Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Záhonyi vasúti átrakó forgalma visszaesett

Kapcsolódó oldal:
  


A válság miatt a záhonyi vasúti átrakó forgalma visszaesett

Valamivel kevesebb mint feleannyi árut raktak át az idei év első két hónapjában a térségben, mint tavaly: 1,6 millió helyett mindöszsze 0,7 millió tonnányit. A forgalom zuhanása nem csupán a helyi cégeket, de a vasúti szolgáltatókat is érzékenyen érinti. Tavaly november óta gyakorlatilag leálltak az ukrán ércszállítmányok

A MÁV Cargo az anyacégével, az osztrák Rail Cargo Austriával közösen keresi a megoldást. Ilyen lehet a szomszédos országokban lebonyolított áruforgalom egy részének Magyarországra terelése, vagy a díjpolitika változtatása. Az utóbbiban rejlő lehetőségeket ugyanakkor szűkíti, hogy a magyar cég évek óta nem emelte a záhonyi térségben a szállítási díjait.

Kovács Imre szerint az érintett cégeknek az erősségeiket összeadva, egységes övezetként lenne célszerű fellépniük. Erre szorítja őket a három szomszédos átrakóövezet diktálta verseny is. A vezető úgy látja: célszerű a záhonyi vállalkozásoknak azon a területen fejleszteniük, ahol amúgy is erősek, ahelyett, hogy azonos, de zsugorodó részpiacokon marakodnának. "A MÁV Cargo koncepciójával öszszeegyeztethető, hogy a záhonyi körzet átrakó cégei közvetlenül is kapcsolatban álljanak az áru tulajdonosaival, az átrakás megrendelőivel, így a térségbe többletforgalmat is hozhatnak. A MÁV Cargo továbbra is kész közvetíteni az átrakó és az árutulajdonos között" – tette hozzá Kovács Imre. Az ésszerűsítések lehetővé, a piac szűkülése és a verseny erősödése pedig kényszerű megoldássá teszik a díjcsökkentéseket, de önköltségi szinten kockázatos dolgozni. Nyilvánvalóan lesznek tehát záhonyi áldozatai a válságnak, már el is kezdődött a "kannibalizmus" - hangsúlyozta.

"Jó hír, hogy a MÁV Cargo és anyacége nem elvinni akar forgalmat Záhonyból, hanem oda hoz" – ezt már a térség egyik meghatározó cége, a Kelet-Trans 2000 Kft. ügyvezető igazgatója mondta lapunknak. Soltész László is lát lehetőséget a helyi társaságok összefogására; szerinte ezek a cégek egyébként is normális kapcsolatban állnak egymással. A helyzet mindazonáltal rossz: tapasztalatai szerint az elmúlt három-négy hónapban 70-80 százalékkal esett a forgalom.

A legnagyobb foglalkoztató, a 480 fős Záhony-Port Zrt. az idén feleannyi áru kezelésére készül, mint tavaly. Reméli, hogy a második fél évben újra importál fő ügyfele, a Dunaferr - mondta Kopp Miklós vezérigazgató. A Záhony-Portnál nem voltak elbocsátások, mert sikerrel pályáztak munkahelymegtartó támogatásra. Kopp András szerint a rivális átrakók nemigen viszik el Záhony piacát, maguk is nagy bajban vannak. Igaz, a fő vetélytárs Ágcsernyő tulajdonosa, a szlovák állami vasúti áruszállító nemrég nagy fejlesztési pénzt kapott, ám nagyon kevés a megrendelés. (Világgazdaság)
(logsped)

2009.04.27.