Hogyan válasszunk pályázatíró céget?
A sikerdíjat nem lehet elszámolni
Mivel a piacon mintegy 3 ezer pályázatíró cég hirdeti tevékenységét, meglehetősen tanácstalan az a vállalkozó, aki ezek között választásra kényszerül. Azt, hogy milyen kritériumok szerint célszerű az óriási kínálatot megrostálni, arra megkértük az Európai Uniós Pályázatírók Szakértők Szövetségének (EUPSZSZ) az elnökét, Kertész Ferencet, hogy nyújtson segítséget vállalkozó olvasóinknak.
Sokféle rémtörténet kering vállalkozói körökben arról, hogy ki hogyan fogott mellé, amikor egy-egy céget felkért a pályázatírásra. Sikerdíjakról, óriási összegű pályázatírási summákról terjed a szóbeszéd. A beadott pályázatok legnagyobb részét formai okok miatt utasítják vissza,ám ekkor nemcsak a pályázatírásért kifizetett százezrek vesznek kárba, hanem elesünk a támogatási lehetőségtől is.
Hogyan, milyen szempontok alapján döntsünk egy-egy cég mellett, erről kérdeztük az EUPSZSZ elnökét, Kertész Ferencet. Mindenekelőtt célszerű leinformálni az adott pályázatíró céget, tehát kérjük el a referenciákat, s kérdezzük meg az adott cégeknél a kontakt személyek nevét, telefonszámát.
Ha igazán alaposak akarunk lenni - márpedig ez esetben nem árt az óvatosság -, kérjük el a cég elmúlt évi mérlegét, amelyből tájékozódni lehet, hogy gazdaságilag mennyire életképes az a vállalkozás. Keressünk arra adatokat, hogy a pályázatírási tevékenységből mennyi bevételre tettek szert. Ilyenkor könnyű egybevetni, hogy ha felsoroltak referenciaként húsz céget, ám a mérlegükben mindössze 20-30 ezer forint bevétel szerepel erről a területről, nyilvánvaló, hogy célszerű másikat keresni - mondta Kertész Ferenc.
Ugyancsak jó szűrő lehet, ha megkérdezzük, hajlandóak-e garanciát vállalni a munkájukért. Ha például formai vagy módszertani okból utasítják el a pályázatot, akkor visszafizetik-e a pénzt? Célszerű a cég környezetére vonatkozó információkat is beszerezni.
Ide tartozik például, hogy minősítve van-e a tanácsadók között a kiválasztott vállalkozás. Ehhez a Nemzeti Fejlesztési Hivatal által vezetett Országos Pályázati Minősítő Testület adatai között könnyen lehet választ találni, a www.uniospalyazat.com weblapon. Ám egy cég attól, hogy nincs minősítve, még kiválóan írhat pályázatot. Ám kérdezzük meg, hogy miért nem minősítette magát, ennek is lehetnek megalapozott okai.
Azt is megkérdezhetjük, hogy a cég munkatársai elvégezték-e a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium multiplikátor képzési programját, vagy a SAKK (Struktúrális Alapok Képző Központ) valamelyik tréningjét. Ezeket is lehet ellenőrizni, ugyanis a végzettek névsora megtalálható a neten a www.nfh.hu, vagy a www.gkm.hu címszó alatt.
Nyilván a döntést az is befolyásolja,hogy mennyibe kerül az elvégzendő feladat. A piacon jelenleg kialakult ár 250-600 ezer forint fix díj pályázatonként és a támogatottság esetén a sikerdíj, 2-6 százalék. Mi nem értünk egyet ezzel a gyakorlattal, mivel a sikerdíjjal nem lesz jobban ösztönözve a pályázatíró, ugyanis, azt nem tudja befolyásolni.
Azt a pályázatíró céget, amelyik azt hangoztatja, hogy ő eredményesen tud lobbizni, jobb, ha elkerüljük, hiszen ez nyilvánvalóan nem életszerű - hangsúlyozta Kertész Ferenc. Érdemes utánajárni( pl.felhívni az EUPSzSz-t), hogy a cég ajánlatai megfelelnek-e a valóságnak. Sok cég állítja, hogy veszteséges cégeknek is tudnak pályázatot írni. Ám az ilyen ajánlat hamis. De ha például azt kérdezik meg, hogy egy utófinanszírozott pályázatnál, ahol a projekt elkészülte után kapja meg a vállalkozás a támogatást, banki közreműködéssel felvehető-e előre az elnyert pénz, akkor elmondjuk, hogy valóban vannak ilyen konstrukciók. A sikerdíjjal kapcsolatban azért is érdemes vigyázni, mivel azt nem lehet elszámolni az uniós pályázatoknál, nem lehet része a projekt költségvetésének.
Nem árt azonban figyelembe venni, hogy akár kötünk pályázatíró céggel szerződést, akár nem, a munka dandárja a vállalkozóra marad, mert az adatszolgáltatási kötelezettség címszó alatt neki kell beszállítani azokat az adatokat, amelyekből a pályázatíró összerakja a pályázatot. (Például piacelemzést készíteni, a vállalat erős és gyenge pontjait meghatározni (SWOT elemzés)). Ennek következtében sok pályázatnál nem is éri meg pályázatírót foglalkoztatni, és nincs is rá szükség.
A támogatás logikája nem az, hogy egy pályázatíró réteget finanszírozzon, hanem hogy a projekteket támogassa. A vállalkozásoknak meg kell tanulniuk a pályázást. Ez most már ugyanolyan szerves része lesz a gazdasági életnek, mint amikor egy cég lízingbe vesz egy cégautót. Ma már ahhoz sem alkalmaznak hiteltanácsadót.
Éppen ezért az Európai Uniós Pályázati Szakértők Szövetsége olyan pályázatíró képző tréninget vezetett be a piacon, ahol a pályázó a saját maga projektjén tanulja meg a pályázatírást, ahol a vizsgafeladata a saját pályázatának a benyújtása. Ebben a programban a pályázatok után sikerdíj nincs, hiszen azt a pályázó maga készítette. Az EUPSZSZ levizsgáztatja ezeket a pályázati dokumentációkat, és addig nem engedi ki a kezéből a pályázati anyagot, amíg az nem felel meg a követelményeknek. Garanciául a pályázónak szerződésben vállalja, hogy amennyiben az ilyen tréningeken levizsgáztatott projekteket elutasítják,formai vagy módszertani okokból, úgy a tréning teljes díját visszatérítik.
www.uniospalyazat.com (NSZV)
2004.11.05.
|