Az idén még a tízmilliárd forintot sem érhetik el az Európai Unió pályázataival kapcsolatos tanácsadói bevételek, ráadásul ebből 6,5 milliárd forintnyi munkának már megvannak a megbízottai. A maradék pénz mégis elég ahhoz, hogy hozzá nem értők szállják meg a szakértői piacot.
Nem rengeti meg alapjaiban a tanácsadói piacot Magyarország uniós csatlakozása, nem válik a jelenleginél élesebbé a verseny, és az uniós pályázatokkal kapcsolatos szakértői tevékenységből származó bevételek sem ugranak meg számottevően - állítják az ágazat szereplői. Az átlagember azonban ezt másképp látja. A pályázatíró-tanfolyamok, a pályázatfigyelési szolgáltatások és a pályázati tanácsadók ajánlatai úton-útfélen szembejönnek vele. Azt azonban - tapasztalat híján - kevesebben tudják, hogy egyáltalán nem mindegy, mely cégek vagy szakértők munkáját veszik igénybe a pályázni kívánók. A tanácsadók szakmai szervezetei ugyanis úgy látják, az utóbbi időkben mind több etikailag kifogásolható viselkedést tanúsító cég igyekszik lefölözni a piacot.
Magyarországon több tízezer valódi vagy kényszervállalkozó foglalkozik tanácsadással, az európai uniós csatlakozástól ezrek remélik vállalkozásuk fellendülését.Nem biztos, hogy a legjobb választásnak bizonyulnak az olyan tanácsadó társaságok, amelyek úgy próbálnak ügyfeleket szerezni, hogy honlapjukra "feltesznek" néhány mondatot az állami intézmények ingyenes, nyilvános - hazai és uniós - pályázataiból, a teljes szöveget azonban csak úgy mutatják meg, ha fizet érte az érdeklődő. Ráadásul regisztrálni is kell, illetve megadni minden olyan információt, amely a pályázó kilétét, tevékenységét jellemzi. Az sem mindegy, mennyit kérnek a cégek a regisztrált vállalkozásoktól a pályázatok figyeléséért. Amennyiben a havi összeg száz-, akár több százezer forintra rúg, vagy évekre előre akar a szakértő szerződést kötni, megint lehet gyanakodni.
Nem mindig tisztességesek azok a tanácsadók sem, akik az elnyert támogatási összeghez kapcsolódó sikerdíj helyett fix tarifáért írják meg a pályázatokat.A szerencselovagok célpontjai a kis- és középvállalkozások, amelyek vezetői nem engedhetik meg maguknak a komolyabb tanácsadói cégek megfizetését, ám nem bíznak abban, hogy maguk is képesek kitölteni a pályázati papírokat, ráadásul nem igazodnak el az internetről rájuk zúduló információk között.
Való igaz, a látvány riasztó, az uniós pályázatok dokumentációja az útmutatókkal, formanyomtatványokkal együtt a száz oldalt is elérhetik. A felhívások szövegezése sem mindig "fogyasztóbarát", még nem mindenki ismeri az innováció, az integrátor, a menedzsmentrendszerek, a technológiatranszfer, az integráció, a moduláris, vagy éppen az intermodális szavak pontos jelentését.A megfelelő szintű információfeldolgozás ugyanakkor komoly szakértői munkát és költséget igényel, ennek következtében változó minőséggel sokféle üzleti modell létezik. A tanácsadók szakmai szervezetei szerint alapvetően az nem mindegy, hogy a felszámított díj összhangban van-e a szolgáltatás minőségével, vagy sem.
A Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) adatai szerint 2002-ben a vezetési tanácsadásból 220 millió euró bevételük volt a cégeknek, amelynek mindössze egy százaléka származott az Európai Unióval kapcsolatos szakértői munkákból - mondta Gonda György, a szervezet elnöke. Még akkor is, ha Magyarország valamennyi vezetési tanácsadója pályázatírásba kezd, az arány alig haladja meg a két százalékot ebben az évben. - A pályázatok száma véges, a szükséges önrészt sokan nem tudják felmutatni, így nem indulhatnak, túl sok tanácsadó cég akar belépni a piacra, a megélhetésért viszont lenyomják az árakat - sorolja az okokat Gonda György.
