Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



MÁV-START tartja karban az új FLIRT motorvonatokat

Miközben hamarosan forgalomba áll a MÁV-START tizenkilencedik új beszerzésű FLIRT motorvonata, a járművek karbantartását végző szakembergárda emelt szintű felkészítése, oktatása is jó ütemben halad.

A motorvonatok típus-specifikus szervizelését saját erőforrással végezheti a vasútvállalat a fejlesztés alatt álló istvántelki karbantartóbázisán.

A MÁV-START belső pályázat keretében választotta ki azt a tizenhat szakembert (négy mérnököt, tizenkét technikust és szerelőt), akik a motorvonatok karbantartását végzik majd. A csoport négy fázisra bontott képzése összesen 180 napon át tart. Az idén kezdődött utolsó etapban a gárdát a teljes gyártási folyamatba bevonják. A szakemberek megismerik a forgóvázak előállítását, illetve a járművek összeszerelési folyamatát. A karbantartási szakértők a FLIRT-ek legkisebb részegységeinek beépítését és a szükséges speciális szerelési lépéseket is elsajátítják. Végül az összeszerelt motorvonatok üzembe helyezéséről is kapnak oktatást.

A magas színvonalú elméleti és gyakorlati oktatás biztosítja, hogy a szakemberek önállóan felismerjék a meghibásodásokat, problémákat, elvégezzék a javítási-, szerelési munkákat, továbbá át tudják adni a megszerzett ismereteket kollégáiknak. Az eddigi képzéseket az istvántelki telephelyen, a Stadler svájci és szolnoki gyáraiban, a pusztaszabolcsi javítóbázisán, továbbá a vasúti járműrendszereket is fejlesztő Knorr-Bremse budapesti üzemében végezték.



A FLIRT-ek korábbi években beszerzett hatvan darabos flottáját a gyártó Stadler magyarországi leányvállalata tartja karban pusztaszabolcsi telephelyén, azonban az új szállítású kék-fehér motorvonatok szervizelését már a MÁV-START végzi az istvántelki bázisán, amely emiatt jelentős gépészeti és műszaki fejlesztéseken esik át. A két vizsgálóaknával ellátott csarnokban a legmagasabb szintű kivételével minden vizsgálat elvégezhető lesz hamarosan.

A karbantartási munkák mellett a járművek fő külső- és belső tisztítási munkáit, a zártrendszerű mosdóinak kezelését és a graffitik eltávolítását is Istvántelken végzik. A teljes hosszában zárt gépi kocsimosó még zord időjárási viszonyok között is biztosítja a járművek esztétikus, tiszta megjelenését.

A MÁV-START Zrt. 2013 márciusában kötött szerződést a 42 darab motorvonat közbeszerzési pályázatának nyertesével, a FLIRT-eket készítő Stadler Bussnang AG-val. A szerződés a gyártó részéről képzés biztosítását is előírja a MÁV-START mozdonyvezetői, üzemeltetői- és karbantartási szakemberei számára. Az előbbi két csoportba tartozó munkavállalók képzése már az első két motorvonat Magyarországra érkezését követően, tavaly tavasszal megtörtént, a karbantartást végző szakértők oktatása azonban összetettebb, hosszabb folyamat.

Háttérinformációk

A MÁV-START flottája az Európai Unió Kohéziós Alap társfinanszírozásával, nyílt, közös közbeszerzési eljárás keretében, 220 millió eurós támogatásból bővül. A MÁV-START Zrt. 2012 novemberében indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzést a Stadler Bussnang AG nyerte meg, a svájci járműgyártó 42 darab egyáramnemű alacsonypadlós elővárosi és regionális villamos motorvonatot gyárt a MÁV-START részére. Az utolsó járműveket legkésőbb 2015. szeptember 30-ig adják át utasforgalomra kész állapotban. Február végéig tizenkilenc motorvonat áll forgalomba.

Az új járművek a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs, Budapest-Szob, Budapest-Veresegyház-Vác, a Budapest-Cegléd-Szolnok, és a villamosítás befejezését követően Budapest-Esztergom vasútvonalakon közlekednek majd. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet majd FLIRT-ekből kiállítani. Így évente harmincnégy millió utazást, az éves utazások negyedét tudja a MÁV-START korszerű motorvonatokkal kiszolgálni. A már meglévő FLIRT-ek bizonyítottak, népszerűek az utasok körében: ahol ezek a járművek közlekednek, ott hat-tizenkét százalékkal nőtt az utasszám.

Az új elővárosi vonatok a 2007-ben beszerzett FLIRT flottától eltérően kék-fehér-sárga-szürke fényezést kapnak, amely illeszkedik a MÁV-csoportnál általánosan alkalmazott színvilágba. A leszállított 42 új járművel együtt a MÁV-START kötelékében már 102 korszerű FLIRT motorvonat közlekedik majd.

Az akadálymentesített járművek összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük 160 km/óra. A motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekesszékek és kerékpárok fogadására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdóval, WiFi-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek.

A járműveket a gyártó ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon is 160 km/óra sebességgel közlekedhessenek. A FLIRT típusú motorvonatok az elmúlt években a kiemelkedő megbízhatóságuk mellett, öt év és negyvenmillió megtett kilométer alatt hétmilliárd forint értékű villamos energiát takarítottak meg a vasúttársaságnak.
(logsped)

2015.02.22.