Tram Train
Szegedet Vásárhellyel és a Szegedet Makóval összekötő villamos és vasúti - kombinált üzemű - közlekedés, vagyis Tram Train tervezése kezdődhet el.
Városokat összekötő - kombinált üzemű - közlekedés, vagyis Tram Train megtervezéséről állapodott meg hivatalosan hete Botka László szegedi és Lázár János vásárhelyi polgármester. A közös projektet Vásárhely készíti elő, erre 165 millió forintos uniós támogatást nyert a város. Lázár János szerint 2014 előtt is van esély a megépítés 8-10 milliárd forintos költségéhez támogatást pályázni, mert van olyan pályázati keret, ahol maradék pénzek igényelhetők.
Szeged a vásárhelyi vonallal párhuzamosan pályázott a Szeged-Makó vonal terveinek elkészítésére, erre 143 millió forintot nyert. A városok összekötését az indokolja, hogy mindkét irányban nagyjából 4-5 ezer ember ingázik naponta, fele tömegközlekedéssel, fele autóval. A Szeged-Makó vonal nagy beruházást igényel - ez a déli Tisza-híd -, ezért ez a vonal 16-20 milliárdból épülne meg 2018-2020-ra.
A kombinált üzemű járművek kialakítása
Mivel a járművek vasúti és villamosvonalon is közlekednek, mindkettő követelményeinek meg kell, hogy feleljenek. Villamosra jellemző tulajdonságuk például, hogy 30 méter hosszúak, áramszedővel mennek városon belül, nincs mozdonyuk, boldogulnak szűk utcákban és kanyarokban, kicsi a féktávolságuk. Vasúti jellemző, hogy városok között dízelmotor hajtja őket, 100 kilométeres óránkénti sebességre is képesek, erősebb a vázuk, több bennük az ülőhely, és kerékpárt is szállítanak.
(DM)
2011.03.13.
|