Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter 2007. augusztus 8-án átadta a forgalomnak az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14,7 kilométeres szakaszát, és annak részeként a Kőröshegyi völgyhídat.
A miniszter az átadáson elmondta: az országot átszelő autópálya építése 1964-ben kezdődött, ám 40 év alatt csak a fele készült el, míg a másik fele 2004-2008 között épült, illetve épül meg. Hozzátette: az új szakasz elkészültével Budapest és Balatonkeresztúr között végig autópályán közlekedhetnek az autósok, a Balaton teljes déli parti szakaszán mentesülhetnek a tóparti települések az átmenő forgalomtól. A miniszter jelezte, hogy hamarosan, augusztus 24-én átadják az M7-es egy újabb 12 kilométeres szakaszát Sormás és Nagykanizsa között, 2008. május végére pedig elkészül az M7-es autópálya utolsó 37 kilométeres szakasza az országhatárig.
A Zamárdi és Balatonszárszó közötti autópálya szakasz és a híd összességében 76 milliárd forintba került, kivitelezője a Hídépítő Strabag konzorcium.
A Kőröshegyi völgyhíd építése
A Kőrőshegyi Völgyhíd a legnagyobb völgyhíd a 15 műtárgy közül, amelyet a Hídépítő Zrt. az M7-es autópálya Zamárdi - Balatonszárszó közötti 14,7 km-es szakasz részeként épített.
Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Kivitelező: Völgyhíd Konzorcium az autópálya szakaszra (Hídépítő Zrt., Strabag Zrt.)
Hídépítő Zrt. a Kőröshegyi völgyhídra
Mérnök: Metróber Kft.
Felelős tervező: Hídépítő Zrt.
Társtervező: Pont Terv Zrt.
Kiviteli szerződés aláírása: 2004. május 7.
Befejezési határidő: 2007. augusztus 12. ( átadás augusztus 8.)
A VÖLGYHÍD
Hossza: 1872 m
Szélessége: 23,80 m (2 x 2 forgalmi sáv)
Legnagyobb magassága: 88 m
Pillérek száma: 16 (17,70 m - 79,70 m közötti magassággal)
Nyílások száma: 17 (60 m + 95 m + 13 x 120 m + 95 m + 60 m)
Pálya: 4000 m vízszintes sugarú ívben, 2,86%-os hosszirányú és 2,51%-os keresztirányú esésben
Alépítmény: 9 próbacölöp fúrását, majd próbaterhelésüket O 1200, O 1500 mm-es SOIL MEC típusú vasbeton szerkezeti cölöpök fúrása követte, változó mélységgel 22 - 31 m, és mennyiségi kiosztással 35 – 48 db, a cölöpfejeket összefogó alaptestekről (a legnagyobb 27m x 20m x 3,50m) indult a pillérek felmenő falazatának építése kúszó zsalus technológiával 5 m-es szakaszokban felfelé haladva, minden pillérben acél vizsgáló lépcső és kettőben személy/teherfelvonó lift is található
Felszerkezet: egy keresztmetszetű, két cellás feszített vasbeton trapéz szekrénytartó, magassága támasz fölött 7 m, nyílásközépen 3,50 m
Segéd/szerelő híd:
158 m hosszú, 1542 t acél szerkezet, 172 hidraulikával, mely két előretolható
főtartóból és az azokra felfüggesztett két nyitható kivitelű mozgó zsaluzó kocsiból állt, ez a segédszerkezet szolgálta a híd felszerkezetének építését kezdetben konzolosan szabad betonozásos technológiával.
Később a terepviszonyok lehetővé tették, hogy az 5-ös és 13-as számú pillérek között a felszerkezet építése gyártópadon előregyártott, majd felemelt zömökkel, szabadon szerelt technológiával folytatódjon, a segédszerkezet ehhez történő, megfelelő szerkezeti átalakítása révén. Az utolsó elempár felemelésére 2007. március 31.-én került sor a 8-as (77,50 m magas) pillér feletti hídágon.
Ez ugyan az utolsó emelés volt, de ettől a művelettől akkor még nem ért össze a híd, mégkét zárás hiányzott. Az egyik a 7-es és 8-as számú pillérek közötti 5 méteres zárózöm elkészítése monolit betonozással, majd a 2007. május 5.-i utolsó felszerkezeti betonozással végződő utolsó zárás, ami a 8-as és 9-es számú pillérek közötti középső, úgynevezett végső zárást jelentette, szintén 5 méteres zárózöm elkészítésével.
A híd ettől az időponttól vált teljes hosszában végigjárhatóvá, vagyis ért össze folytatólagosan. Ezután még folytatódott a híd két végén már elkezdett szegélyépítés, középső elválasztó sáv építése, vezető és üzemi korlátok szerelése, szigetelési, aszfaltburkolat készítési munkálatok a pályatesten, az egyéb, komplettírozási munkákkal együtt.
Ezzel egyidőben történt a híd felszerkezetének a belsejében a csapadékvízelvezető rendszer kiépítése a kültéri vízépítési műtárgyakkal együtt, valamint a villamos targonca közlekedését szolgáló járdák elhelyezése a szekrényben. (logsped/GKM)
2007.08.14.