A magyarországi e-commerce szektor számára óriási lehetőség rejlik abban, hogy szereplői külföldi piacokon is megjelenjenek termékeikkel. A DHL a nemzetközi piacra lépéshez igyekszik hasznos tippeket nyújtani.
A nemzetközi kereskedelem napjainkban vitathatatlanul
virágkorát éli, ezen belül is rohamosan nő az online értékesítések aránya. Globális szinten
az online vásárlók 70%-a vásárolt külföldi webshopokból 2017-ben, míg ugyanez az arány
egy évvel korábban csupán 6% volt. A külföldi piacra lépés tehát óriási lehetőséget jelent a
hazai vállalatok számára, de sok lehet a buktató is. Melyek a piacra lépés korlátai, és hogyan
birkózhatunk meg velük?
Michael Porter, a Harvard Business School professzora szerint a fejlett piacok vonzóak, a
siker azonban bizonytalan. Sok időt igényel, hogy alaposan megismerjük a feltételeket, és a
piacra lépés nehéz, mivel magas a vezető cégek által meghatározott belépési küszöb.
A hátrány ledolgozhatatlannak tűnik, és a vállalkozások olyan küzdőtéren találják magunkat,
ahol a nagy multinacionális vállalatok diktálják a tempót, de egykor az Amazon is
garázscégként kezdte. A kisvállalatok rugalmassága és egyedi ötletei különleges előnyöket
biztosíthatnak a fejlett piacokon.
Bár 2017-ben az online kiskereskedelmi forgalom globális viszonylatban elérte a 2,3 milliárd
USD-t, a vásárlási szokások óriási különbségeket mutatnak országonként. 2016-ban
Kínában a kiskereskedelmi forgalom kb. 19%-a zajlott az interneten, míg ugyanez az arány
Japánban csak 6,7% volt. Egyes országokban a mobileszközök használata vált uralkodóvá a
hagyományos PC-kkel szemben: becslések szerint 2020-ra az Egyesült Királyságban és az
USA-ban is elsősorban okostelefonokon vásárolnak majd az emberek. Más országokban
pedig olyan fizetési megoldások népszerűek, amelyekre érdemes figyelni: Németországban
például jellemzően csak az áru átvételét követően, utánvéttel fizetnek a vásárlók.
„Globális szállítmányozóként nap mint nap szembesülünk ezekkel a különbségekkel, melyek
a mi munkánkat is meghatározzák” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express
magyarországi ügyvezetője. „Tapasztalataink alapján a magyar online kereskedők egyre
nyitottabbak arra, hogy külföldi piacokon is megjelenjenek termékeikkel, azonban
nehézséget okoz számukra, hogy hogyan fogjanak hozzá.
De nincs ez másként a világ többi
országában sem. Felismerve az igényt, a DHL nemrég új online portált indított, amelyen
esttanulmányokkal, háttéranyagokkal, kutatási eredményekkel és videókkal segíti a
vállalkozások munkáját. Célunk, hogy a szállítási feladatok mellett a nálunk felgyülemlett
nemzetközi tudásanyaggal is támogassuk a webshopokat” – tette hozzá.
Mielőtt belépnénk egy zsúfolt piacra, ahol ráadásul a verseny is erős, érdemes elvégezni a
„házi feladatot”. Vagyis utánajárni, hogy kik a versenytársaink? Milyen pozíciót töltenek be a
piacon? Milyen termékeket kínálnak? Milyen áron és milyen kereskedelmi stratégiával?
Ezután vizsgáljuk meg saját cégünket. Milyen előnyeink vannak? Milyen újdonságot tudunk
hozni a piacra? És milyen maga a piac? Vannak szabad piaci rések, melyeket cégünk be
tudna tölteni?
A Harvard Business Review több stratégiai tanácsot is megoszt a fejlett piacokra való
belépést tervezgető vállalkozásokkal: „Az újonnan belépők részéről az a legideálisabb, ha a
saját szabályaik szerint versenyeznek. Azaz nem a piacra jellemző üzleti modelleket
másolják, nem a zsúfolt disztribúciós csatornákkal próbálkoznak, és nem az átlag
fogyasztókat célozzák meg – legalábbis elsőre nem.”
Jó példa erre a Virgin Cola és a Red Bull esete. A Virgin Cola óriási reklámköltéssel,
egyszerre több kiskereskedelmi láncban vezette be termékét, hogy felvegye a versenyt a
Coke és a Pepsi márkákkal. Kilenc évvel később a márka teljesen eltűnt az üzletekből. Ezzel
ellentétben a Red Bull elsőként egy niche terméket dobott piacra, amelyet kizárólag
bárokban és éjszakai klubokban lehetett megvásárolni. A stratégia sikeresnek bizonyult:
napainkra a világ vezető energiaitalává nőtte ki magát 6,3 milliárd USD-t meghaladó éves
forgalommal.
A nagy piacok meghódíthatatlannak tűnhetnek, de ahogy Tracy Young, a PlanGrid
szoftvercég alapítója és tulajdonosa találóan megjegyezte: „Minden piac valójában csak
fogyasztók és vállalatok összessége.” A PlanGrid sikere abban rejlett, hogy addig szűkítette
potenciális ügyfélkörét, amíg eljutott egyetlen specifikus niche szegmenshez: a
házfelügyelőkhöz. Az eset tanulsága, hogy nem érdemes arra pazarolni az energiánkat,
hogy mindenki számára megpróbáljunk ideális megoldást nyújtani.
Sevgin Eroglu, az amerikai Georgia State University professzora a következőképp
nyilatkozott e kérdésben: „A kockázat a fejlett piacokra való belépés természetes velejárója,
amely sokszor az óriáscégek számára is kihívást jelent.” Arra a kérdésre, hogy mit tanácsol
azoknak a cégeknek, akik mégis vállalják a kihívást, röviden így válaszolt: „Legyenek
bátrak!”
(logsped)
2018.07.01.