Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kötelező biztosítás szabályozása

Kapcsolódó oldal:  



A kötelező biztosítás szabályozása változik

Változik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgbf) szabályozása. Ahogy azt korábban már lehetett tudni: változik az évforduló, de marad az október végi egyszeri díjhirdetés. Bónusz-málusz helyett pedig központi kártörténeti nyilvántartás lesz. A szabályozás törvényi szintre emelkedik.

A több hónapja tartó egyeztetések eredményeiről ma számolt be Budai Bernadett egy kormányszóvivői tájékoztatón. A kormány törvényjavaslata szerint a biztosítási évforduló a továbbiakban nem január elseje lenne egységesen, hanem a szerződéskötés időpontjához kötődne.A több hónapja tartó egyeztetések eredményeiről ma számolt be Budai Bernadett egy kormányszóvivői tájékoztatón. A kormány törvényjavaslata szerint a biztosítási évforduló a továbbiakban nem január elseje lenne egységesen, hanem a szerződéskötés időpontjához kötődne.

Azért a sokak által már régóta nemkívánatosnak tartott novemberi kampány a gépjármű-állomány folyamatos cserélődése miatt még évekig eltart majd. Annál is inkább, mert az egyszeri díjhirdetési időszak nem változik meg, továbbra is október 30-án kell majd közzétenniük a biztosítóknak a következő évre vonatkozó tarifáikat. (Ezzel egyébként a kormányzat szembe megy azokkal az ellenérvekkel, melyek szerint a kampány eltörlése versenyellenes, bár alkuszi segítséggel gyakorlatilag év közben is bárki, bármikor összevetheti az ajánlatokat. Az más kérdés, hogy az évközi kötéseknél ezt senki nem teszi meg, mint ahogy a casco, vagy a lakásbiztosítások esetén sem tarifál senki olyan intenzitással, mint novemberben a kötelező esetén.).

A kormányszóvivő tájékoztatott arról is, hogy a kormány javaslatot tesz egy központi kártörténeti nyilvántartás kialakítására, amely lehetővé teszi azt, hogy valódi káralapú besorolás történjen. Az új rendszer az indoklás szerint a jelenlegi bónusz-málusz rendszerrel szemben megbízható és hiteles információval tud szolgálni a díjmegállapítás során. A bónusz-málusz rendszer egyik hátránya, hogy csupán egy adott besorolást tükröz, a pontos kárelőzmények pedig emiatt nem állapíthatóak meg. Az új rendszer segítségével ugyanakkor a biztosítót váltó autósok új biztosítói az ügyfelek kártörténete alapján állapíthatnák meg a díjakat.

A korábbi terveknek megfelelően nagyobb hangsúlyt kapna a károsultak védelme is: a kormány szigorúbban büntetné azokat, akik késlekednek a biztosítási díj befizetésével. Ha péládul valaki az esedékességtől számított hatvan napon belül nem fizeti be a biztosítási díjat, akkor a szerződése megszűnne. A biztosítónak a szerződés megszűnése előtt figyelmeztetnie, utána pedig tájékoztatnia kellene az ügyfelét.

A új szabályozás pontos részletei még nem ismertek, de annyi bizonyos, meg fogja osztani a piacot, ls az autósokat is. Igaz, abban azért van egyetértés, hogy a jelenlegi gyakorlaton módosítani kellett, de kinek-kinek a saját érdeke szerint biztosan lesznek ellenérvei. Az biztos, hogy az egyre értelmetlenebb kampányhisztéria ha hirtelen meg nem is szűnik, de talán csillapodni fog, ami nem jár együtt a tarifák összehasonlíthatóságának sérülésével..

Azért a sokak által már régóta nemkívánatosnak tartott novemberi kampány a gépjármű-állomány folyamatos cserélődése miatt még évekig eltart majd. Annál is inkább, mert az egyszeri díjhirdetési időszak nem változik meg, továbbra is október 30-án kell majd közzétenniük a biztosítóknak a következő évre vonatkozó tarifáikat. (Ezzel egyébként a kormányzat szembe megy azokkal az ellenérvekkel, melyek szerint a kampány eltörlése versenyellenes, bár alkuszi segítséggel gyakorlatilag év közben is bárki, bármikor összevetheti az ajánlatokat. Az más kérdés, hogy az évközi kötéseknél ezt senki nem teszi meg, mint ahogy a casco, vagy a lakásbiztosítások esetén sem tarifál senki olyan intenzitással, mint novemberben a kötelező esetén.)

A kormányszóvivő tájékoztatott arról is, hogy a kormány javaslatot tesz egy központi kártörténeti nyilvántartás kialakítására, amely lehetővé teszi azt, hogy valódi káralapú besorolás történjen. Az új rendszer az indoklás szerint a jelenlegi bónusz-málusz rendszerrel szemben megbízható és hiteles információval tud szolgálni a díjmegállapítás során. A bónusz-málusz rendszer egyik hátránya, hogy csupán egy adott besorolást tükröz, a pontos kárelőzmények pedig emiatt nem állapíthatóak meg. Az új rendszer segítségével ugyanakkor a biztosítót váltó autósok új biztosítói az ügyfelek kártörténete alapján állapíthatnák meg a díjakat.

A korábbi terveknek megfelelően nagyobb hangsúlyt kapna a károsultak védelme is: a kormány szigorúbban büntetné azokat, akik késlekednek a biztosítási díj befizetésével. Ha péládul valaki az esedékességtől számított hatvan napon belül nem fizeti be a biztosítási díjat, akkor a szerződése megszűnne. A biztosítónak a szerződés megszűnése előtt figyelmeztetnie, utána pedig tájékoztatnia kellene az ügyfelét.

A új szabályozás pontos részletei még nem ismertek, de annyi bizonyos, meg meg fogja osztani a piacot, ls az autósokat is. Igaz, abban azért van egyetértés, hogy a jelenlegi gyakorlaton módosítani kellett, de kinek-kinek a saját érdeke szerint biztosan lesznek ellenérvei. Az biztos, hogy az egyre értelmetlenebb kampányhisztéria ha hirtelen meg nem is szűnik, de talán csillapodni fog, ami nem jár együtt a tarifák összehasonlíthatóságának sérülésével. (KR)
2009.03.26.