Haladéktalanul, még az M5-ös matricásítása előtt ki kell tiltania a nehézgépjárműveket az ingyenes 5-ös főútról a közútkezelőnek. A fuvarozók emiatt demonstrációra készülnek.
Haladéktalanul, még az M5-ös matricásítása előtt ki kell tiltania a nehézgépjárműveket az ingyenes 5-ös főútról a közútkezelőnek. A fuvarozók emiatt demonstrációra készülnek.
A kerülő útként használt, ezért túlzsúfolttá vált 5-ös főút mentén lakók életét is nagyban megkönnyíti, hogy a matricás rendszer március 12-i bevezetésétől olcsóbbá válik az M5-ös autópálya használata, ám még korántsem oldódott meg minden konfliktus. A Pest megyei közútkezelőnek haladéktalanul ki kell tiltania a nehézgépjárműveket az 5-ös út dabasi szakaszáról. Ezzel a lépéssel viszont - más kerülő út hiányában - a még hetekig csak borsos áron használható M5-ösre kényszerítik a 7,5 tonnánál nehezebb teherautókat. A fuvarozók demonstrációt tartanak, ha a matricás rendszer bevezetése előtt elrendelik a kamionstopot - tudta meg tudósítónk.
A teherautó-sofőrök többsége évek óta nem a drága M5-ös autópályát használja, hanem az ingyenes 5-ös főutat. Emiatt a településeken átvezető úton jelentősen megnőtt a forgalom. A dabasiak többször tartottak demonstrációt a kamionáradat elleni tiltakozásul. Tavaly nyáron átmenetileg kitiltották ugyan a teherautókat az útról, ám szeptemberben feloldották a korlátozást. Időközben viszont a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség megállapította, hogy az 5-ös úton a teherautók miatt a megengedettnél nagyobb a zajszint, ezért az út dabasi szakaszán elrendelték a súlykorlátozás bevezetését. E határozat ellen fellebbezett a Pest Megyei Állami Közútkezelő (Pemák) Kht., de ezt február elején az Országos Környezet- és Vízügyi Főfelügyelőség elutasította.
Pásztor Zoltán, a Pemák szóvivője elmondta: a főfelügyelőség másodfokú határozata helybenhagyta az elsőfokút, eszerint 2003. szeptember 30-ig kellett volna kitiltani a teherautókat. A határozat szerint a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók célforgalomban sem mehetnek át Dabason. - Mivel a hatóság nem szabott új határidőt, értelmezésünk szerint a súlykorlátozást haladéktalanul el kell rendelni - közölte a szóvivő, hozzátéve: a fuvarozókkal már egyeztettek, pénteken pedig az érintett hatóságokkal együtt döntenek arról, hogy mikor és miként vezetik be a súlykorlátozást.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára lapunknak elmondta: nem tartja elfogadhatónak azt, hogy kitiltják a teherautókat az ország egyik főútvonaláról, és lehetséges, hogy demonstrációt tartanak, ha még a matricásítás előtt az M5-ösre kényszerítik a fuvarozókat. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének nyugalmazott főtitkára is elképzelhetőnek tartja a demonstráció megszervezését, bár megjegyezte: szervezetük vezetősége ma alakítja ki álláspontját az ügyben.
(NSZ)
2004. 02. 22.