Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Webáruház

Kapcsolódó oldal:  



Webáruház uniós támogatással

Jó befektetés a webáruház, mert olcsón beindítható és üzemeltetése sem túl költséges. Online bolt nyitásához az e-kereskedelmi pályázatokon uniós támogatás is igényelhető.

Akadozó ügyintézés!

A győri székhelyű Digitáltechnikai Kft. tavalyelőtt 3,5 millió forintot nyert, webáruházának fejlesztésére. Pályázatuk benyújtása előtt piacfelmérést végeztek, amiből kiderült, hogy a konkurens cégek közel kétharmada működtet franchise vagy saját fejlesztésű webes boltot. Az elnyert összeg segítségével a cégnél nem csak a webshopot alakították ki, egyúttal fejlesztették a webportált és a hírlevélküldő funkciót is. Emellett több idegen nyelvre fordították le az oldalon található információkat, illetve látássérültek számára is olvashatóvá tették a felületet. Kaproncai Tamás kereskedelmi vezető elmondta, olyan szolgáltatásokat is elindítottak, amelyeket támogatás híján valószínűleg elhalasztottak volna.

Alacsonyabb, például huszonöt százalékos támogatási minimumnál is meggondolandó, hogy bizonyos funkciókat kifejlesszen-e a vállalkozás.

Például a pályázati feltételek között elvárás vakok és gyengénlátók számára is olvashatóvá tenni a weblapot, a legtöbb vállalkozás számára viszont a látássérültek nem jelentenek célcsoportot.

Bár a vissza nem térítendő támogatás minden vállalkozásnak óriási segítség, a pályázat benyújtása megfontolandó, ha a piacra lépés sürgős. A lassú és bürokratikus ügyintézés miatt a benyújtás és a kifizetés között akár egy év is eltelhet. Egy nyereségorientált, valós piaci körülmények közt működő vállalkozás pedig nem várhat ennyit üzlete beindításával. A győri cég kereskedelmi vezetője 2007 novemberében adta be pályázatát, 2008 januárjában kapott értesítést befogadásáról, majd májusban írtak alá támogatói szerződést. A hétmillió forintos fejlesztés ötven százalékát finanszírozták uniós forrásból, amelyhez 2008 decemberében, három hónappal a projekt zárása és az elszámolás után jutottak hozzá, ezért a beruházás költségét a folyószámla hitelkeretének terhére kellett előfinanszírozni.

Több az új vevő

A győri cég korábban "előregyártott" webáruházat használt, ám a pályázati projektben ez a megoldás nem jöhetett szóba, ezért összetett kereskedelmi rendszer kialakítását tervezték. A fejlesztés eredményeként az adminisztrációs műveletek automatikussá váltak, öt-tíz százalékos forgalomnövekedés mellett. "A régi rendszerrel képtelenek voltunk a jelenlegihez hasonló, magas szintű szolgáltatást nyújtani. Ma már néhány kattintással személyre szabott árajánlat vagy hírlevél is összeállítható. Utóbbi szerkesztése régebben több órát is igénybe vett, most viszont azonnal beemelhetők az ajánlatba az árak, így kizárt a tévedés kockázata. Nem gondoltuk azt sem, hogy az idegen nyelvű változat és az elektronikus fizetés számos új vevőt hoz majd. Például a többnyelvű honlap és a banki fizetés mérhető eredménye, hogy a forintválság idején egymás után érkeztek Szlovákiából az új vásárlók." - mondja Kaproncai.

