A Ferihegyi repülőtér 1-es termináljának tetejére napkollektort szereltek fel
Két új napkollektort szereltek fel a héten - egyelőre kísérleti jelleggel - a Ferihegyi repülőtér 1-es termináljának tetejére. A Budapest Airport ezzel újabb lépést tett a "zöld repülőtér" koncepciójának megvalósítása érdekében. A megújuló energiaforrások repülőtéri alkalmazásával jelentősen csökkenhető a repülőtér üzemeléshez szükséges energiafelhasználás - ennek következtében pedig csökken a repülőtér működésének ún. széndioxid lenyomata.
A nap energiáját hasznosító berendezést az 1-es terminál tetején, az épület központi részén helyezte el a kivitelező. Ez azt jelenti, hogy a kollektorok a Budapest Airport - műemléknek számító és felülnézetből repülőgép formájú - termináljának közepére, a két "hajtómű" közötti részre kerültek.
A felszerelést követően megkezdődött az első napkollektorok próbaüzeme, ennek során egyebek mellett azt is tesztelik a szakemberek, hogy a napkollektorok csillogó felületének tükröződése vajon nem zavarja a repülőteret használó gépek pilótáit. Ha a tesztidőszak sikeresen zárul és a pilótáktól is zöld jelzést kap a zöld beruházás, akkor az egész tetőt beborítják napkollektor elemekkel.
A kivitelező összesen 63 darab szerkezet felszerelését vállalta. Előzetes becslések szerint ez a mennyiség, napsütéses nyári időszakban, az 1-es terminál teljes meleg víz ellátását képes lesz biztosítani. Ezáltal hozzávetőleg havi 45-50 Gigajoule energia-megtakarítás érhető el a repülőtéren.
A Budapest Airport legújabb környezetbarát beruházása kutatás-fejlesztési projektnek minősül. A kivitelezéssel megbízott cég, a Direkt-Line kft. nem egyszerűen a napkollektoros technológia beépítését végzi el, hanem kifejezetten a Budapest Airport számára fejlesztette ki a napkollektorok új prototípusát.
A fejlesztés és az összes kollektor felszerelésének becsült összköltsége 27 millió forint. A Budapest Airport az idén összesen 100 millió forintot költ megújuló energiaforrások kutatására és bevezetésére a repülőtéren.
(logsped)
2009.03.03.