Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Fel kell készülni az intelligens konvojozásra

Az európai tehergépjármű gyártók ismertették a főbb lépéseket tartalmazó ütemtervet, mellyel 2025 előtt bevezetik a félautomata vezérlésű konvojokat Európa autópályáin.

"A technológia manapság lehetővé teszi, hogy az azonos márka tehergépjárművei képesek legyenek a konvojozásra, viszont nyilvánvaló, hogy a különböző márkák járműveinek is tudniuk kell együtt konvojozni, így a végső cél ennek elérése" – mondta Erik Jonnaert, az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) főtitkára, amikor az Európai Parlament elé terjesztette az ütemtervet.



Önvezető járművek

2023-ra lehetővé kell tenni, hogy a különböző gyártók tehergépjárműveivel, konvojozással –autópályán közlekedve – át lehessen szelni Európát anélkül, hogy az országhatárok átlépésére vonatkozó különleges követelményekkel megakadályozzák ezt – mely követelmények a nemzetközi közlekedés előfeltételei. Emellett felmerül a kérdés, hogy hogyan pihenjenek a követő járművek sofőrjei. Habár a teljes önvezető járművek csak később jelennek meg, állítja Jonnaer.

Míg a Scania és más tehergépjármű-gyártók a logisztikai szektorral együtt már a konvojozással kivitelezhető üzleti eseteket vizsgálják, addig bizonyos feltételek, melyeket 2023 előtt kell teljesíteni, nem a járműipar hatáskörébe tartoznak. "Épp ezért kell erősítenünk az együttműködést minden, a konvojozásban közreműködő szervvel, ideértve a közúti infrastruktúra üzemeltetőit, a közlekedési vállalatokat, a hatóságokat és a biztosítótársaságokat is, legfőképp pedig a politikai döntéshozókat."

Európának még azelőtt meg kell alkotnia a szabályozást, mielőtt az intelligens konvojozás elterjedne. „Ez az a pont, ahol a politikai döntéshozókra szükségünk van. Nekik kell új jogszabályokat kitalálniuk, szükség esetén a meglevőket módosítaniuk, valamint harmonizálni a nemzetközi és uniós szabályozásokat is” – mondta Erik Jonnaert.
(logsped)

2017.06.18.