LogSped
  LogSped LOGISZTIKA, SZÁLLÍTMÁNYOZÁS és FUVAROZÁS

     Archívum
     Blog
    Képgaléria
    Elérhetőség

FŐOLDAL
   Logisztika
    Logisztika
    Agrárlogisztika
    Inverzlogisztika
    Raktározás
    Anyagmozgatás,
    Csomagolás
    Logisztikai Szolgáltató  
    Központok
    Ipari Parkok
   Spedició, Fuvarozás
    Szállítmányozás  
    Szállítás, Fuvarozás
    Kombinált fuvarozás
    Expressz fuvarozás
    Fuvarbörze
    Fuvarbörze kínálat
    Közúti Érdekképviselet
   eTudakozók
    eFuvarinfo
    eSzolgáltatás
   Térszerkezet
    Régiók
    Kistérségek
    Önkormányzatok
   Kapcsolódó területek
    Ingatlan
    Pályázat
    Biztosítás
    Vám
    GPS
   Közlekedés
    Vasút
    Vasúti járművek
    Közút
    Hajózás
    Repülés
   Információs társadalom
    Információs társadalom
    eÜgyintézés
   Vállalat
    Vállalatirányítás
    Virtuális Vállalat
    PR
    Marketing
    Reklám
    Call Center, CRM
    eKereskedelem
    Kereskedelmi hálózat
    Franchise
    Piacterek
    Állás
    Távmunka
    Oktatás
   Minőségbiztosítás
    Minőségbiztosítás
    ISO 9000
    QS 9000
    ISO 14000
    TQM
    HACCP
    CMM
    TÜV
   EU
    Európai unió
   Egyéb
      Linkgyűjtemény menü
      Rendezvények
      Archívum
      Oldaltérkép

logisztikai kihívások a gazdasági válságban

eTarget hirdetés Hirdessen Ön is itt  
Kapcsolódó oldal:  
Logisztika   

Milyen logisztikai kihívásokat jelent a gazdasági válság?

A válság egyik pozitív következménye lehet, hogy végre tisztulhat, koncentrálódhat a logisztikai szolgáltatói piac, amely bár fájdalmakkal jár, de csak így maradhatnak a piacon közép és hosszútávon is életképes jó minoségu szolgáltatásokkal rendelkezo cégek. Milyen trendek várhatóak a magyar logisztikai piacon?

A válság kapcsán mindenki csak az árnyoldalakról beszélt, de itt az ideje a lehetőségeket is vázolni - figyelmeztet Dr. Duma László, Adversum Kft. ügyvezetoje, az MLBKT elnökségi tagja. Akik gyorsan és határozottan reagálnak (hatékonyságnövelés, szerkezet-, szervezeti-átalakítás formájában) akár megerősödve jöhetnek ki ebből a helyzetből. Mint mondja ezt érzékelik logisztikai tanácsadói, tervezői megbízásainkon.

Az elmúlt évek beruházás-előkészítő munkái helyett ugyanis a költségmegtakarító, optimalizáló munkák sokasága jelent meg cégünknél az elmúlt 3 hónapban. Összességében viszont jelentős piaccsökkenés várható 2009-bena logisztikai szolgáltató piacon, mivel sajnos sok esetben a hazai évekkel lemaradt a nyugat-európaiak mögött, különösen ami a logisztikai szolgáltatók ajánlatadási kultúráját, felkészültségét és főleg a rugalmasságukat illeti - tette hozzá.

Hiányzik tehát az innováció, vagyis azok a szolgáltatók, akik képesek innovációra, rugalmas egyedi megoldások kifejlesztésére, a szakmában közhelyszerűen hangoztatott, de ritkán alkalmazott hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtására.

Az ügyfeleik más tevékenységeinek rugalmas átvételével (lesz kiszervezés bőven a válságnak köszönhetően) vagy új szolgáltatási termékek kifejlesztésével értékes piaci réseket hódíthatnak meg, és nem kell a tömegszolgáltatások (például FTL; raktárbérbeadás) területén a közönséges termékekre jellemző árversenyben „szenvedni”. Ezeken az utóbbi területeken pedig igenis komoly árverseny, sőt díjcsökkenés lesz, ez iparági szinten fájdalmas, de nem látok esélyt az elkerülésére.

