Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A Scania biodízellel is üzemelő hibrid Citywide autóbusza a CO2-t csökkenti

A kizárólag SCR-technológiával üzemelő Euro 6 motor már önmagában is kis fogyasztású, de ehhez még hozzájön a hibrid rendszer üzemanyag-hatékonysága.

A többi hibrid rendszertől eltérően, ez a rendszer a városi, illetve elővárosi közlekedésre optimalizált és maximális sebessége eléri a 100 km / órát.

A Scania teljes Euro 6 termékválasztéka rendelkezésre áll a buszok számára, miközben a környezeti hatásokat figyelembe véve a jelenleg elérhető legszélesebb bioüzemanyaggal működő motorkínálattal rendelkezik.

A Scania Citywide termékcsalád széles választékából az ügyfelek minden igényükre találhatnak megoldást. A buszok 10,9 métertől 18,1 méteres hosszig állnak rendelkezésre, 250-360 lóerős Euro 6 motorral. A 320 és 360 lóerős motorok alkalmasak biodízellel történő üzemeltetésre. A nagy nyomatékú, CNG-vel vagy biogázzal működő motorok 280 és 320 lóerős változatban rendelhetőek, most már a 18,1 méteres csuklós kivitelen is.



Az új hibrid Scania Citywide LE bemutatásával a Scania újabb lépést tesz a szén-dioxid kibocsátás mérséklése felé, egy olyan hibrid Euro 6 buszt kínálva, amely 100 százalékos biodízellel is üzemelhet (320 lóerős változat).

"Az autóbusz-üzletág kiemelkedően költség-érzékeny terület, ráadásul a termékeknek szigorú környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük." - mondta Klas Dahlberg, a Scania autóbuszokért felelős alelnöke. "Minden tényezőt figyelembe véve alkottuk meg buszainkat, amelyek így mindkét szempont szerint kiemelkedően üzemelnek."



A Scania által kifejlesztett hibrid technológia

A Scania már több mint két évtizede folytat kísérleteket a hibrid technológia területén. A most bevezetett robusztus párhuzamos hibrid koncepció mintegy válasz az ügyfelek igényeire, illetve vonzó megtérülési időt jelent. Mind a buszok, mind a teherautók számára nagy mennyiségben fogja a vállalat gyártani, míg a Scania világszintű szervizhálózata biztosítja hozzá a megfelelő szervizhátteret.



Az új hibrid rendszer a Scania modularizált hajtáslánc-választékának része. A rendszer ugyanakkor jól beleillik a Scania hosszú távú stratégiájába, amely a buszok és a teherautók esetében is a hajtáslánc villamosítását tűzte ki célul.

Kezdetben két- és háromtengelyes hibrid buszok

Eleinte a hibrid rendszer a 12 és 14,8 méteres két-, illetve háromtengelyes buszokra lesz rendelhető. A buszok alacsony belépésűek és specifikálhatók városi, elővárosi közlekedésre vagy akár hosszabb utakra is.

A hibrid hajtáslánc a Scania 9,3 literes motorjait foglalja magában, 250, 280 és 320 lóerős változatokban, amelyek közül az utóbbi kizárólag SCR-technológiával működik és 100 százalék biodízel üzemre is képes.

A motor a Scania 12 sebességes, mechanikus, Scania Opticruise-zal ellátott váltójával dolgozik együtt. Ez azt jelenti, hogy bármelyik Scania szerviz által javítható standard alkatrészeket használnak elkészítése során.

A motor és a sebességváltó között egy hibrid egység található, amely egy elektromos részegységet (motor és generátor) és automata kuplungot tartalmaz. Az elektromotor teljesítménye 150 kW, nyomatéka 1.050 Nm. A hibrid egységet a váltóban is keringő olaj hűti. Az alvázon elhelyezett inverter biztosít összeköttetést az elektromotor váltakozó feszültsége és az akkumulátorok egyenárama között.

A tető első részén, egy stílusos buborékban került elhelyezésre az 1,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorokból felépülő energiatároló egység egy DC/DC konverterrel és hűtőegységgel együtt.

Opcióként sima, a tető teljes hosszában végigfutó légterelők rendelhetők, amelyek egységes külsőt adnak a busznak, miközben eltakarják a tetőre szerelt hibrid rendszereket és szellőztető egységeket.

A párhuzamos hibrid kialakítás vészüzemmódi működést tesz lehetővé a hibrid rendszer üzemzavara esetén, így elkerülhető a vontatás.

Összességében a hibrid és az energiatároló rendszerek súlya mintegy 600 kg. Az akkumulátor tervezett élettartama 5-7 év, mely nagymértékben hozzájárul a versenyképes megtérülési időhöz.

Hibrid üzemelés

A járművezető számára a kezelői felület megegyezik az automata váltóval rendelkező buszokéval, megkönnyítve ezáltal a nagyobb flottákban a járművek közötti átállást. Az üzemmódválasztó gombokkal D-N-R üzemmódok közül lehet választani.

A jármű igen halkan képes elindulni a motor alapjárati üzemmódjában, csupán az elektromos energia felhasználásával. A hajtáslánc mechanikus összekapcsolására csak megfelelő utazósebesség elérése esetén kerül sor.

A sofőrt a Scania Driver Support rendszere segíti, amely folyamatosan tájékoztatja vezetési stílusáról.

Ha a jármű alacsony nyomatékkal halad, a hibrid Eco-roll aktivizálódik. Az elektromos rendszer hajtja vagy fékezi a járművet míg a motor alapjáratban van.

Amikor a busz a megállókban kinyitja az ajtaját, illetve amikor a sofőr üresbe kapcsol és a rögzítőféket behúzza, a motor leáll.

Az összes hibrid Scania buszt felszerelték a Scania Flottakezelő rendszerrel kapcsolatot teremtő Scania Communicator-ral. A rendszer rendelkezik egy irodai felhasználói felülettel, amelyen keresztül a teljes működésről, a jármű és a vezető teljesítményéről nyerhetők ki elemzések.

A Scania Járművezető-képzés az egyes üzemeltetők igényei szerint alakítható ki.

Kimagasló hatékonyság: 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítás

A Scania hibrid rendszerének használata a DC/DC átalakítóval kombinálva, stop-start funkcióval és a hibrid Eco-roll-lal 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, vagy máshogy számolva 1,2-2,5 litert óránként. A hibrid járművön a SORT-ciklusok szerinti fogyasztási tesztek is elvégzésre kerültek.

50-65 százalék CO2 csökkenés biodízel üzemmódban

A 20-25%-os kombinált üzemanyag-megtakarítás és a biodízel motor (320 LE-s változat) együttes alkalmazása esetén a CO2 megtakarítás a 60-65%-os szintet is elérheti, ami kimagasló érték a hibrid Euro 6 buszoknál.

Megtérülési potenciál

A lehetséges megtakarítások jelentősen függnek a kiválasztott útvonal forgalmi viszonyaitól. Tipikus városi üzemeltetésben, 10-12 órás munkanappal számolva a megtérülési idő 7,5 és 9 év között mozog, míg az elővárosi üzemeltetés során hasonló munkanappal 5,5 év és 7 év között várható. A számítás során 10 éves élettartamot és éves szinten 330 munkanapot vettünk alapul.
(logsped)

2014.03.17.