Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A fapados busztársaságok átalakítják a nemzetközi közúti személyszállítást

Az online foglalási rendszerek teljesen általánossá váltak, és a járművek is korszerűbbek, légkondicionáltak, többnyire található a fedélzeten mosdó, wifi és 230 voltos csatlakozó. (MI)

Ahogy a légi közlekedést valósággal forradalmasította a fapadosok megjelenése, néhány év késéssel, de annál gyorsabban alakul át a szemünk előtt a nemzetközi közúti személyszállítás is. A nyugat-európai országokban többnyire megvalósult a belső piac liberalizációja, vagyis országon belül, a városok közötti utasszállítás bármely szolgáltató számára nyitott – ha megfelel a szigorú előírásoknak –, és a versengő vállalkozások közül a legjobbak már meg is szerezték az uralmat a piacok nagy része felett.

Németországban a Flixbus szinte egyeduralkodó, és nemzetközi terjeszkedése során szolgáltatását már kiterjesztette Közép- és Kelet-Európára is, Lengyelországtól Bulgáriáig. Mivel hazánkban még nem történt meg a belső piac liberalizálása, a cég az állami Volánbusszal kötött megállapodást, amely az előírásoknak megfelelő minőségű járművekkel és a kijelölt járatokon a Flixbus zöld fóliájával feldíszítve szolgáltat.

Ez egyébként nem egyedülálló, a német startup filozófiá­ja ugyanarra épül, mint számos más online szolgáltatásmegosztóé, vagyis hogy nem üzemeltet saját buszt, csak az üres székeket és az utazni vágyó embereket hozza össze.


Fotó: Reuters


A Flixbus neve garantálja a szolgáltatás színvonalát: wifi, 230 volt, mosdó elérhető a fedélzeten, a foglalási rendszer rendkívül rugalmas, a jegy módosítható az indulás előtt akár 15 perccel is, a járatok kínálata zavarba ejtően széles körű. Például ha valaki nem talál olcsó repülőjegyet hazafelé útra egy európai városból, néhány euróért egy éjszaka alatt elbuszozhat egy másikba. A Flixbus Budapestről közvetlenül elérhető úti céljai mindamellett ma még korlátozottak, sok járatuk Bécsbe visz, és onnan átszállással, többletköltséggel és időbeli hátránnyal lehet továbbutazni.

A Flixbuséhoz hasonló sikertörténet a lengyel Polskibusé és a cseh Regiojeté – hazánkban ismert neve Student Agency –, amelyek a saját országuk belpiacán megerősödve kezdtek nemzetközi terjeszkedésbe. A Polskibus meghökkentően alacsony árakkal dolgozik. A Regiojet – a cseh magánvasút közúti vállalkozása – kezdetben elsősorban cseh és szlovák városokba kínált járatokat, de az utóbbi időben jelentősen kiterjesztették szolgáltatási területüket, Nyugat-Európába Pozsonyon, Brnón keresztül átszállással, Budapesten keresztül pedig Erdélybe közvetlenül, Aradra, Temesvárra is járnak.

A fenti nemzetközi versenytársak mellett Magyarországon az Orangeways utaztat. Előnye a külföldi központú cégekkel szemben, hogy járathálózata Budapest-központú, hátránya ugyanakkor, hogy mindeddig nem volt módja részt venni a hazai belföldi távolsági szolgáltatásban. Hogy kiderüljön, mire lehet képes ilyen körülmények között, próbaképpen összehasonlítottuk az említett cégek Budapest–Prága útvonalon kínált járatainak árait. A járművek minden esetben korszerűek, fedélzeti szolgáltatásaik összemérhetők a repülőgépekével, pluszban telefontöltést és wifit kínálnak. Az 525 kilométeres utat általában hat és fél, hét óra alatt teszik meg.



A Flixbus jegyének ára tág határok között változik, akár 5000 forintért is foglalhatunk egy szeptemberi hétköznapra, de ha most, azonnal utaznánk, 9 és 19 ezer forint között találunk jegyeket. A hazai pályán játszó Regiojet ára fixen 7500 forint. A Polskibus Budapestről nem megy Prágába, a hasonló távolságra lévő Krakkóba októberre már akár 2000 forintért is kínál jegyeket, de augusztusra is csak 5000 az egyirányú út. Az Orangeways ugyancsak fix áron dolgozik, Prágába egy útra 5900 forintot kér. Az érdekesség kedvéért megnézték egy fapados repülő árait: a Ryanair október végétől jár Prágába, az egy óra tíz perces utazás ára pillanatnyilag 8900 forint egy irányban. Ez elgondolkodtató azért is, mert a repülőgépeken a poggyászok szállítása mindig problémás.

A fenti körülmények között kell boldogulnia a hazai alapítású, hazai vállalkozói tulajdonban lévő Orangewaysnek. A márkanévhez az elmúlt években sok negatív esemény, értékelés társult, de a közelmúltban átszervezték a céget a tulajdonosok. Működésüket racionalizálták, kizárták a cég rossz híréért felelős alvállalkozókat, így stabil gazdasági alapokon tud dolgozni az Orangeways – tudtuk meg a cégtől. Az új korszakban a buszok kihasználtsága 65 százalék, ami jó értéknek számít, a járatok több mint 80 százaléka elindult. Az új foglalási rendszer okozott némi fennakadást a jegyértékesítésben, azonban már minden rendben működik, és még idén tizennégy új autóbusszal bővíti gépparkját a hazai operátor.
(logsped)

2017.08.05.