A budapesti 4-es metróvonalra készülő vezető nélküli, automata METROPOLIS szerelvénnyel azonos termékcsaládba tartozó metrót rendelt a Szingapúri Közlekedési Vállalat az Alstom-tól.
A szingapúri Circle Line a világ leghosszabb automata, azaz vezető nélkül üzemelő metróvonala, amelynek nemcsak szerelvényeit gyártotta az Alstom, de a vonal műszaki tervezését és kulcsrakész kivitelezését is a francia cég végezte többek között magyar szakemberek részvételével.
A világ leghosszabb, 35,7 km hosszúságú automatizált metróvonala, a szingapúri Circle Line 2011-ben kezdte meg működését, de kapacitását máris növelni szükséges, mert utasforgalma évente mintegy 10%-kal bővül. A 3,5 millió lakosú városállamban 2009-ben mintegy 1,78 millió utast kellett kiszolgálnia a metróvonalaknak, de 2010-re a napi utasforgalom már meghaladta a 2 millió főt. A metróvonalak népszerűségének ugrásszerű növekedése miatt döntött úgy a Land Transit Authority (Szingapúr tömegközlekedési vállalata), hogy meglévő METROPOLIS metróflottáját további szerelvényekkel bővíti.
Az LTA megrendelése értelmében az Alstom további 34 METROPOLIS metrószerelvényt (azaz 120 metrókocsit), valamint vonatbefolyásoló, jelző- és biztosítóberendezéseket szállíthat Szingapúr városának. A 34 szerelvény közül 16 a Circle Line-on, a világ leghosszabb automata metróvonalán, 18 pedig a North East Line-on üzemel majd. A szerelvények 90 km/óra maximális sebességgel szállítják majd az utasokat.
"A METROPOLIS az Alstom Transport legnagyobb darabszámban értékesített metrótípusa. Vállalatunk eddig több mint 4.000 ilyen metrókocsit értékesített a világ 45 városában" - mondta Gallatz Zoltán, az Alstom Transport ügyfélkapcsolati igazgatója. "Mivel Budapesten is e bevált metrótípus tagjai futnak majd, a világ leghosszabb automatizált metrójának építése és üzemeltetése során szerzett műszaki tapasztalatainkat a budapesti, M4-es metróvonal vezetőnélküli metrószerelvényeinek üzembe helyezésekor is hasznosíthatjuk" - tette hozzá az igazgató.
A szingapúri automata metró biztosítóberendezésének üzembe helyezésében az Alstom Transport magyar szakembereinek kiemelkedő szerepe volt. A budapesti Közlekedési Információs Megoldások (TIS) divízió szakértői végezték ezen rendszerek tesztelését és validálását, a központosított vasúti adatbázis kiépítését, valamint az elektronikus biztosítóberendezés üzembe helyezéséhez használt szimulátor fejlesztését.
A budapesti 4-es metró "szingapúri testvérszerelvényei" 2015-től állnak majd forgalomba. Az automata metrószerelvények sok szempontból különböznek vezető által irányított társaiktól. A vezető nélküli, automata szerelvények elsősorban a nagy utasforgalmú vonalakon előnyösek, ugyanis az automata vezérléssel optimális követési idő alakítható ki a szerelvények között és pontosabban tartható a menetrend. Mivel a kocsikban nincs vezetőfülke, a szerelvények kapacitása nagyobb, így az utasok kényelmesebb, tágasabb környezetben utazhatnak.
(logsped)
2012.02.16.