Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Négyszáz kilométernyi új villamosított vasútvonalunk lesz

Az elkövetkező években négyszáz kilométernyi vasútvonalat kíván villamosítani a kormány. Ezzel a magyar vasúti hálózat 43 százaléka villamosított lesz. A villamos vontatás lényegesen olcsóbb, mint a dízelmotoros. (MI)

Megjelent a közbeszerzési felhívás az esztergomi vasútvonal villamosítására. A beruházás 2016-ban megkezdődhet és 2017 őszétől FLIRT motorvonatok közlekedhetnek a Budapest-Esztergom szakaszon - közölte a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. Nem a 2-es vonal az egyetlen, ahol megkezdhetik a felsővezeték kiépítését. Az elkövetkező években négyszáz kilométernyi vasútvonalat kíván villamosítani a kormány. Ezzel a 7942 kilométeres hazai vágányhálózat mintegy 43 százaléka lesz villamosítva.

Ezzel az aránnyal a környező országok között jó helyzetben lesz a hazai rendszer. Csak Ausztiában magasabb, 62 százalékos a villamosított pályák aránya, Szlovákiában 43, Szlovéniában 41, Romániában 37, Horvátországban 36, Szerbiában 35 százalékos. Ha a GYSEV Hegyeshalom-Porpác közti és zalaszentiváni vonala, illetve a MÁV kezelésében lévő esztergomi vonal villamosítása befejeződik, akkor a GYSEV hálózatának 89, a MÁV-énak 36,8 százaléka lesz villamosított.


kép: Kojnok Jenő


A villamos vontatásnak számos előnyös tulajdonsága van a dízelmotoros üzemhez képest. Első és legfontosabb előnye, hogy olcsóbb, ezért az energiaellátó rendszer kiépítése az adott vonal forgalmától függő időtartam alatt gyorsabban megtérül. A villamos vontatás fajlagos energiaköltsége 2005-ben a MÁV-nál a dízelmotoros vontatás kevesebb mint 20 százalékát tette ki. A MÁV 2005. évi vontatási teljesítményéből a dízeles vontatás 14,5 százalékot tett ki, ennek összes energiaköltsége nagyobb volt, mint a 85,5 százalékos arányú villamos vontatásé. A magyarországi teljes villamosenergia-felhasználás mindössze 1,5 százalékát fogyasztja a magyar vasút vontatási célokra. A teljes javasolt villamosítási program sem emelné meg ezt az arányt 0,2-0,4 százaléknál nagyobb mértékben.

Ehhez adódik, hogy az új villamos vontató járművek energia-visszatáplálásos üzemmódban való közlekedési feltételeinek megteremtésével tovább csökken az energiafogyasztásuk. A villamos járművek karbantartása olcsóbb és kevésbé létszámigényes.

Az egyik legfontosabb előny a villamos vontatás környezetre gyakorolt kedvezőbb hatása. A zaj-, lég- és talajszennyezés területén egyaránt a villamos vontatás az előnyösebb. Az egyre egységesebb villamos hálózat pozitív hatást gyakorol a járművek kihasználására. Emellett a vontatási rendszer váltásakor elkerülhetetlenek a mozdonyváltások - vasúti szaknyelven gépcserék -, amelyek a továbbhaladó vonatoknak 12-14 perces időveszteséget okoznak. Az egyre egységesebb hálózat ezeknek a határpontoknak a csökkentését is jelenti.

A fővonalakon a villamos hálózat egységes járműparkkal kiszolgálható, a dízelmotoros vontatás járműveit csak az egyébként is eltérő paraméterekkel rendelkező mellékvonal-hálózat kiszolgálására kell alkalmassá tenni. A villamos vontatás mellett szól az is, hogy bizonyos sebességek felett a dízeles vontatás alkalmatlan a feladat ellátására. Általában 160 km/h a dízel vontatás felső sebességhatára. A 200 km/h sebesség feletti hálózatok kizárólag villamos üzeműek.
(logsped)

2015.10.01.