük a készülékből, ott nem marad nyoma a korongra rögzített adatnak, és ha a korong megsemmisül, elvész, akkor már csak a menet- vagy fuvarlevél ugyancsak manipulálható kézi bejegyzései maradnak. Gondoljuk el, hogy Magyarországon milyen rettenetes mennyiségű korongot kell felhasználni, és mennyi lehet ez az unióban?

A jövőben megszabadulhatunk ezek gyártásától, kezelésétől és raktározásától. A jelenleg működtetett tachográfok ennek figyelembevételével tudják megvalósítani azokat a célokat, amiért ténylegesen készült a rendszer, nevezetesen a közlekedés nagyobb biztonsága, a minden közúti fuvarozóra egységes piaci versenyfeltételek biztosítása és a gépkocsivezetők munkakörülményeinek javítása.

Tudomásul kell vennünk, hogy a jelenlegi tachográftechnikán átlépett az idő, és egy manipulálhatatlan, de könnyebben kezelhető, 100 százalékosan megbízható készülékre van szükség. Éppen ezért a most típusjóváhagyással rendelkező készülékek gyártói profi számítógépes bűnözőket kértek fel prototípusuk informatikai rendszerének feltörésére. Nem jártak sikerrel a hackerek sem.

Melyek a jóváhagyott készülékek?

Pillanatnyilag három ilyen típus létezik:

Siemens (VDO DTCO 1381)
Siemens (VDO DTCO 1381)
ACTIA (L 2000 Smar Tach)
ACTIA)
Stoneridge (SE 5000)
Stoneridge (SE 5000)

Ezekre a készülékekre egységesek az alapkövetelmények, és nagyon szigorúak a minőségi ellenőrzések. Már a jelenleg használatos tachográfokat is csak európai jóváhagyási jellel (E + országkódszám + cikkszám - a szerk.) ellátottan volt szabad beépíteni a járművekbe, így lesz ez a digitális változat esetében is.

Említsük meg a tachográfkészülékek kötelező beépítésének és használatának jogszabályi hátterét, talán még mindig van olvasónk, aki nem ismeri.

El tudom képzelni, hogy akinek a mindennapi megélhetés a gondja, az nem túl gyakran búvárkodik a jogszabályokban, pedig ezek ismerete ma már elengedhetetlen. A közúti szállításra vonatkozó egyes szociális szabályok összehangolásáról szóló 1985. december 31-ei 3820/85/EGK tanácsi rendelet állapítja meg a gépjárművezetők számára a vezetési idő, a megszakítások és a pihenőidők tekintetében a rendelet alkalmazási körébe tartozó szabályokat. Ez a rendelet Magyarországon az EU-hoz csatlakozása időpontjától - 2004. május 1-jétől vált a hazai jogrend részévé.

A tachográfalkalmazási kötelezettséget a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM-rendelet ("Műszaki KRESZ") 92. §-a írja elő. Az Európai Parlament és Tanács mobil közúti szállítási tevékenységet végző személyek munkaidejének megszervezéséről szóló 2002/15/ EK irányelv kiegészíti a 3820/85/EGK rendeletet és az AETR-t (a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló európai megállapodást, melyet nálunk a 2001. évi IX. törvény hirdetett ki) olyan rendkívül fontos szabályokkal, mint például a munkaidő definiálása és a közúti szállítási tevékenység vezetésen kívüli más feladatai ellátásához szükséges munkaidő felsorolása, a rendelkezésre állási - nem munkaidőnek minősülő - idő.

Az irányelvet a tagállamoknak 2005. március 23-tól kell alkalmazni. A közúti közlekedésben használt menetíró készülékről a 3821/85/EGK rendelet szól. Továbbá a 3820/85/EGK és a 3821/85/EGK rendeletek végrehajtására vonatkozó 88/ 599/EGK irányelve módosításáról szóló 1998. szeptember 24-i 2135/98/EK Tanácsi rendelet 2004. augusztus 5-től írta elő a kötelezetti körbe tartozó, újonnan forgalomba helyezett járművek digitális tachográffal való felszerelését, majd azt követően a használatát.

