Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Az antwerpeni kikötő és Közép-Kelet-Európa között bővül a forgalom

A belgiumi Antwerpen kikötője és a magyarországi és osztrák háttérpiacok közötti forgalom folyamatosan bővül. Abból a célból, hogy a növekvő keresletnek eleget lehessen tenni, az Antwerp Port Authority előmozdítja az összeköttetések kiépítését a háttér országokkal - különös tekintettel a vasútvonalakra.

2015 óta két rendszeres vasúti összeköttetés létesítettek Magyarországra, az Ausztriába irányuló vasútvonalat pedig jelenleg egyről háromra bővítették. A szeptember 27-én Bécs mellett megtartott kikötői rendezvényen az antwerpeni kikötőgazdaság vezető képviselői tájékoztatást adtak az Ausztriába és Magyarországra irányuló közlekedési forgalom továbbfejlesztéséről. Az Antwerp Port Authority meghívását a két országból 200 vendég fogadta el.

Új intermodális összeköttetés Antwerpen, Bécs és Budapest között

Magyarország és Ausztria az északi, déli és nyugati kikötők számára vonzó, ám ugyanakkor erősen megosztó piacot jelent. Központi elhelyezkedésének következtében Antwerpen jó előfeltételeket kínál a nemzetközi áruforgalom indulási és érkezési útszakaszai számára és már jelenleg is a közép- és kelet-európai ipar fontos import- és exportkikötője, miközben erősödik a kereslet az intermodális összeköttetések iránt. A Hupac nemzetközi hálózatfenntartó cég például 2018. szeptember 11-i hatállyal Antwerpen, Bécs és Budapest között, heti kétszeri körforgásban egy új közlekedési útvonalat vett fel hálózatába.



Új intermodális összeköttetés Antwerpen, Bécs és Budapest között

Magyarország és Ausztria az északi, déli és nyugati kikötők számára vonzó, ám ugyanakkor erősen megosztó piacot jelent. Központi elhelyezkedésének következtében Antwerpen jó előfeltételeket kínál a nemzetközi áruforgalom indulási és érkezési útszakaszai számára és már jelenleg is a közép- és kelet-európai ipar fontos import- és exportkikötője, miközben erősödik a kereslet az intermodális összeköttetések iránt. A Hupac nemzetközi hálózatfenntartó cég például 2018. szeptember 11-i hatállyal Antwerpen, Bécs és Budapest között, heti kétszeri körforgásban egy új közlekedési útvonalat vett fel hálózatába.

Ebben a viszonylatban további intermodális közlekedési lehetőségeket kínál a Rail Cargo Logistics Austria együttműködve a Rail&Sea, a Lineas Intermodal és az Kombiverkehr cégekkel, s megteremti a rendszeres összeköttetést Linzbe, Bécsbe, Welsbe és Budapestre, illetőleg ezekből a városokból kiindulva. Ily módon Magyarország és Ausztria Antwerpenen keresztül összeköttetésbe kerül fontos tengerentúli célállomásokkal.

"Az Antwerpen és Közép-Kelet-Európa között kifejlődött intermodális kínálat az osztrák és magyar szállítóknak igen örömteli fejlemény. A kikötő az elmúlt években sokat invesztált a háttér országokba történő közlekedési összeköttetések terén" - mondja Walter Holzhammer, az Antwerp Port Authority ausztriai és magyarországi kikötőmegbízottja.

A rakományozandó gazdasági javak lehetőségei Magyarországon és Ausztriában

A legkülönbözőbb javak kerülhetnek szállításra, például acél, gépek, daruk, vasúti kocsik, szélturbinák, vegyi és petrokémiai áruk, konténerek, valamint gépjárműipari termékek. Magyarország igen fontos, széleskörű előzetes és utólagos logisztikai szolgáltatást nyújtó autóipari helyszínné fejlődött. Neves gyártók nyitottak itt gyártóüzemeket.

"Az erős magyarországi gépjárműgyártó ipar nagy fejlődési lehetőséget nyújt az antwerpeni kikötőbe irányuló intermodális összeköttetésekhez - nemcsak a Finished Vehicle Logistics vagy a CKD logisztika tekintetében. Az autógyártáshoz kapcsolódó beszállító ipar is profitálni fog a magyarországi gyártóközpontok és Európa második legnagyobb tengeri kikötője között létrejött szolgáltatásokból" - jelenti ki Walter Holzhammer. "Magyarország, mint Közép-Kelet-Európa 'éléskamrája' az antwerpeni csomóponton keresztül a nemzetközi tengerentúli piacokat is elláthatja. A háttér országokkal való összeköttetésnek különösen kedvez a belvízi hajókon történő ömlesztett termékek szállítása."

Az osztrák gazdaság már felismerte ezt a lehetőséget: 2017-ben, egyedül az Ausztriába irányuló szállítmányok mennyisége elérte kereken a 3,5 millió tonnát - ez a mennyiség az előző évhez képest 14 százalékos növekedésnek felel meg. A teljes osztrák tengeri tranzitforgalom 15 százaléka az antwerpeni kikötőn keresztül bonyolódik, amely ezáltal osztrák viszonylatban Koper, Rotterdam és Hamburg után Ausztria 4. legfontosabb tengeri-kikötője. A tendencia emelkedést mutat: 2017-ben az Antwerpenen keresztül történő osztrák exportszállítások kereken 17 százalékkal, az importszállítások pedig 12 százalékkal gyarapodtak.

A növekvő forgalom új megoldásokat kíván

Luc Arnouts, az antwerpeni kikötő nemzetközi hálózatának igazgatója hozzáteszi: "A következő években az Ausztriából és Magyarországról érkező árufolyam jelentős emelkedésével számolunk. További, rendszeres szállítási összeköttetéseket kell fejlesztenünk, hogy megfeleljünk a növekedésből adódó elvárásoknak. A tervek középpontjában az intermodális szállítási megoldások, valamint regionális csomópontok és konszolidációs központok kiépítése áll. Az Ausztriából és Magyarországról kiinduló áruszállítmányokat ezeken a helyeken hatékonyan lehet majd csoportosítani." Antwerpen kikötője e tekintetben erősen támaszkodik a vasúti összeköttetésre, noha a kikötő vízi úton is kiválóan elérhető. Folyami hajókkal például olyan fontos belföldi végállomásokat is meg lehet közelíteni, mint Duisburg, Ludwigshafen, Regensburg és Basel. A Dunán keresztül pedig Linz, Krems és Bécs kikötőibe lehet behajózni.

Tartós közlekedési áthelyeződés

Az Antwerp Port Authority nemcsak a kikötőn túli vonat- és hajóközlekedés tartós áthelyeződését tartja szem előtt, hanem a kikötőn belüli közlekedésnek is kiemelt figyelmet szentel. A vasúti részesedésnek itt a jelenlegi hét százalékról jövőre 15 százalékra kell emelkednie. Az átrendezésben illetékes a Railport, az Antwerp Port Authority, a Left Bank Development Corporation, valamint az essenscia Flandern és a Voka Alfaport közös kezdeményezése. E célból már most termékeny megbeszélések folynak az Infrabel belga vasúti infrastruktúra vállalattal. A tervek szerint a kikötőben a vasút-infrastruktúra megszervezésére új irányítási modellt fognak kialakítani, amely a vasúti forgalmat rugalmasabbá és hatékonyabbá teszi.
(logsped)

2018.10.01.