Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Parkolj és vonatozz!

Kapcsolódó oldal:  



Parkolj és vonatozz! Kezdetét veszi az ország legnagyobb P+R beruházása

Tovább csökkenhet a fővárosba reggelente beáramló személygépkocsik száma, ha az új, biztonságos és minőségi P+R parkolóknak köszönhetően még többen ülnek át az elővárosi személyszállító vonatokra. A MÁV, a BKSZ és 13 Pest megyei település önkormányzatából álló konzorcium 2010 első félévéig 834 parkolóhelyet és 540 kerékpártárolót épít a 70., a 100a. és a 120a. számú vasútvonalak mentén.

13 Pest megyei településen, Abonyban, Cegléden, Gyömrőn, Kismaroson, Nagykátán, Pilisen, Sülysápon, Szentmártonkátán, Sződligeten, Tápiószecsőn, Üllőn, Vecsésen és Verőcén épül P+R, valamint B+R parkoló a vasútállomások közvetlen környezetében, melynek elsődleges célja a közösségi közlekedés erősítése Budapest agglomerációjában.

A vasúti közlekedés utasainak megtartása, valamint új utasok megnyerése, "átszoktatása" a vasútra elsősorban fejlesztésekkel érhetőek el. Ilyen fejlesztéseket jelentenek a vasútállomások mellett a modern, minden igényt kielégítő, ingyenesen használható és biztonságos parkolók létesítése is, melynek révén biztonságosan, kulturált körülmények között ott lehet hagyni napközben a személygépjárműveket, kerékpárokat, s vonattal továbbutazni a fővárosba.

Az egyéni közlekedés visszaszorításából számos előny származhat közösségi, társadalmi és globális szinten is: a fővárosi bevezető utak torlódásainak csökkenése, a károsanyag-kibocsátás mérséklése, környezetvédelmi és gazdaságossági hatások, de hosszú távú, közvetett hatása is lehet az autó helyett vonattal történő utazásnak, mint például az olvasás reneszánszának lehetősége.

Az elővárosi közlekedés ily módon történő fejlesztése a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ), a Magyar Államvasutak (MÁV) és az érintett települési önkormányzatok együttműködésének, valamint az Európai Unió költségtámogatásának köszönhető. A "Parkolók és csomópontok építése és fejlesztése a BKSZ területén, a 70., 100a. és 120a. sz. vasútvonalak mentén" című projektet a Közép-Magyarországi Operatív Program részeként az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és a hazai központi költségvetés vissza nem térítendő támogatás formájában 90 %-os támogatási aránnyal finanszírozza.

A projekt elszámolható költségének 10 %-át, vagyis az önrészt az önkormányzatok adják. A 2010. június 30-ával záruló projekt összköltsége 623 649 156 Ft.

Az elővárosi közlekedés fejlesztésére a BKSZ Budapesti Közhasznú Kft., a MÁV Zrt. és 13 Pest megyei önkormányzat konzorciumi összefogásával kerül sor a Budapest - Szob, Budapest - Cegléd - Szolnok és a Budapest – Újszász – Szolnok elővárosi vasútvonalak mentén.

Az érintett településeken összesességében 834 db P+R és 540 db B+R parkoló, továbbá Vecsésen egy autóbusz megálló, Sződligeten pedig egy autóbusz-forduló is létesül megállóhellyel, amely az érintett települések lakóin kívül a vasúti kapcsolattal nem rendelkező környező településeken élőket is kiszolgálja. A projekt keretében megvalósuló létesítmények fenntartását öt éven keresztül az érintett önkormányzatok végzik majd.

A fejlesztéssel létrejövő P+R és B+R parkolók főbb adatai:

P+R és B+R parkolók


A kamerákkal megfigyelt területeken egész nap ingyen parkolhatnak az autósok és a kerékpárosok. A hosszú távú terveknek megfelelően a fejlesztési helyszínek kiválasztásánál és kialakításánál a beruházók figyelembe vették a parkolók későbbi bővíthetőségét is.

A parkolók az állomásépületek közvetlen környezetében jelenleg - kényszermegoldásból - többnyire rendezetlen, elhanyagolt területen épülnek ki. A fejlesztésnek köszönhetően mindez azonban megszűnik, és rendeződik az állomásépületek környezete, a területeken közvilágítással ellátott, megfelelő gyalogos kapcsolatot biztosító, kamerával megfigyelt parkolók és fedett kerékpártárolók épülnek, valamint a parkolók környezetében összesen 5800 m2 zöldterület is létesül, ahol az Országos Településrendezési és Építési Követelmények (OTÉK) előírásainak megfelelően fák ültetésére is sor kerül.

Mindezek révén az ingázók kényelmes és biztonságos módon kombinálhatják az egyéni és a közösségi közlekedést. A projekt tervezésénél és kivitelezésénél az alábbi szempontok kerültek előtérbe: a minőségi és kényelmes térkialakítás, figyelembe véve a használhatóságot és a minél jobb kihasználtságot, a hazai és uniós elvárások, iránymutatások betartása és előtérbe helyezése, az esélyegyenlőség megteremtése, valamint a személy- és vagyonbiztonság teljesítése. (logsped)

2009.11.19.