Itt álljunk meg egy pillanatra! Elhangzott egy dátum. Úgy tudjuk, nem sikerült teljesíteni az utóbbi előírást!

Nem sikerült, mert kellően megbízható központi információk hiányában sem a digitális tachográfok gyártói, sem a beépítő szervizek, sem az autógyárak nem tudtak felkészülni a rendelet által megadott időpontig. Viszont közben az idő haladt, és az unió Európai Bizottsága kicsúszott a Tanácsi rendeletben szereplő dátum módosításának lehetőségéből, mert Brüsszelben kötött szabályok, ehhez tartozó határidők miatt nem lehet egyik pillanatról a másikra kiadni egy jogszabály-módosítást, mint amit nemzeti szinten, például nálunk Magyarországon, esetleg könynyebben meg lehet valósítani. Éppen ezt a vis maiort áthidalva, Loyola de Palació asszony, az Európai Bizottság elnökhelyettese levelet írt minden tagország közlekedési miniszterének, mely szerint a 2135/98/ EK Tanácsi rendelet módosítását mellőzve a bizottság 12 hónappal meghosszabbította a határidőt.

És 2005. augusztus 5-ig mit sikerül teljesíteni az EU-jogszabályból?

A levél értelmezése szerint; hogy eddig az időpontig a tachográf használatára kötelezett új járművek akár analóg, akár digitális tachográffal szereltek lehetnek. Ez utóbbi készülékek fokozatos bevezetésének egyik feltétele, hogy legyenek típusjóváhagyott készülékek, ez már teljesült. A másik feltétel, hogy az adott tagország megszervezze a digitális tachográfokhoz szükséges 4-féle chipkártya gyártását, kiadását és nyilvántartását, ami nem egyszerű feladat. Ez a feltétel még nemcsak nálunk, de egyes más tagországokban sem jutott el a megvalósítás küszöbéig. A dátum azonban ettől függetlenül él, azaz a kötelezetti körbe tartozó járművek 2005. augusztus 5. után csak digitális tachográffal szerelten helyezhetők elvben forgalomba.

A tagállamok felkészüléséről folyamatosan tájékozódik az EU Bizottság, így lehet, hogy ez az időpont még változni fog. A kulcskérdés ugyanis az, tud-e 2005. május 5-től az adott tagállam kártyát kiadni, különben visszás helyzetet jelent, hogy a digitális készüléket kártya nélkül használnák. Több tagállam egyébként úgy nyilatkozott, hogy nem kifogásolja, ha másik - még nem kellően felkészült - tagállam még egy ideig analóg tachográffal felszerelt járműveket helyez forgalomba 2005. augusztus 5. után is.

Most vannak-e újabb időpontok?

Vannak. Idézek az Európai Parlament 2005. árpilis 13-i ülésének jegyzőkönyvéből:

"Minden, 2006. augusztus 5. után legyártott járművet fel kell szerelni a 3821/85/EGK rendelet 1B melléklete követelményeinek megfelelő menetíró készülékkel. 2007. augusztus 5. után az először forgalomba helyezett járműveket fel kell szerelni a 3821/85/EGK rendelet 1B melléklete követelményeinek megfelelő menetíró készülékkel."

A magyar vállalkozások számára kulcskérdés, mikor kell lecserélniük a már üzemelő gépjárműveik analóg tachográfjait digitálisra?BR>
Gondolom, az egyértelmű, hogy csak az új gépjármű vásárlása esetén számíthatnak digitális készülékre, de azt chipkártyák nélkül nem fogják tudni a rendeletnek megfelelően üzemeltetni. Nincs visszamenőleges csere vagy beszereltetési kötelezettség. Azt azonban el tudom képzelni, hogy a több járművel fuvarozó vállalkozások nem fogják szeretni a régi és az új készülékek eltérő kezelési problémáit, és önként rászánják magukat a régi készülékek kiváltására, illetve cseréjére.