Két kritikus területet emelhető ki: a készleteknek, és így a készletgazdálkodásnak pedig korábban soha nem látott jelentősége lesz.

Túltermelési válságról beszélhetünk számos szektorban (lásd például autóipar))! Szorosan összefügg a kereslet-tervezéssel is. A legtöbb cég nem használja még gyakorlatban azokat - néhány ügyfelünknél sikeresen bevezetésre került - megoldásokat, amelyek segíthetnek átvészelni a válságot.

Másik neuralgikus téma az üzemanyagárak kérdése: a jelentős gázolajáresés ugyan javította a fuvarozók költséghelyzetét, másrészrol sajnos egészségtelen piaci/technológiai helyzetet teremt (fuvarozói árverseny, hosszabbodó ellátási láncok, közlekedési-, és energia-technológiák közötti újabb torzulások, stb.).

A hazai gazdasági életben kétségtelenül kulcságazat marad a logisztika, azonban még nem látja a beharangozott kormányzati támogatásokat Gombás Miklós, az Axiál Kft. szállítmányozási és logisztikai igazgatója. Az Axiál Kft. tevékenysége a mezőgazdasághoz és az építőiparhoz kapcsolódik, az ezekben a szektorokban tevékenykedő vállalkozásokat látja el gépekkel, alkatrészekkel és itt nyújt garanciális és garanciaidon túli szervízszolgáltatásokat.

A 2008. év eddig ismert statisztikái szerint a mezőgazdaság tavaly jól teljesített, egyedül az összes ágazat közül, tulajdonképpen a magyar gazdaság húzóágazata volt. Erre számítunk az elottünk álló év ben is valamint arra, hogy az építoipari ágazat szereploi valahogyan túlélik a krízist, amely oket érintette elsőként.

Azon logisztikai cégek, melyeknek nincs a kapacitásaikat biztonsággal legalább részben lekötő, lehetőleg hosszú távú szerzodése, nehéz helyzetbe kerülhetnek, mivel a piac a válság következtében folyamatosan szűkül. A kereslet csökkenése az árak, díjak csökkenésével is jár, s ez a tendencia a logisztikai szolgáltatóknak életveszélyes lehet. Mind a munka hiánya, mind a piaci versenyben a reális költségeket sem fedező díjak bevállalása a munka érdekében sok cég sorsát eldöntheti már a következő hónapokban.

A túléléshez komoly áldozatokat is kell majd hozniuk, de ez a gazdaság összes szereplőjére igaz lesz. Sajnos a kilátások nem túl jók - hangsúlyozta Suba Péter, a Nitrogénmuvek Vegyipari Zrt. kereskedelmi igazgatójaa. A Nitrogénmuvek Zrt. 2009. évi logisztikai feladatai közül a legnagyobb kihívást szezonális jellegu vevoi igények maradéktalan kielégítése jelenti majd. Az éves szinten megtermelt közel 1 millió tonna szilárd mutrágyatermék végfelhasználóhoz való eljuttatása kapcsán a legnagyobb kihívást a szezonális keresleti piac jellemzőiben kell keresni. Az év első 4 hónapjában a fenti mennyiség közel 60 százalékát kell a "földekre", disztribútorokhoz, nagykereskedőkhöz, végfelhasználókhoz kijuttatni.

Magyarországon jellemzően a közúti fuvarozási móddal érhetők el a piaci szereplőink. Sajnos a vasúti és vízi szállítmányozási módok a fogadókapacitások hiánya miatt nem jelentenek alternatív megoldásokat. A termékei jellege miatt (ADR) a szigorú szállítási és tárolási szabályoknak is eleget kell tenniük, mely jelentős kihívásokat jelentenek. Az új, európai "REACH" szabályozás bevezetése érdekében jelentos anyagi és szakmai erőforrásokat kell biztosítanunk.

Belső folyamataik állandó értékelésével és a legújabb szakmai javaslatok implementálásával szeretnék logisztikai szolgáltatásainkat továbbfejleszteni. Terveik között szerepel a tartálykocsis szolgáltatásaink új alapokra helyezése, ezáltal is a vevői megelégedettségi mutatók javítása. Árukiadási, mérlegelési, okmányolási folyamataink számítógépes irányítási rendszerbe történő integrálása is egy olyan kihívás számukra, melyet 2009-ben haladéktalanul el kell végezniük. (hgv.hu)
2009.03.03

  Hírlevél kérés