Uniós jóváhagyás a budapesti 1-es és 3-as villamosvonal felújításhoz
A 41 milliárd forint összértékű beruházás 94 százalékos uniós támogatásban részesül, a munka 2013-ban indul. (MI)
Megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását, így uniós forráshoz jut a budapesti 1-es és 3-as villamosvonal felújítását, valamint az 1-es meghosszabbítását célzó projekt - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel. A projektnek nem része az új villamosok beszerzése, azokat egy külön pályázat keretében vásárolná meg a BKK szintén uniós forrásból. A tervek támogató levelét múlt héten bocsátotta ki a Nemzetgazdasági Minisztérium.
A 2013 és 2015 közötti beruházás részeként felújítják az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszát, valamint a 3-as villamos leromlott szakaszait az áramellátási berendezésekkel együtt. Az 1-es villamost átvezetik az 1995 októberében átadott Rákóczi hídon, így a Szerémi út és a Hengermalom út érintésével a Fehérvári útig járnak majd a szerelvények, csúcsidőben 3-4 percenként.
A 3-as vonalon a Kőbánya központján átvezető részen lesz műfüves vágány. A vonalakon új váltók is lesznek, így forgalmi akadályok, zavarok esetén rövidebb szakaszon kell buszokkal pótolni a villamosokat. A nagyobb közúti csomópontok is megújulnak, villamosok érzékelésére alkalmas jelzőlámparendszerek épülnek. A megállóhelyi peronok akadálymentesek lesznek liftek beépítésével, gyalogos-átkelőhelyek kialakításával. Új perontetők is épülnek, és a peronok magasságának megemelésével könnyebbé válik a le- és felszállás.
A projekt jelenleg a kiviteli tervek készítésének fázisában tart, a kivitelezők kiválasztására irányuló közbeszerzési kiírás még az idén megjelenik, az első munkák 2013-ban kezdődnek az 1-es kritikus, Óbuda és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszának felújításával.
A BKK tájékoztatása szerint az építésekor gyorsvillamosnak tervezett Hungária körúti 1-es vonalán és a Zuglótól Kőbányán át Dél-Pestig több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, több helyen is 10-20 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben.
Emiatt nemcsak az autósokkal, hanem a kerülőnek számító közösségi közlekedési járatokkal szemben is hátrányba került mindkét vonal. A felújítás régóta szükséges volt, de a BKV nem tudott uniós forrást szerezni, a BKK 2011-ben vette át a menedzselést.
(logsped)
2012.05.08.
|