Ami a teljes körű csere határnapját illeti, azzal kapcsolatban azt kell mondanom, hogy még sem nálunk, sem néhány más tagállamban nincs egyértelmű utasítás, mit, mikor és hogyan kell tenni. Erről is folyik az egyeztetés. Az EU Bizottság a visszamenőleges beépítést szorgalmazza (néhány évet biztosítva a cserékre), de a Parlament ezt az indítványt leszavazta.

A legésszerűbbnek az a megoldásjavaslat látszik, hogy ha az analóg készülék végképp javíthatatlanná válik, akkor már csak digitálist szabadjon helyette beépíteni. Végül a járművek elöregedése miatti járműcserékkel előbb-utóbb minden érintett gépjárműben digitális készüléknek kell ketyegnie, ez az EU határozott álláspontja.

Annyi bizonyos, hogy a GKM jogalkotó műhelyében már készül a jogszabály, mit kell majd tegyünk ebben a kérdésben.

A fuvarozók még ellesznek egy darabig digitális tachográf nélkül, de ennyi bizonytalanság közepette nem irigyelhetjük a készülékek gyártóit és az autógyárakat. Mi a helyzet a chipkártyák kiadásával?

Ennek a feladatnak a végrehajtása a Közlekedési Főfelügyelet, illetve a területi közlekedési felügyeletek dolga lesz, többek között meg kell találni a megfelelő gyártót, hiszen a kártyáknak a legmagasabb biztonsági előírásokat kell teljesíteniük.

Négyféle kártya létezik:

- gépjármű-vezetői,
- üzembentartói,
- műhely- és ellenőri.

Mindenesetre közös az akarat, úgy az EU-ban, mint Magyarországon, hogy a digitális készülékekkel kapcsolatban egy olajozottan működő, áttekinthető, ésszerű rendszer kerüljön bevezetésre, amely nem jelent nehézségeket, bosszúságokat a vállalkozásoknak.

De azért ne feledjük, milyen nagy ennek a rendszernek a tehetetlensége, hiszen Európában országonként több százezer gépkocsit, több tízezer vállalkozást érint, és az ügynek még ezeken kívül is rengeteg érintett szereplője van. Ahogy említettem, a tagállamok feladata, hogy felállítsák a kártyakibocsátáshoz szükséges infrastruktúrát.

Nálunk a Közlekedési Főfelügyeletnél és a felügyeleteknél is folynak az előkészületek, a kártyakibocsátás mellett készülve többek között a műhelykijelölésekre, a közúti és a telephelyi ellenőrzésekre is, de a hazai tachográfműhelyek is készülnek, például már szervezik az oktatásokat.

Úgy hírlik, módosítást tervez az Európai Unió a "3820-as" on. Így van ez?

A hír igaz. A módosításokra éppen az országonként esetlegesen eltérő értelmezés és az elmúlt 20 évben végbement változások miatt van szükség. Annyi már tudható, hogy a javaslat megváltoztatná a napi és heti pihenőidők csökkentésének fejében járó összetett kompenzációs rendszert, és minimalizálná az egyes ágazatokban érvényes nagyszámú, különleges rendelkezéseket. Számos új fogalom kerül meghatározásra, és javasolja egy vitás kérdésekkel foglalkozó bizottság felállítását.

Izgalmas ötlet az extraterritorialitás, azaz a büntetések határokon átnyúló hatálya. Például ha egy gépkocsivezető Franciaországban túlvezetett, és ezt Ausztriában észleli az ellenőr, ott fogják megbüntetni. Egy másik javaslat, hogy a túlvezetésért már ne csak a gépkocsivezető legyen büntethető, mert ha esetleg bebizonyosodott a fuvaroztató vagy a munkáltató felelőssége, akkor ők se ússzák meg. De ezek még csak javaslatok, amelyek egyelőre bolyonganak az EU döntési szintjei között. (camiontruck)