Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Az R-46 lehet a Magyarország első okos-autópályája

A Zalaegerszeget az M7-es sztrádával összekötő R-76-os gyorsút lehet az első Magyarországon, amelyet a vezető nélküli járművek teszteléséhez készítenek fel - tudta meg a Magyar Idők az autonóm tesztpálya fejlesztéséért is felelős kormánybiztostól.

Nemcsak a Zalaegerszeg mellett létesítendő tesztpályán alakítanak ki olyan környezetet, amely alkalmas arra, hogy vezető nélküli autókat tehessenek próbára a fejlesztők, hanem a zalai megyeszékhely területén, illetve a környező közutakon is kialakítanak tesztútvonalakat - mondta Palkovics László, a vezeték nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért, illetve az autonóm járművek tesztpályájának felügyeletéért is felelős kormánybiztos egy háttérbeszélgetésen.



Külön kiemelte a leendő R-76-os utat, amelynek nyomvonaláról a közelmúltban döntött a kormány. Ez az első hazai 2×2 sávos út, amelynek tervezésekor már figyelembe veszik a vezető nélküli járművek szükségleteit. A kormánybiztos lapunk kérdésére elmondta, hogy vannak olyan külföldi megoldások, ahol közforgalmú autópályákon sávokat választottak le az autonóm járművek részére. Az R-76-oson erre nem lesz mód, de úgy építik meg, hogy mobil elválasztóeszközökkel ideiglenesen elkülöníthessék a tesztjárműveket a közúti forgalomtól. Erre szükség is van, hiszen nem csupán egy-egy önvezető gépkocsi használhatja a tesztsávot, hanem például teherautó-konvojok, esetleg nagy sebességgel haladva.

Az R-76-os út új nyomvonaláról február közepén döntött a kormány. Az út megépítése régóta napirenden van, azonban mindeddig nem sikerült kiválasztani a számos változat közül az optimális vonalvezetést. Sokáig a 76-os főút kibővítését tartották a legvalószínűbb megoldásnak, azonban a Zalacsánynál és a Nagykapornaknál lévő földrajzi akadályok miatt ezt végül elvetették. Az új nyomvonal elhalad a sármelléki repülőtér mellett, valamint egy külön ág köti be a gyorsútba Keszthelyt és Hévízt.

Hamarosan megkezdi a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az új nyomvonalra az engedélyes és kiviteli tervek elkészítését, majd következhet a kivitelező kiválasztása. Ha minden határidőre lezárul, akkor idén ősszel sor kerülhet az alapkőletételre, és elkezdődhet a 165 milliárdosra becsült út építése. A kivitelezés időigénye nagyjából két év. Az új szakasznak köszönhetően a megyeszékhely és az autópálya között 32 kilométerre csökken a távolság, így két óránál rövidebb idő alatt lehet majd megtenni a Zalaegerszeg és Budapest közötti utat.

A Modern városok program részeként Orbán Viktor miniszterelnök és Balaicz Zoltán polgármester 2015 áprilisában állapodott meg arról, hogy a kormány 2×2 sávos autóutat épít a város és az M7-es autópálya között.
(logsped)

2017.03.16.