A helyi konkurensek ugyan mindent megtesznek azért, hogy elüldözzék a román piacról
A nemzetközi forgalomban fapados buszjáratokat üzemeltető Orangewayst, a magyar társaság nem hátrál meg, sőt tervei szerint az év végéig tovább terjeszkedne Romániában.
Az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete (EKSZE) és a magyarországi üzleti élet potentátjai között előkelő helyen számon tartott Kedves Ferenchez köthető Orangeways Zrt. között vita robbant ki. A Budapestről több környező ország nagyvárosaiba is távolsági buszjáratokat indító cég azzal csapta ki a biztosítékot az egyesületnél, hogy szerintük kalózjáratokat működtet és dömpingárakat alkalmaz a Budapest-Csíkszereda és a kolozsvári járaton.
Mindez szimpla piaci vita is lehetne a felek között, ám az EKSZE azzal fenyegetőzik, hogy amenynyiben a hatóságok nem vonják vissza az Orangeways engedélyeit, akkor tagjai október 20-tól lezárják a román-magyar határátkelőket, és magyar rendszámú gépkocsit, kamiont és buszt se ki, se be nem engednek az országba. (Hogy a román szaktárca ellenőrzési tervei mennyiben térítik el eredeti szándékaitól az EKSZE-t, azt nem tudtuk meg, vezetőjét nem értük el a terv ismertetése óta.)
Ennek elkerülése érdekében a két ország illetékes minisztériumához is panaszos levelet írtak, amelyben az Orangeways engedélyeinek visszavonását követelik. Orbán László szerint csak ez békítené meg őket, mert a magyar cég törvénytelenül van jelen a piacon, s tarifáikhoz képest fél áron kínálja szolgáltatásait.
Ennek ellenére a magyar vállalat azt fontolgatja, hogy tovább terjeszkedik Romániában. Kovács Miklós nem tagadta a terveket, ráadásul hozzátette: ezek már korántsem csak elképzelések. Szándékaik szerint az új helyekre év vége előtt elindulnak a menetrend szerinti buszok. Emellett kolozsvári székhellyel heteken belül létrehoznak egy leányvállalatot, amelytől "üzleti növekedést remélnek". Azt, hogy ez pontosan mit is takar, viszont nem fejtette ki az ügyvezető.
(nol)