A MÁV Rt. az idén a tervek szerint 106 milliárd forint fejlesztési forrással számol, szemben a 2003. évi 94 milliárd forinttal - mondta Bakó János, a MÁV Rt. fejlesztési és forrásallokációs főosztályvezetője hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten. Elmondta: a 106 milliárd forint tervezett fejlesztési forrásból 17 milliárd forintot a 2003. évről áthúzódó összeg tesz ki.
A központi költségvetési törvény 41,8 milliárd forintot biztosít ilyen célra, a MÁV 41,3 milliárd forinttal járul hozzá a fejlesztésekhez, amelynek jelentős részét hitelből, illetve a hatékonyság javításából teremti elő. Bakó János szólt arról, hogy a 2004. évi fejlesztési forrásokban 26 milliárd forint sorsa bizonytalan, mert egyebek mellett nem dőlt el, milyen esetekben igényelhet vissza áfát a MÁV, illetve hogyan alakul az ingatlangazdálkodása.
A tervek szerint az idén mintegy 58 milliárd forint fejlesztést valósíthat meg a pályavasút, 22 milliárd forint jut a személyszállítás fejlesztésére, 3,5 milliárd forint az árufuvarozásra, a gépészet 16 milliárd forint fejlesztéssel számolhat, ingatlangazdálkodásra és központi beruházásra 6,4 milliárd forintot fordítanak. A vasútfejlesztéseket az Európai Unió is támogatja - mondta Bakó János, hozzátéve, hogy az ISPA-projektek keretében az idén a MÁV 23,6 milliárd forint fejlesztéssel számol.
A központi költségvetés által biztosított 41,8 milliárd forint fejlesztési forrásból 9,7 milliárd forintot terveznek a költségvetési beruházásokra, az ISPA-projektekre 23,6 milliárd forintot költenek és 8,4 milliárd forintot fordítanak a tavaly beérkezett orosz dízel motorvonatok kifizetésére. Az MTI kérdésére válaszolva Bakó János elmondta, hogy a számokat a májusi alapító értekezleten véglegesíti a tulajdonos, addig az elképzelések még módosulhatnak.
A MÁV a 2004-2006 között rendelkezésre álló kohéziós alapból 26 milliárd forint fejlesztést valósít meg közösségi és hazai finanszírozásban a Békéscsaba-Mezőtúr vonalon és tartalékprojektként szerepeltetik a kohéziós alaphoz kapcsolódóan a Székesfehérvár-Tárnok vasútvonal rehabilitációját. A nemzeti fejlesztési terv környezetvédelmi és infrastruktúra operatív program keretében 2004-2006 között a MÁV 4 milliárd forint fejlesztést kíván megvalósítani az elővárosi közlekedésfejlesztéshez kapcsolódva az érdi területen. Egyebek mellett utasforgalmi hatékonyságot növelő beruházásokat hajtanának végre, P+R parkolót építenének, illetve a kereszteződések biztonságát növelnék.
Kérdésre válaszolva elhangzott: a személyszállítási üzletág rendelkezésére álló forrásokból az idén az elővárosi beruházások megvalósítása kap hangsúlyt, befejeződik a BZ motorvonatok felújítása, előkészítik 30 villanymotorvonat beszerzését, valamint korszerűsítik a jegykiadást. (NSZ)
2004. 02. 10.