Rail Cargo: stratégiai együttműködési megállapodás a debreceni trimodális logisztikai központtal
Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren épülő trimodális logisztikai központ vasúti árufuvarozási támogatásáról és vasút-logisztikai kiszolgálásáról Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo és Herdon István, a Xanga Csoport képviselője.
Az aláírás megteremti az eddig csak a közúti és a légi teherfuvarozási módok kezelésére
alkalmas létesítmény harmadik logisztikai modalitásának feltételeit.
Magyarországon ezentúl
Budapest mellett már Debrecenben is működik trimodális logisztikai központ, amely
közvetlenül és rövidtávon 200 új munkahelyet teremt.
A megállapodást a felek Kósa Lajos, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere, Győri
Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Pál László, a MÁV Zrt. általános
vezérigazgató-helyettese jelenlétében írták alá.
Dr. Kovács Imre az eseményen rámutatott, hogy a keleti gazdasági kapcsolatok
újjáéledésével Debrecen és térségének szerepe felértékelődik az európai vasúti korridorok
mentén. Az Európai Unió nagy hangsúlyt fektet az emberi környezet fokozott megóvására,
ami egyet jelent a közúti teherforgalom egyre nagyobb részének vasútra terelésével.
Az ezzel összefüggő szabályozások és az elektronikus útdíj küszöbön álló magyarországi
bevezetése együttesen jelentősen növelik azt a gazdasági potenciált, amelyet a Debreceni
Nemzetközi Repülőtéren létesülő trimodális logisztikai központ teremt.
A Rail Cargo Hungaria Zrt. számára különösen a Romániával és Bulgáriával bonyolított egyre élénkebb vasúti
árufuvarozás szempontjából fontos, hogy a társaság érdekeltségébe tartozó Railport Arad
mellett Debrecen ezen forgalmak fordítókorongja lehet.
A Rail Cargo Hungaria Zrt. ezért az idén díjmentesen végzi az iparvágány kiszolgálását, és éves szinten 50 ezer tonnás vasúti
forgalmat prognosztizál a trimodális logisztikai központba. A bevezetés időszakában a
piacvezető vasúti árufuvarozási társaság üzletpolitikai kedvezményekkel, komplex
szolgáltatói csomagok kidolgozásával is támogatja a létesítmény forgalmának felfutását.
Herdon István, a Xanga Group elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az általa irányított
tőkebefektetési és ingatlanfejlesztési cégcsoport a területen 3,5 milliárd forintos
beruházással vasúti átrakó terminált, ipari logisztikai csarnokot, egy további ipari csarnokot
épít és kiépíti a bázis út- és közműhálózatát. A MÁV Zrt.-vel együttműködve felújította az
iparvágányt is.
A Xanga a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel közösen térképezi fel a Debrecen és
vonzáskörzetében jelentkező vasúti szállítási igényeket. Az együttműködés kiterjed a közös
üzletfejlesztési és marketing stratégiára is. Herdon István végezetül közölte, hogy a
trimodális központ fejlesztését az Észak-Alföld Operatív Program (ÉAOP) kiemelt projektje
keretében valósítja meg.
Kósa Lajos Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere beszédében kiemelte, hogy a
Debreceni Nemzetközi Repülőtér Magyarország Dunától keletre eső részének és a
határmenti területeknek – beleértve Kelet-Szlovákiát, Nyugat-Ukrajnát és Erdélyt –
kiemelkedő fontosságú közlekedési központjává vált.
Az elmúlt 3 évben végrehajtott fejlesztések, menetrendszerinti járatok, eszközbeszerzések, repülőtéri vasúti logisztika
kiépítése Debrecent nemzetközi viszonylatban mérve egyértelműen a térség
megkerülhetetlen logisztikai központjává tette.
A ma létrejövő stratégiai megállapodásnak és a folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően rövidtávon 200 új munkahely a
következménye, hosszabb távon viszont ennek a többszöröse.
A kelet-magyarországi vasúti teherforgalom egyre jelentősebb része tevődik át a jövőben a repülőtérre, mentesítve ezáltal
a város szívében lévő pályaudvar lakókörnyezetét a káros, zavaró hatásoktól.
Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Magyar Kormány
kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére, az utóbbi években jelentős rekonstrukciók
történtek és történnek. A vasút reneszánszát éli hazánkban. Ezt bizonyítja a debreceni
trimodális logisztikai központ létrehozása, valamint a Debrecen–Szolnok–Cegléd–Budapest
vonalról leágazó, a fővárost elkerülő vasúti körgyűrű (V0) előkészítő munkáinak megkezdése
is.
E fejlesztésekkel párhuzamosan nemzeti pályahálózat működtetőként a MÁV mindent
megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban továbbítsa úti céljuk felé a más térségekből ide
érkező, vagy a nemzetközi repülőtérről induló áruszállító vonatokat.
Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke az eseményen példaértékűnek nevezte
a beruházó, a város, a piacvezető vasúti fuvarozó vállalat és a MÁV Zrt. összefogását
hozzátéve, hogy az NKH vasúti hatóságként minden jogszerű támogatást megadott és
ezentúl is megad az ügy főszereplőinek.
Hangsúlyozta: az együttműködés nyertese
Magyarország, hiszen a Csepeli Szabadkikötő után hamarosan létrejön az ország második
trimodális központja. Mint mondotta, bízik abban, hogy az ország más – hasonló adottságú –
városaiban is elgondolkodnak majd a debreceni példán.
(logsped)
2013.05.27.
|