Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Üzemanyagár

Kapcsolódó oldal:  



Magas üzemanyagár: az állam magukra hagyja a fuvarozókat

Kereskedelmi gázolajár bevezetését szorgalmazzák a fuvarozók, de az állam ezt nem tenné meg. A Pénzügyminisztérium szerint ugyanis az Európai Unió köti a kezüket, hiszen egy egyezség értelmében a kormányok ilyen helyzetekben nem avatkozhatnak bele a folyamatokba.

A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) kereskedelmi gázolajár bevezetését szorgalmazza a fuvarozással foglalkozó vállalkozások számára, a testület a jövedéki adó meghatározott részének visszaigénylésében látja a megoldást az emelkedő gázolajár problémájára - mondta Dittel Gábor, a NiT ügyvezető főtitkára szerdán sajtótájékoztatón Budapesten.

Csődközeli a helyzet?

Dittel Gábor elmondta, hogy a gázolaj árának az elmúlt másfél évben tapasztalt drasztikus emelkedése ellehetetleníti a fuvarozó vállalkozókat, és ha a kormányzat nem nyújt segítséget a helyzet rendezésére, az nemcsak a fogyasztói árak emelkedését hozza magával, de számos fuvarozó cég megy majd csődbe. Mint mondta, az elmúlt két évben már több vállalkozás szűnt meg.

Dittel Gábor véleménye szerint "a fuvarozó szakma fontossága, az építőiparéhoz hasonlítható, ám az előbbi ötször nagyobb mértékben járul hozzá a közterhekhez". Megjegyezte: a mezőgazdaságban az üzemanyag jövedéki adójának 80 százaléka, a vasút esetében pedig 100 százaléka igényelhető vissza. A fuvarozóknak jutatott kedvezmény mértéke a kormányzattal folytatott tárgyalások során alakul majd ki - tette hozzá.

Füle László, az egyesület alelnöke elmondta: "elértünk ahhoz a pillanathoz, amikor a vállalatok nem, vagy csak minimális profitot termelnek". Mint mondta, Magyarországon és Európában pontosan annyi teherautó közlekedik az utakon, amennyi szükséges, hiszen senki sem küldi ki feleslegesen a teherautókat ilyen magas üzemanyagárak mellett. Hangsúlyozta: az üzemanyagárak 10 százalékos emelkedése a nyereségtartalom 3 százalékos visszaesését hozza magával.

A kormány nagyon szeretné, de hát nem lehet!

Az állam viszont nem tervezi, hogy a jövedéki adó mérséklésével vagy más módon csökkenti a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője az MTI-nek szerdán elmondta: az üzemanyagok árát piaci folyamatok befolyásolják, és a tárca nem tervezi a beavatkozást.

Hozzátette: korábban a magyar kormány többször is beavatkozott az üzemanyagok árába, árcsökkentő lépéseket hajtott végre. Azóta azonban az európai uniós pénzügyminiszterek tanácsa, az ECOFIN 2005-ben Manchesterben elfogadott egy állásfoglalást, amely szerint a kormányok ilyen helyzetekben az adótartalom változatásával ne avatkozzanak bele a folyamatokba. A magyar kormány pedig ehhez tartja magát.

Korábban például 2004-ben nyújtott a kormány kompenzációt a felhasználóknak a magas benzinár miatt: az akkor december végéig érvényes jogszabály szerint amennyiben a 95-ös oktánszámú benzin két egymást követő hét hétfőjére vonatkozó átlagárának számtani átlaga elérte a 250 forintot, a jövedéki adót úgy mérsékelték, hogy a literenkénti fogyasztói ár 2 forinttal 248 forintra csökkenjen. További árnövekedés esetén 5 forintonként 1 forinttal csökkent a fogyasztói ár. A gázolaj esetében a küszöbár 225 forint volt, a többi oktánszámú benzin ára a 95-össel megegyezően csökkent, azaz 2 forinttal, amennyiben a 95-ös elérte a 250 forintot. A jogszabály célja az volt, hogy a fogyasztói árak ne növekedjenek elfogadhatatlan mértékben.

A kompenzáció igénye 2005 elején is megfogalmazódott, de ekkor a kormány már úgy nyilatkozott, hogy nem kíván kompenzációs eszközöket alkalmazni a benzinár-változások mérséklésére. Az indok részben az volt, hogy a 2004-ben alkalmazott kompenzáció pozitív hatása a fogyasztók számára sokkal kevésbé volt érzékelhető, mint amennyire negatívan befolyásolta - milliárdos tételről lévén szó - a költségvetést.

Egy másik alkalommal az általános forgalmi adó felső, 25 százalékos kulcsát csökkentették már 2005. október 1-jétől a benzin és a gázolaj esetében 20 százalékra. Az általános áfa-csökkentést csak 2006 januárjától érvényesítette a kormány. Az októberi csökkentés a 95-ös benzin fogyasztói árát átlagosan 11,42 forinttal, a gázolajét pedig 10,84 forinttal mérsékelte. Igaz, abban az időszakban az üzemanyagok literenkénti kiskereskedelmi ára 260 forint körüli volt. Ezzel szemben 2008. május 15-én, csütörtökön történelmi csúcsra emelkednek a magyarországi üzemanyagárak: a gázolaj literenkénti átlagára 326 forintra, a 95-ös benziné pedig 308 forintra nő a benzinkutaknál. Az újabb emelkedés hátterében az áll, hogy a Mol Nyrt. a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó 8 forinttal, a 95-ös benzinét pedig 5 forinttal emelte.
(logsped)

2008.05.15.