Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Svéd önvezető teherautók viszik a norvég mészkövet

A közel százéves Volvo megkötötte az első, teljesen autonóm logisztikai szolgáltatásra vonatkozó üzletét. (Bitport)

Habár a személyautók régen kikerültek a Volvo Group portfóliójából, a svéd gyártó megkerülhetetlen szereplője maradt a nehezebb súlycsoportnak. A csoport egyik tagja a Volvo Truck, amely többek között regionális közlekedésre alkalmas közepes méretű teherautókat és az építőiparban, bányákban bevethető, nagy teherbírású tehergépkocsikat készít. Ugyan a nagyközönség leginkább a személyszállításban bevethető robotpilóták megjelenését várja, a svédek példája is mutatja, hogy speciálisabb körülmények között sokkal hamarabb találkozhatunk majd a jövő technológiájával.



Nehéz munka, de valakinek ezt is csinálnia kell

A mérföldkőnek nevezett üzlet egy norvég bányavállalkozással köttetett mégpedig egyfajta logistics-as-a-service modellben. A Volvo több teljesen autonóm közlekedésre alkalmas teherautót állít munkába, amelyeknek az lesz a feladata, hogy elhordják a mészkőbányában kitermelt anyagot a nem túl távol lévő berakodó kikötőhöz. Az első ilyen kereskedelmi megállapodás érdekessége, hogy a svédek az elszállított mészkő mennyisége után kapnak pénzt a norvég ügyféltől, azaz utóbbinak semmiféle beruházást nem kell eszközölnie.

Hogy ez a modell a szállító oldaláról is megérje, ahhoz óraműpontossággal működő, stabil megoldásra van szükség. A Volvónál viszont láthatóan bizakodóak, amit megalapozhatott az előzetes tesztek eredménye is. Az erről készült, alább látható rövid reklámfilmből az is kiderül, hogy első körben még felügyelő személyzettel járnak a kamionok, ám a későbbiekben teljesen szabad kezet adnak a technikának.

A bevezetés nyilvánvalóan nagyban megkönnyíti, hogy egy rendkívül rövid, elzárt, jól modellezhető útszakaszon kell csak elnavigálni a teherautóknak. A nagyjából 5 kilométeres út a két célpont között néhány rövid útszakaszból és két hosszabb alagútból áll, ahová nemigen tévedhetnek vasárnapi hobbisofőrök.

A Volvo Trucks történetében nem a norvégiában bevetett teherautók lesznek az első önjáró munkagépek, mivel ilyen projektek már indultak hulladékgyűjtéssel és cukornádbetakarítással összefüggésben is. A szolgáltatásként igénybe vehető szállítmányozás viszont a maga nemében egyedülálló és jó alapot adhat újabb hasonló üzletek megkötésére.
(logsped)

2018.11.28.