Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Volánbuszok és a vonatok menetrendjének összehangolása

A tömegközlekedés "szoftverén", a Volánbusz-járatok és a vonatok menetrendjének összehangolásán dolgozik a miniszteri biztos. (magyarhirlap.hu)

Az ugyancsak egységes jegyárusítás létrehozását, az utastájékoztatás korszerűsítését tekinti fő feladatának Vitézy Dávid miniszteri biztos.

"A helyközi, elővárosi országos közlekedésben a MÁV és a Volán-társaságok szolgáltatásainak összehangolását célzó egységes koncepciót kell megalkotnom. Ez egy új tömegközlekedési rendszer kialakításáról és arról szól, miként lehet versenyképessé, vonzóbbá tenni ezeket a szolgáltatásokat" - mondta lapunknak Vitézy Dávid.

A miniszteri biztos kifejtette, az országos tömegközlekedés "hardverének", az infrastruktúrának és eszközparknak a fejlesztése nagyon jól halad. Elmondta, a helyközi buszok állapotán van mit javítani, azok tíz-tizenöt éves átlagéletkora hasonló a BKV öt évvel ezelőtti eszközparkjához. Ezen a területen is megkezdődtek már a fejlesztések, csökkentik a buszok átlagkorát, az idén több száz autóbusz beszerzésére kerülhet sor. Hangsúlyozta, az uniós támogatási politikával összhangban a kormány a vasúti közlekedés fejlesztését részesíti előnyben, ezért jelentős beruházások zajlanak a területen. "Több mint ezermilliárd forintot költ a kabinet vasúti fejlesztésekre ebben az évtizedben" - jelentette ki. Ebből a pénzből teljes vasútvonalak, állomások újulnak meg, olyan mérvű járműfejlesztés történik, amelyre negyven-ötven éve nem volt példa. Tucatszám érkeznek az alacsony padlós elővárosi motorvonatok, már megindult a közbeszerzés az újabb vonatbeszerzésre.

Vitézy elmondása szerint a tömegközlekedésben azonban nemcsak a "hardver", az eszközpark, a vasúti pályák állapota fontos, hanem az is, hogy a szolgáltatást könnyen igénybe lehessen venni. "Ennek a "szoftvernek" a jobbításán dolgozom miniszteri biztosként, ennek a koncepciónak a kimunkálását vállaltam el a féléves megbízatásom végére" - magyarázta.

Azt is elmondta, hogy az állami társaságok 3200 vasúti és negyvenezer buszjáratot közlekedtetnek naponta. Ezek mind ugyanazt a közszolgáltatási funkciót látják el, ezért a cél az, hogy az utasok a teljes kínálatot egységes szolgáltatásként vehessék igénybe. A miniszteri biztos a következő hetekben, hónapokban számos konzultációt folytat majd a településekkel, a civil- és szakmai szervezetekkel meg a szolgáltatókkal. Évek óta szó van arról, hogy a Volánok és a MÁV menetrendjét össze kellene hangolni, de a mai napig nincs olyan internetes oldal, ahol egy helyen az összes járatot és két település között a legjobb, legrövidebb útvonalat könnyen megtalálhatnánk.

"Ezt a helyzetet meg kell változtatni" - közölte. Úgy folytatta, hogy a jegyváltás rendszerét is át kell alakítani. Ma a MÁV-nál a vasúti jegyeket, a Volánnál pedig a buszjegyeket lehet megvásárolni, ezt egyszerűsíteni kell, egy platformra kell állítani a jegyértékesítést, hogy a csatlakozó járatok jegyeit egyszerre is megvehessék az utasok. Ezt nem nulláról kell kezdeni, hiszen jó példa Nyugat-Magyarországon a GYSEV és a helyi busztársaság közötti együttműködés, itt már elindult a közös jegyértékesítés is.

Kelet-Magyarországon az ütemes menetrend szerint az óránként, kétóránként érkező vonatokhoz fix buszos csatlakozásokat rendeltek. A bevált gyakorlatokat ki kell terjeszteni az egész országra. "Azt akarjuk elérni, hogy a jó példák ne maradjanak meg elszigetelt jelenségnek, minden településen elérhetők legyenek, minden állampolgár ugyanahhoz a szolgáltatáshoz juthasson hozzá. Rendszerben kell gondolkodni" - fejtette ki. Kiemelte, hogy nagyon fontosnak tartja a személyes tapasztalatok begyűjtését a mostani helyzetről, ezért egy márciusi hétvégén menetrend szerinti autóbuszokon körbeutazta Borsod-Abaúj-Zemplén megye falvait. Mint mondta, találkozott olyan turistával a Hernád-völgyében, aki egy elővárosi buszra szeretett volna felszállni, de csak bankkártya volt nála, készpénz nem, ezért nem tudott fizetni. Miközben az élet számos területén arra ösztönöznek bennünket, hogy ne készpénzzel fizessünk, el kell majd jutniuk a Volánoknak is arra a szintre, hogy kártyával lehessen fizetni a sofőrnél.

Kiemelte, hogy az idegenforgalom dinamikus növekedésével és azzal, hogy az interneten lényegében mindenhol lehet már szállást foglalni, egyre több olyan egyéni turista van, aki tömegközlekedéssel barangolná be hazánkat. Jelenleg a buszokon azonban többnyire nem megoldott az utastájékoztatás, lényegében a sofőrtől függ, hogy bemondja-e a következő megállót vagy sem, a budapestihez hasonló, automatikus tájékoztató rendszerek csak néhány térségben működnek.

Vitézy Dávid szerint ezen is változtatni kell, el kell érni, hogy a járatokon gépi hang tájékoztasson, vagy ki legyen írva a következő megállóhely neve.

"Naponta két és fél millióan használják az országos helyközi tömegközlekedést, ami európai viszonylatban is jó eredménynek számít. Az utazások háromnegyede buszos, elsősorban térségen, járáson belüli, rövidebb út. A járatok igénybevételét kell könnyebbé, átláthatóbbá tennünk, hogy az emberek az oktatási és egészségügyi intézményeket, a hivatali ügyintézés helyszíneit, a munkahelyeket, ipari parkokat biztonságosan és kényelmesen elérhessék" - tette hozzá.
(logsped)

2015.03.28.