Megoldás azoknak, akik nem nyertek

Vevőcsalogató a többnyelvű honlap és a banki fizetés lehetősége
Mielőtt kiválasztanánk a pályázatban együttműködő szakmai partnert, alaposan vizsgáljuk meg a referenciákat és akár több alkalommal is gondoljuk át a felmerülő kérdéseket. A legtöbb weblapkészítő cég alakítható, egyedi fejlesztésű webáruház-rendszerrel dolgozik. Az e-kereskedelmi pályázatok esetében "instant" webáruházak alkalmazása nem ajánlott. Bár ezek azonnal feltölthetők termékekkel és jóval olcsóbbak is az egyedi fejlesztésű rendszereknél, összetettebb árucikkek felvitelére alkalmatlanok, általában nem tartalmaznak speciális beállításokat sem és dizánjuk átalakítása is nehézkes. Alkalmazásuk tehát számtalan pályázati feltételnek mond ellent. Ha végül mégsem vágnánk bele e-kereskedelmi pályázatunk megvalósításába, és fejlesztő csapat alkalmazására sincs pénzünk átmeneti megoldásként érdemes szabad licencű, nyílt közösségek által fejlesztett webáruház telepítésén elgondolkodni. Ehhez ugyan szükséges némi számítástechnikai hozzáértés, mivel a felhasználó végzi el a beállításokat, a továbbiakban viszont csak a tárhelyért és a domain névért kell fizetnünk.

Kérjünk előleget

A vállalati folyamatmenedzsment és elektronikus kereskedelem támogatására kiírt GOP-2009-2.2.1., KMOP-2009-1.2.5. és GOP-2009-2.2.3. pályázatok több mint hétmilliárd forintos keretösszegére augusztus végétől december 31-ig pályázhatnak a kkv-k. A támogatás mértéke az 1.2.5. kiírásnál harmincöt százalék, a támogatási minimum egymillió forint, a maximum tizenötmillió. A másik két kiírásban a támogatási arány ötven százalékos, ám a minimumot a 2.2.3. esetében ötmillió forintban határozták meg, a 2.2.1.-nél pedig egymillió forintban. A támogatási maximum utóbbinál azonban elérheti a tízmillió forintot, a 2.2.3.-nál pedig a huszonötmilliót. Az e-kereskedelmi pályázatok keretében az alábbi területek fejlesztésére kérhetnek támogatást a vállalkozások: internetes megjelenésre (vállalati portál) és értékesítésre (vállalati webáruház), vállalati CRM és értékesítés, beszerzési és logisztikai, HR-menedzsment és bérszámfejtés vagy gyártási, pénzügyi és számviteli terület fejlesztésére, táv- és csoportmunka támogatására, vagy kontrolling és döntéshozatal fejlesztésére.

"Instant" webáruházak alkalmazása nem ajánlott

Budapesti és Pest megyei pályázóknál a támogatás mértéke nem haladhatja meg a harmincöt százalékot, nyugat-dunántúli cégeknél a negyvenet, az ország többi részén működő kkv-k pedig maximum ötven százalékos támogatási kérelmet nyújthatnak be. A korábbi évekhez képest könnyítés, hogy egyetlen lezárt pénzügyi év és foglalkoztatottanként négymillió forintos árbevétel is elegendő, valamint a támogatási szerződés hatálybalépését követően kérelemre az igényelt összeg negyven százalékát előlegként utalják ki. A kötelező vállalásoknál bevétel-növekedést is előírnak. A GOP kiírásnál a projekt lezárását követő második év végére az üzemi tevékenység eredménynövekedésének el kell érnie a támogatás legalább huszonöt százalékát vagy az e-kereskedelemből származó árbevételnek kell meghaladnia a támogatás százhúsz százalékát. A KMOP kiírásnál az eredménynövekedésnél ötven százalékot határoztak meg, az e-kereskedelmi árbevételnél pedig háromszáz százalékot.

Webáruház kialakítása és fenntartása jóval olcsóbb, mint egy hagyományos üzleté. Célszerű kihasználni az online hirdetési piac lehetőségeit, nem szabad a webáruházat csak a keresőszavas találatokra bízni. Internetes bolt beindításával az üzlet- és a raktárhelyiség bérleti díja, valamint az alkalmazottak munkabérének egy része megspórolható. A megtakarítás mértéke termékfüggő, egy nagyértékű áru vásárlásánál felmerülhet a vevőben, hogy személyesen meggyőződjön az árucikk minőségéről. A vállalkozásoknak ezért ajánlott előzetes piackutatást végezniük, nehogy felesleges pénzkidobás legyen a webáruház indítása. (origo)

2009.10.17.