Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Villamos emeletes motorvonatok lesznek a MÁV-nál

Eldőlt a régi vita, a MÁV-Start hamarosan kiírja a közbeszerzési pályázatot ötven nagy befogadóképességű, minden bizonnyal emeletes villamos motorvonat beszerzésére. (MI)

A kétszintes járművek egy ülőhelyre jutó energiafogyasztása kisebb, és több utast képesek elszállítani, mint a hagyományos vonatok.

Ötven, nagy befogadóképességű elektromos motorvonatot szerezhet be uniós források felhasználásával a MÁV-Start. Csépke András vezérigazgató a minap azt nyilatkozta, hogy a társaság 2020-ig látványos fejlesztéseket tervez, az elővárosi közlekedés javítása érdekében 600 férőhelyes emeletes vonatokat szereznek majd be. A pályázatot hamarosan kiírják.



A döntéssel régóta zajló vitára tesznek pontot a nemzeti vasúttársaságnál. A támogató érvek egyértelműen gazdasági, üzemeltetői jellegűek. Az emeletes vonatok esetében egy ülőhelyre számítva 20 százalékkal alacsonyabb a jármű tömege, emiatt kedvezőbb az energiafogyasztása, az élettartamköltségek pedig 20-50 százalékkal alacsonyabbak a hagyományos szerelvényeknél. Vannak hátrányok is, többek közt magasabb az átlagos tengelyterhelés, ez magasabb pályahasználati díjjal jár. A másik visszatérő kritika az, hogy az egy utasra jutó ajtók száma kisebb, így több idő kell a le- és felszálláshoz. Ennek ellentmondani látszik az a gyakorlati tapasztalat, hogy sok nyugat-európai országban gyorsvasúti (S-Bahn) üzemeken is alkalmaznak emeletes kocsikat, és a tapasztalatok szerint ezekkel sem lépik túl a le- és felszállásra előre kiszámított időt.

Gyakran felmerül a kérdés, hogy nem okoz-e gondot az emeletes jármű magassága az alagutak, felüljárók esetén. A szaknyelvben űrszelvényproblémának nevezik, hogy befér-e a vonat az alagútba. A válasz némileg meglepő, ugyanis az emeletes motorvonatok érdemben nem sokkal igényelnek több helyet: a Stadler KISS emeletes motorvonata nem egészen 30 centivel magasabb, mint az egyszintes FLIRT.

A legfontosabb érv az emeletes járművek mellett a nagyobb befogadóképesség. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380-460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Ehhez a FLIRT 200 ülőhelyes kocsijából alkalmanként hármat kellene egymás után kapcsolni. Ez több száz méteres hosszúságot eredményez.
(logsped)

2016.06.16.