Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

A debreceni 2-es villamos pályájának építése

Kapcsolódó oldal:  



A debreceni 2-es villamos pályájának építése elkezdődhet

A debreceni önkormányzat és a közbeszerzési pályázaton nyertes konzorcium képviselői 2010. március 11-én aláírták a 2-es villamos pályájának építéséről szóló szerződést.

A dokumentumot Kósa Lajos, Debrecen polgármestere, Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója, valamint a kivitelező ATK-Debrecen Konzorcium nevében Hajdú László, az Arcadom Építőipari Zrt. vezérigazgatója és Pálovits Károly vezérigazgató-helyettes írták alá. Az ATK-Debrecen Konzorcium vezetője a biatorbágyi székhelyű Arcadom Építőipari Zrt., tagjai pedig a budapesti Tóth T. D. Kft. és a debreceni Keviép Építőipari és Kereskedelmi Kft.

Az ünnepélyes aktust megelőző sajtótájékoztatón Kósa Lajos elmondta: Debrecen önkormányzata 1999-ben kezdett foglalkozni azzal a kérdéssel, hogy a kötöttpályás közösségi közlekedési eszközök közül a trolibusz- vagy a villamoshálózatot fejlessze-e. Akkor a troli élvezett elsőbbséget, s mostanra jutott el oda a város, hogy elindulhat a villamoshálózat konkrét bővítése is.

A konkrét megvalósítás szakaszába lépő fejlesztés előkészítése folyamán számos szempontot kellett figyelembe venni. Az egy évtizede elkészült tanulmányterveket folyamatosan frissíteni kellett a város közlekedési infrastruktúrája változásainak megfelelően, s számításba kellett venni azt is, hogy a távlati tervek szerint a Nagyállomás környezetében egy a városi közösségi és a vasúti közlekedést is kiszolgáló multimodális közlekedési csomópontot is létre kíván hozni a város.

Az új villamosvonallal kapcsolatos konkrét tervezési munka 2004-ben kezdődött Pajna Zoltán alpolgármester koordinálásával. A társadalmi vita során a város lakóitól számos figyelembe vehető észrevétel érkezett, de voltak olyanok is – például egykori villamosjáratok nyomvonalát megtartani javaslók –, melyeken már túllépett a város fejlődése.

Az egyik leglényegesebb feltétel az volt, hogy a tervezett nyomvonalon az utasszám csúcsidőben haladja meg az óránkénti 8000 főt. Ezt pedig a város egyik legsűrűbben lakott területe - a Libakerti, Vénkerti, Újkerti lakótelepek és Nyulas övezete – tudja nyújtani. A 2-es villamosvonal majdan feleslegessé teszi néhány mai helyi autóbuszjárat közlekedtetését, s a forgalom átszervezése a korábbinál már könnyebb lesz, hiszen 2009 nyara óta a helyi járatú autóbuszhálózatot - a Cívisbusz Konzorcium tagjaként - is a DKV Zrt. üzemelteti.

A pályaépítés 7,5 milliárd forintba kerül – mondta el Kósa Lajos. - Ennek 89 százaléka támogatás – melyből 76 százalék európai uniós, 13 százalék hazai kormányzati -, 10 százalék pedig az önkormányzati önrész. Kiemelte, hogy a város hálás az európai uniós támogatásért, ugyanakkor a polgármester bírálta a hazai pályázati, illetve közbeszerzési rendszer rendkívüli bonyolultságát, ami szerinte hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország az Európai Unió nettó befizetője, valamint hogy az ország rendelkezésére álló uniós támogatásoknak a kifizetés szintjén eddig kevesebb mint 5 százalékát tudtuk felhasználni.

Kósa Lajos a 2-es villamos pályájának építése idejére a debreceniek türelmét kérte, s azt ígérte, hogy a munkálatok kapcsán érintett zöldterületeket pótolják, a kényszerűen eltávolítandók helyett több új fát ültetnek, s a sínek között több szakaszon maga a villamospálya is füvesített lesz, ami az országban egyedülálló megoldás.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a 2-es villamosvonal projektjének részét képező villamosjármű-beszerzési pályázat is eredményes volt, de a résztvevő cégek egy része megtámadta azt, így a Közbeszerzési Döntőbizottság is állást foglal majd az eljárás kapcsán. (ÖS)

2010.03.14.