Február 12-étől indul a központosított nyugdíjpénztári bevallás
Hat napja maradt a munkaadóknak és az egyéni vállalkozóknak, hogy átálljanak az új rendszerű pénztári befizetésekre, adatszolgáltatásokra amelynek elsődleges célja, hogy egyszerűsödjön az adminisztráció, csökkenjenek a munkáltatók és a pénztárak adminisztrációs terhei.
A tanulás és az átállás időszaka azonban várhatóan nem lesz problémamentes - ezért az átállás megkönnyítése érdekében a Stabilitás Pénztárszövetség átfogó tájékoztatási kampányt indít. Annak ellenére, hogy a Stabilitás Pénztárszövetség képviselői, az APEH és a PSZÁF munkatársai az elmúlt időszakban is rendszeres egyeztető tárgyalásokat folytattak a magán-nyugdíjpénztári bevallások és befizetések központosított beszedésével kapcsolatos feladatokról, az átállás előre láthatóan nem lesz zökkenőmentes.
Ennek több oka is van.
Az első és legfontosabb, hogy mostantól jelentős feladat hárul az APEH-ra, hogy megoldja a hatalmas mennyiségű adat problémamentes átvételét és feldolgozását,
másrészt pedig az, hogy szinte az egész országnak meg kell tanulnia az új rendszer működését. Az elmúlt közel tíz évben ugyanis mind a foglalkoztatóknak, mind az egyéni vállalkozóknak azokhoz a magánpénztárakhoz kellett bevallásaikat és befizetéseiket elküldeniük, ahol munkavállalóik tagsági jogviszonnyal rendelkeztek. (Ez egyes esetekben azt is jelenthette, hogy egy nagyobb munkáltató esetleg mind a 20 magánpénztárhoz havonta teljesítette bevallási és befizetési kötelezettségét.)
Az idei évtől azonban a társadalombiztosításról szóló 1997. évi LXXX. tv. (Tbj.) és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. (Art.) változása értelmében 2007 januári bevallási időszaktól ezt a feladatot az APEH veszi majd át.
Ez pedig azt jelenti, hogy az adatszolgáltatóknak mostantól havi gyakorisággal és elektronikus úton kell majd benyújtaniuk az adóhatósághoz bevallásaikat, illetve megtenniük befizetéseiket az adóhatóság Magyar Államkincstárnál vezetett, nyugdíjpénztáranként nyitott tagdíj, késedelmi (és önellenőrzési) pótlék számláira.
Ezeket a befizetéseket az Államkincstár haladéktalanul továbbítja a magánnyugdíjpénztáraknak, hogy azok folyamatosan gondoskodhassanak a beérkezett befizetések folyamatos befektetéséről.
Mi az, amit alapvetően tudnunk kell a változásokról?
A foglalkoztatóknak és az egyéni vállalkozóknak a 2007 januári bevallási időszaktól kezdődően az egyeztetéseikkel és bevallásaikkal kapcsolatos ügyintézést mostantól az APEH-kal kell lefolytatniuk.
Az új rend kizárólag a 2007. január 1-jét követő bevallási időszakra vonatkozik. Az ezt megelőző időszakra készített pót- és korrekciós bevallásokat és befizetéseket 2007-ben is közvetlenül a pénztárakhoz kell teljesíteni, éppen úgy, ahogy a tavalyi évben. A 2007. január 1-ét megelőző és az azt követő két időszak munkáltatói folyószámlái között átvezetésre a pénztáraknak nincs lehetősége.
Amennyiben a munkáltató tévesen teljesíti az átutalását, akkor a téves utalás tényét minél hamarabb jeleznie kell annak, ahova az átutalást tévesen teljesítette, hogy a visszautalásra minél hamarabb sor kerülhessen. A tévesen benyújtott bevallásokat mind a pénztárak, mind az APEH vissza kell küldjék a munkáltatóknak. Ahhoz, hogy eleget tudjunk tenni az elektronikus bevallási kötelezettségüknek, regisztrálni kell az okmányirodában a MEH ügyfélkapuján keresztüli adatközlekedtetéshez, amit az APEH-nál írásban szintén be kell jelenteni. Annak érdekében, hogy az új rendszer zökkenőmentesen induljon, a foglakoztatói bevallásokat ne közvetlenül a határidő előtti, vagy a határidő napján teljesítsük, hanem - amennyiben a technikai feltételek adottak lesznek- már az elkövetkező napoktól kezdve küldjük el elektronikus bevallásunkat az APEH felé.
(VGO)
2006.11.16.