A megbízható pályázatírók érdekeinek képviseletére jött létre tavaly év végén a Pályázati Tanácsadók Országos
Szövetsége (Pátosz) - mondta Maróczi Imre elnök. Tavaly mintegy ötszázmilliárd forintot lehetett pályázatok útján elnyerni, amelyből 10-20 milliárd forint bevételük származott a pályázatíróknak - teszi hozzá. A pályázati tanácsadás bevétele ebben az évben sem igen haladja meg a harmincmilliárdot. A növekedés az újonnan megjelent uniós pályázatoknak tudható be, amiért 2-3 ezer - tapasztalt, de legalább valamely képzésen részt vett - szakértő versenyez.Nem szabad elfelejteni, hogy 6,5 milliárd forintnyi uniós megbízásnak már megvannak a gazdái.
Négy tanácsadói konzorcium 31 tagja, számos alvállalkozója és a cégek több mint kétszáz alkalmazottja segít ugyanis az Európa Pályázat-előkészítő Alap nyerteseinek fejlesztési elképzeléseik olyan szintű kidolgozásában, hogy sikeresen indulhassanak az uniós pályázatokon. Azok, akik konzorciumok segítőiként, alvállalkozókként vagy tanácsadókként rákerültek a Pea szakértői listájára, presztízselőnyhöz jutottak, konkrét megbízás esetén elmondhatják magukról, hogy már részt vettek uniós projektben - mondta Maróczi Imre. A nyertes csoportosulások a munka 70-80 százalékát magyar szakértőkkel végeztetik, akik ezzel megszerzik az esetleg még hiányzó referenciákat, így a későbbiekben könnyebben juthatnak az uniós pályázatokkal kapcsolatos megbízásokhoz.
Összetett keresés.
A sikeres pályázás egyik feltétele az időben érkező, pontos, hiteles, megbízható információ. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) honlapja, a www.nfh.hu vagy europaterv.hu, illetve az EU Pályázati Információs Központ kék száma, a (06-40) 200-494 olyan források, amelyek minden esetben és ingyenesen igazítják el az érdeklődőket, hogy megtalálják azt a pályáztató szervezetet és kiírást, amely segítséget nyújthat fejlesztési elképzelésük megvalósításához.
Az NFH nemrégiben megújult internetes oldalán a legfrissebb uniós pályázati információk mellett valamennyi magyar pályázati kiírás elérhető. Ráadásul kombinált keresések is végezhetők, amelyek például a kedvezményezettre (önkormányzat), a fejlesztési célra (foglalkoztatás), a támogatási formára (kamattámogatás) az egyik operatív programra vagy éppen a beadási határidőre kivetítve adja ki a kért információkat.
Mindezek mellett az érdeklődők ingyenesen letölthetik a NFH által kiadott pályázati kézikönyveket, tájékozódhatnak az Európa Pályázat-előkészítő Alap eredményeiről, és megtalálhatják azt a Pénzügyi partner katalógust, amely az elérhető, nem költségvetési, pénzügyi forrásokat, biztosítékokat, kockázatkezelési eszközöket tartalmazza.
Tíz dolog, amit jó tudni
1. A Nemzeti Fejlesztési Tervhez (NFT) kapcsolódó uniós pályázatokat magyar nyelven, géppel írottan kell benyújtani.
2. A pályázat megfogalmazása legyen precíz, világos, tömör, átlátható, illetve célkitűzései illeszkedjenek a NFT-hez.
3. A pályázó győződjön meg arról, hogy a dokumentáció teljes, az aláírások, bélyegzők jól láthatóak, az eredeti és a másolt példányokon egyaránt felismerhetőek.
4. A pályázat megfelelő előkészítettsége perdöntő, a bírálók ugyanis - a komoly formai követelményeknek köszönhetően - szinte azonnal fel tudják mérni, hogy a fejlesztés megalapozott és kivitelezhető-e.
5. A pályázati űrlapon megadott terjedelmi korlátokat nem ajánlott túllépni, a beadási határidőt pedig be kell tartani.
6. Előfordulhat, hogy a pályázatot nemcsak papíron, hanem elektronikus formában is be kell adni, ilyenkor a két dokumentációnak egyformának kell lennie.
7. A fejlesztésekhez az indokoltnál se több, se kevesebb támogatást nem érdemes kérni, a pályázatban kikötött költségarányokat pedig nem szabad megváltoztatni.
8. A legkisebb számítási hiba is a pályázat elutasítását jelenti.
9. Hiába a remek pályázat, ha a fejlesztést tervező intézmény, szervezet, társaság nem jogosult a támogatásra.
10. A formanyomtatvány tulajdonképpen reklámanyag a pályázatról, ezért célszerű figyelni a minőségére. Törekedni kell arra, hogy minden kérdésre meggyőző válasz szülessen
(NSZ)
2004. 03. 18.