Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Elindultak Kínába az első magyar árukkal megrakott konténervonatok

Az "Egy övezet, egy út" miniszterelnöki csúcstalálkozó alkalmából a budapesti Rail Cargo Terminal - BILK-ről útnak indult az első két, közép-európai árukkal megrakott konténervonat Kínába.

XiangOuExpress 45 konténerben többek között hazai élelmiszert, háztartási kisgépeket, autóipari alkatrészeket visz transzkontinentális útvonalon Hunan tartomány Csangsa városába, Kínába. Ezzel egyidőben a COSCO konténervonat hasonló összetételű és mennyiségű áruval a görög Pireusz kikötőjébe indult, ahonnan a konténereket hajóval viszik tovább Kínába.



Az esemény jelentőségét méltatva dr. Mosóczi László, közlekedésért felelős helyettes államtitkár beszédében rámutatott: a konténervonatok útnak indításával egy újabb felívelő szakasz veszi tehát kezdetét a Közép-Európa és Távol-Kelet közötti kereskedelmi, logisztikai kapcsolatokban. A magyar-kínai kereskedelmi kapcsolatokról szólva elmondta, hogy a hazai kivitel tavaly megközelítette a 2,25 milliárd dollárt, a 2016-os teljesítmény minden idők legjobb adatának számít. Az élelmiszerexport 2015-höz képest több mint másfélszeresére nőtt. Az idei első nyolc hónap adatai szerint 2017 újabb, több területen ismét kétszámjegyű bővülést hozhat.

A 2010-es keleti nyitás sikerét mutatja, hogy a 2016-os statisztikák alapján a Kínai Népköztársaság Magyarország 10. legfontosabb kereskedelmi partnere, az Európán kívüli országok között pedig az első. A most útnak induló két transzkontinentális konténervonat és későbbi követői magyar és más közép-európai gyártók, mezőgazdasági termelők produktumait viszik el Kínába.

Az eseményen felszólalt Xu Xiagping, Hunan tartomány Kereskedelmi Hivatalának főigazgatója. Emlékeztetett arra, hogy mindössze félévvel ezelőtt indult útjára Csangsa városából Európa irányába a rendszeres vasúti árufuvarozás, a mai napon pedig visszafelé is megkezdődött a termékek szállítása. A XiangOuExpress indítása nagyon fontos lépés és jelentős hozzájárulás a Selyemút által érintett országok hatékony összekötése, a gazdasági kapcsolatok fejlődése szempontjából. Hangsúlyozta, hogy a fordított irányú fuvarozás megkezdése erősíti Hunan tartomány és Magyarország kapcsolatait is. A főigazgató végezetük elmondta, hogy a szakemberek jelenleg azon dolgoznak, miként lehet javítani a vasúti fuvarozás minőségét ezen az útvonalon Kína gazdasági együttműködését közép-kelet-európai országaival.

Drs. Erik Regter, a Rail Cargo Austria igazgatósági tagja a transzkontinentális útvonalon Csangsába induló vonatról szólva elmondta, hogy annak sikere megerősíti abban a meggyőződésében, hogy a cégcsoport jó úton jár. Fontos, hogy utakat építsünk egymás gazdaságának jobb, gyorsabb megközelítése érdekében. Emlékeztetett arra, hogy nemrég Kínában arról tárgyalt hét, az útvonal által érintett vasúttársasággal, hogy milyen módon lehet lerövidíteni a szállítási időt. A pireuszi útvonallal kapcsolatban kitért arra, hogy évekig tartó előkészületek után gyümölcsöző együttműködés alakult ki a COSCO vállalattal, amelynek eredményeként jó eredmények születtek.

A transzkontinentális vasúti összeköttetés és a tengeri útvonal létrejötte hosszú évek kemény munkájának a gyümölcse. Jelenleg kiemelt feladat a minőség fejlesztése a Kína és Közép-Európa közötti forgalomban. Ebben a munkában a Rail Cargo Group kiváló partnere a MÁV.

2017-ben az “Egy övezet, egy út” kezdeményezéshez köthető és különböző útvonalakon bonyolított vasúti forgalmak dinamikus növekedést mutattak. A Kínából érkező áruk részben Pireusz kikötőjén keresztül, részben szárazföldi vasúti korridorokon keresztül érkeznek. A görög kikötőből naponta indul vonat közép-európai úticélok felé. A Kínából a több ezer kilométeres transzkontinentális útvonalon érkező vonatok menetideje 20 nap, ami a tengeri fuvarozás időigényének a fele.

2017. első 9 hónapjában a Rail Cargo Group vállalatai 200 vonatot közlekedtettek Pireuszból a balkáni útvonalon, illetve a transzkontinentális korridorokon, azaz Kazahsztánon, Oroszországon, Ukrajnán keresztül. A magyar-kínai kereskedelmi forgalom értéke idén először meghaladhatja a 10 milliárd dollárt. Magyarország konténerforgalma évente 280-300 ezer TEU, ami a folyamatosan növekvő tendenciát alapul véve 2018-ban megduplázódhat.

A Rail Cargo Hungaria kiemelt figyelmet fordít a vonatok továbbítására. A küldemények gyors és hatékony vámkezelése érdekében a társaság együttműködik a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, elősegítve az áruk gyors, biztonságos eljutását piacaikra.

A transzkontinentális és a tengerei útvonalon Magyarországra eljuttatott áruk elsősorban a Rail Cargo Terminal - BILK-re ékeznek. Az európai intermodális fuvarozásban a budapesti logisztikai központ vezető helyet vívott ki, központi szerepet játszik mind a keleti, mind az észak-déli szállítási vonalakon.

A vonatok közlekedtetése összetett, sok résztvevős feladat. A végrehajtásban részt vesznek a Ghibli és a CECZ vállalatok, a vonatok továbbításában 5 vasútvállalat, valamint a macedón, a szerb vasutak és a görög TrainOse is szerepet vállal.
(logsped)

2017.11.28.