Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Megújult a keszthelyi vasútállomás

A 21. század utasigényeinek megfelelve, de az észak-balatoni MÁV-épületek jellegzetes formai jegyeit megőrizve újult meg az 1903-ban épült keszthelyi vasútállomás. A beruházás a MÁV állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztési programja keretében, európai uniós forrásból valósult meg, mintegy 469 millió forintból.

A MÁV Zrt. 9,9 milliárd forintos költségvetésű, 23 vasútállomást érintő – az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott – rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fontos eleme – a már megszépített pécsi, balatonszentgyörgyi és kaposvári állomásokon kívül – a keszthelyi vasútállomás 482 négyzetméter alapterületű épületének és kiegészítő épületeinek felújítása.



A szerdai átadóünnepségen Manninger Jenő, Zala megye 2-es számú választókerületének országgyűlési képviselője, Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese, Ruzsics Ferenc, Keszthely polgármestere, és Szencz Lajos, az SZ-L Bau Építőipari és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója tájékoztatta az érdeklődőket és a sajtó képviselőit a felújításról.



A vasútállomás Keszthely frekventált részén, közvetlenül a 2015-ben – a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében – felújított buszállomás mellett található, amely biztosítja a helyközi és a helyi autóbuszok csatlakozását a MÁV járataihoz. A vasútállomás mostani megújulásának köszönhetően egy korszerű, intermodális jellegű csomópont jött létre.

Az 1903-ban épült és azóta – a tömegessé vált balatoni turizmus igényei miatt – többször átalakított épületegyüttes rekonstrukciója során megújult a homlokzat, korszerűbbé váltak az utasterek, illetve az utaskiszolgáló és a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges helyiségek is. A felújítás részeként az állomás közvetlen környezete is újjászületett. Az utasok és a kerékpárosok kényelmesebb, akadálymentes közlekedése érdekében az épület előtti tér burkolata – a korábbi, lépcsőzetes helyett – lejtős lett.

A felújított keszthelyi épületet a Tapolca felől, illetve közvetlenül Balatonszentgyörgyről vasúton érkezők már most is használhatják, azonban a Balaton déli partján utazók legkorábban június 17-től láthatják a vonatokról leszállva, mert pályarekonstrukciós munkák miatt, a nyári menetrend életbe lépéséig egyelőre pótlóbuszok szállítják az utasokat a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy–Keszthely közötti szakaszon (kivéve április 1-jétől 6-ig, amikor Szabadbattyán–Balatonszentgyörgy–Keszthely között állítanak be pótlóbuszokat). A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában március elejétől indult újra a dél-balatoni vonal, illetve a Fonyód–Kaposvár vasútvonal átépítése.

A helyreállítási munkákról:

A jelenlegi felvételi épület elődje – típusépületként – 1903-ban, a Keszthely–Tapolca vasútvonal átadásakor épült, a későbbi átalakítások azonban jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere ma már egyáltalán nem ismerhető fel. Az állomást 1962-ben újították fel, illetve – pavilonokkal és az azokat az épülethez kapcsoló fedett-nyitott terek megépítésével – bővítették ki.

Az állomásépület és környezetének rekonstrukcióját KÖZOP projekt keretében, 2013 nyarán kezdte el tervezni a MÁV. A közbeszereztetés 2014 második felében történt, a kivitelezés pedig 2015 első negyedévében kezdődött.

Az állomásrekonstrukció fő célja a külső-belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése és a helyiségstruktúra újragondolása volt, a 21. századi funkcionális igényekhez illeszkedve. A MÁV tervezői igyekeztek korszerűen, energiatudatosan kialakítani az épületet, különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, az innovatív – lehetőleg minél jobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, a takarékos rendszerek (WC-öblítés, csapok, LED-es világítás, jelenlét-érzékelős kapcsolók) felhasználására és a gazdaságos üzemeltethetőségre.

A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett a tervező és a kivitelező törekedett az állomás külső megjelenésének karakteressé tételére. Igyekeztek megőrizni ugyanakkor az épület meglévő értékeit: a Balaton északi partjának számos vasútállomásánál jellemző terméskövet, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezést, valamint a pavilonok felett lebegő födémlemezt, amely a fedett peron és nyári váró vékony acéloszlopaira támaszkodik.

Az attika megemelésével hozták létre a kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések, a napkollektor és a légkondicionáló kültéri egységének elrejtésére is.

A homlokzati kerámiaburkolat helyére hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkőburkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal és arra épített kültéri órával. A beltérben kő- és faburkolatú padokkal, valamint süllyesztett világítással alakítottak ki kortárs hangulatot. Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort, az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Szintén műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését. A főbejárat automata tolóajtós portállal készült.

Keszthely vasútállomás

Nem lehetett megoldani a korábbi „halacskás” kerámiarácsok felújítását, azok sérült állapota miatt, ezért a motívumot laminált üvegrétegek közé nyomtatott színes halmintás üvegfal beépítésével élesztették újjá a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot teremtve az autóbusz-állomással. A nyári váróban a peronhoz vezető rámpát üveg felülvilágítóval fedték le, hogy természetes fényt kapjon a váró fő közlekedési útvonala.

Az épület előtti teret – a korábbi lépcsős kialakítás helyett – 2 százalékos lejtésű burkolattal fedték, a mozgássérültek, a kerékpárosok és az utasok közlekedésének megkönnyítése érdekében. A zöldfelületet emelt magasságú növénykazetták telepítésével növelték. A rövid idejű autós megálláshoz az állomás előtt K+R parkolót alakítottak ki, a bicikliseket B+R kerékpártároló várja, és létesítettek egy akadálymentes parkolót is.

A rekonstrukció terveit a MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztályának szakemberei készítették, és ők biztosították a kivitelezés közben elengedhetetlen tervezői közreműködést is.
(logsped)

2017.03.29.