|
Logisztika |
|
|
|
|
|
|
|
Spedició, Fuvar. |
|
|
|
|
|
|
|
eTudakozók |
|
|
Térszerkezet |
|
|
|
Kapcsolódók |
|
|
|
|
|
Közlekedés |
|
|
|
|
|
Információs társ. |
|
|
Vállalat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minőségbiztosítás |
|
|
|
|
|
|
|
|
EU |
|
Egyéb |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
Közúti gépjárművek típusai
|
|
Kapcsolódó oldal:
|
Közúti gépjárművek típusai
A nemzetközi közúti árufuvarozást ált. nehéz, vagyis 7,5 tonna tömeg feletti közúti gépjárművekkel bonyolítják le, melyeknek alapvetően két típusát különböztetjük meg:
a. Nyerges szerelvények: a nyerges vontatóból és olyan félpótkocsiból áll, amely az első részével a nyerges vontató hátsó részére fekszik (2 vagy 3 tengelyes).
b. Pótkocsis szerelvény: tehergépkocsiból és pótkocsiból áll.
Altípusok:
1. Ponyvás szerelvények:
- vízhatlan ponyvával fedett pótkocsik (raktér), melynek sérülés mentesnek és zárhatónak kell lennie,
- ált. normál kereskedelmi áruk fuvarozására alkalmasak.
2. Zárt kocsiszekrényes (dobozos) szerelvények:
- belső rakodóterük a fuvarozott áru természetének megfelelően alakítható ki
- a zárt szerkezet, előnye hogy jobban véd, mint a ponyva, ezért egyszerűbb és olcsóbb csomagolás is alkalmazható,
- a rakodás többnyire hátulról történik.
3. Meghatározott hőmérsékletet biztosító szerelvények:
- elsősorban gyorsan romló élelmiszerek fuvarozására használják,
- változatai:
F Hőszigetelt járművek: olyan ISOTHERM járművek, amelyeknek a kocsiszekrénye hőszigetelő és -tároló felületekből állnak, ezáltal a berakodáskor meglévő hőmérsékletet egy napig képesek tárolni.
F Hűtött járművek: olyan dupla oldalfalalú, hőszigetelt gépjárművek, amelyek esetében nem mechanikai vagy abszorpciós berendezés, hanem más hidegforrás (jég, szárazjég, cseppfolyósított gázok) teszik lehetővé a hőmérséklet csökkentését és szinten tartását, ezek a járművek két napig képesek megtartani a hőmérsékletet.
F Hűtőgépes szerelvények: olyan aggregáttal ellátott szerelvények, amelyek bármilyen távon tartják a hőmérsékletet.
4.Tartályszerelvények:
- rozsdamentes acélból készült, ált. félpótkocsira erősített tartályok,
- mind folyékony, mind pedig gáz szállítására alkalmazhatók,
- a folyadék lötyögését a tartályokban ún. hullámtörő lemezek akadályozzák meg,
- az áru tulajdonságainak megfelelően szigeteltek, esetleg fűthetők is,
- bár ált. több kamrásak, csak egyfajta áru továbbítására lehet használni őket.
5.Légrugós szerelvények:
- elsősorban a rakodásra és rázkódásra különösen érzékeny berendezések, műszerek fuvarozására alkalmasak.
6. Élő állatok fuvarozására alkalmas szerelvények:
- van normál, pótos, nyerges és mélyágyas szerelvények,
- jól zárható oldalfallal, az állatok etetéséhez és itatásához megfelelő berendezéssel vannak ellátva,
- több szintre oszthatók, egy részük emelőliftes.
7. Mély építésű félpótkocsis szerelvények:
- a rakfelületnek a talajtól számított távolságát annak érdekében csökkentik, hogy a raktérfogatot növelhessék anélkül, hogy a gépjármű magassága a 4 métert meghaladja (Európában max. érték),
- ált. nagy térfogatú, de kis tömegű áruk fuvarozására használják,
- a raktérfogat növelésére megoldás ezen felül az ún. "rövid kuplungos" gépes pótkocsik ill. a rövid vezetőfülke.
8. Konténerszállító szerelvények (sasszik):
- a nyerges vontatókra kapcsolható konténerhordozó alvázak, melyeken a konténer(ek) az alvázak sarokelem-megfogó szerkezeteivel rögzíthetők,
- bármilyen konténer (ISO szabványú 20' 30') 40' ill. hűtőkonténer fuvarozására alkalmasak,
- ezzel a fuvarozási módszerrel valósítható meg a kombinált fuvarozás úgy, hogy a megrakott konténert a felvétel helyén (pl. vasútállomás) speciális daruk segítségével egyszerűen ráemelik és a rendeltetési állomáson pedig leemelik a sassziról.
9. Nehéz traillerek:
- nagy tömegű és oszthatatlan küldemények továbbítására alkalmasak (teherbíró képességük max. 300 tonna),
- alacsony építésűek 2-3 méter magas árut képes szállítani.
10. Cserefelépítményes gépjármű:
- a kocsiszekrény a gépjármű vagy pótkocsi alvázkeretéről leemelhető, ill. cserélhető mindenféle külső emelőszerkezet nélkül, mert a vontatók ill. tehergépkocsik különleges hidraulikus berendezés nélkül is képesek felvenni és lerakni azokat.
- szintén kombinált forgalomban alkalmazzák.
11. Cseretengelyes gépjármű:
- a gépkocsi és félpótkocsi hátsó tengelykombinációja cserélhető,
- lehetővé teszi a gépjármű gazdaságosabb kihasználását
oka: nagy össztömegű járművek olyan útvonalokon (pl. mellékutakon) is megfelelő terheléssel képesek közlekedni, ahol cseretengely nélkül a tengelyterhelés korlátozása miatt ez nem volna lehetséges.
12. Mélyágyas szerelvények (JUMBO):
- színpados rész magassága 240 cm,
- a mélyágy 280 cm.
13. Síkplatós nehéz trailer:
- 8-10-16 tengelyesek,
- lehetőség van túlterhelt küldeményekre.
|
|
|
|