Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Bombardier Q400

Kapcsolódó oldal:  



Bombardier Q400 gépekkel repül a Malév

Turbópropelleres repülőgépeket állít szolgálatba a Malév a regionális útvonalain ősztől.



A kanadai Bombardier repülőgépgyártó 72 személyes, Q400-asai várhatóan 2008. októbertől szállnak fel először Malév-színekben menetrend szerinti útvonalakon. A légitársaság az idén négy használt gépet bérel, 2012-ben pedig további négy új légi járművet szállít majd a Bombardier. A Malév további négy gépre opciós jogot szerzett 2013-as teljesítéssel. Az ügylet teljes értéke listaáron 226 millió dollár.

A farnborough-i légi kiállításon megtartott sajtótájékoztatón a Bombardier képviselői hangsúlyozták, hogy a turbópropelleres repülőgépek gazdaságos megoldást jelenthetnek a légitársaságoknak olyan időszakban, amikor a kerozin ára emelkedik, a jegyárak pedig csökkennek az éles piaci verseny miatt. Ráadásul a Q400-as 28 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy átlagos hetvenszemélyes regionális repülőgép.

A Malév közlése szerint a Q400-asok forgalomba állításával járatonként több száz dollár megtakarítás érhető el. Leonov Péter, a légitársaság vezérigazgatója szerint a Malév új stratégiájának megvalósításához új repülőgépre van szüksége, és a Bombardier ajánlata segíthet a légitársaság piaci pozícióinak javításában.

A Malév nem először kötött üzletet a Bombardierrel: a társaságnál 2002 óta működnek a sugárhajtóműves CRJ-k. E típus üzemeltetése azonban rendkívül gazdaságtalan, mivel az ötvenfős gép egy székre eső költsége rendkívül magas. A repülőt szinte lehetetlen eladni a világpiacon, értéke rendkívül lecsökkent. (A korábbi négyből mára kettő maradt a társaság nyakán.)

Mint korábban beszámoltunk róla, a Malév a tavalyi évet közel 15 milliárdos üzemi veszteséggel zárta, a mérleg szerinti eredmény azonban egyszeri tételeknek köszönhetően plusz 700 millió forint volt. Leonov Péter szerint az idén már akár nullszaldós is lehetett volna a cég, azonban az üzleti terv még 110 dolláros kerozinárral számol, szemben a jelenlegi 140-nel. A vezérigazgató lapunkkal közölte: biztos benne, hogy a tulajdonosok finanszírozni fogják a társaság idei veszteségét. Kérdésünkre leszögezte: a társaság szerződés szerint törleszti a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airporttal (BA) szemben korábban felhalmozott adósságait (amely miatt év elején a BA zálogjogot kapott a repülőgépek karbantartásával foglalkozó Aeroplex nevű Malév-leányvállalatra). (nol)
(logsped)

2008.07.18.