Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Dán győzelem a 2014/2015-ös Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető versenyen

Minden eddiginél többen, 23 ezren neveztek be a 2014/2015-ben immár hatodik alkalommal meghirdetett Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető (Scania YETD) versenyre.

Az április 24-25-én a Scania södertäljei központjában megrendezett megmérettetésen 26 ország győztesei közül igen szoros küzdelem után a dán Lars Sondergard nyerte meg a fődíjat, egy százezer euró értékű Scania R-szériás nyerges vontatót. Hazánkat Szabó Attila képviselte az európai döntőn.

Jól mutatja a 2003-ban indult Scania Járművezető Versenyek folyamatosan növekvő sikerét és népszerűségét, hogy ismét rekordokat döntött a rendezvénysorozat. Világszerte negyven országból több mint százezer hivatásos, 35 évnél nem idősebb tehergépkocsi-vezető nevezett be az elméleti és gyakorlati feladatok sokszínűségét tekintve is egyedülálló megmérettetésre. A Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető versenyen Európa 26 országában több mint 23 ezren indultak. Köztük Szabó Attila, aki kiváló teljesítményt nyújtva megnyerte a magyarországi döntőt, miután 2012-ben a második helyen végzett az országos finálén. Így hazánkból idén ő szállhatott versenybe az „Európa legjobb fiatal tehergépkocsi-vezetője” címért és a vadonatúj, százezer euró értékű Scania tehergépkocsiért.



Új kihívások

A hagyományosan fantasztikus hangulatú, izgalmakban és látványosságokban gazdag európai döntőn ismét új elemmel bővült a feladatok sora, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy milyen hatással van a járművezetésre a kábítószer-, illetve alkoholfogyasztás, a kialvatlanság és a lecsökkent vércukorszint. A tűzoltást pedig összevonták a döntő első manőverezési feladatával, ami látványosabbá tette a versengést. Emellett üzemanyag-hatékony és defenzív közúti vezetés, rakományrögzítés, indulás előtti járműellenőrzés, elsősegélynyújtás és különféle manőverezési feladatok során mérték össze tudásukat a döntősök. Idén minden eddiginél szorosabb, fordulatokban bővelkedő, fej-fej melletti küzdelmeket izgulhattak végig a szurkolók. Ez is jól mutatta, hogy az európai döntőben már nem elég a kiváló járművezetői tudás és nagy tapasztalat, itt már az is sokat számít, hogy stresszhelyzetben, az idő nyomása alatt ki hogyan teljesít. Elvégre a tehergépkocsi-vezetőknek sokszor a mindennapokban is ilyen körülmények között kell hibátlanul ellátniuk a feladatukat. Ezúttal a dán Lars Sondergard uralta legügyesebben a nyerges szerelvényt és a versenyhelyzetet a döntő utolsó versenyszámában, megelőzve a német Patrick Schildmannt és a svájci Thomas Knüselt.

Így látták ők

„Legutóbb még országos második helyezettként csak kísérő voltam az európai döntőn, idén azonban már versenyzőként érkeztem, azzal a céllal, hogy a lehető legjobb tudásomat nyújtva Södertäljében is nyerjek. Rendkívül boldog vagyok, hogy sikerült, ám a felkészülésemben nagy szerepe volt a Scania dán járművezető-oktatójának is. Ezenkívül legalább ötvenszer végignéztem a legutóbbi döntőn készített videofelvételeket. Saját vállalkozásom két Scania tehergépkocsival, pontosabban most már hárommal, Dánia déli részén fuvarozik.” - nyilatkozta Lars Sondergard közvetlenül a győzelem után.



„Sokat jelentett, hogy 2012-ben vendégként már ellátogathattam a Scania YETD verseny európai döntőjére, így nagyjából tudtam, hogy mire számíthatok. A feladatok terén nem is ért meglepetés, és sikerült alapvetően megőrizni a higgadtságomat az egész verseny során, ami nagyon fontos. Az viszont hátrányt jelentett a közúti vezetés és a manőverezés terén is, hogy a mindennapokban más típusú nyerges vontatókkal és három méterrel rövidebb félpótkocsikkal szoktam dolgozni. Így nem mindegyik feladatszámban sikerült kiválóan teljesíteni. Ettől eltekintve életre szóló élményt jelentett immár versenyzőként részt venni az európai döntőn, ahol nagyon profi szervezést tapasztaltam. A korhatár szerint akár többször is elindulhatok még a Scania versenyén, így legközelebb is ringbe szállok majd a fődíjért.” – mondta Szabó Attila a versenyt követően.

„Túlzás nélkül állíthatom, hogy minden idők legerősebb mezőnye állt rajthoz a Scania YETD idei európai döntőjén, ez a 26 fiatalember pedig minden eddiginél több induló közül jutott el idáig egy hosszú és nehéz úton. A fődíjat csak egyikőjük nyerhette meg, ám mindannyian győztesnek érezhetik magukat. A Scania YETD verseny célja, hogy reflektorfénybe állítsa a tehergépkocsi-vezetőket, akik a biztonságos, gazdaságos és környezetkímélő közlekedés első számú tényezői.” – foglalta össze Henrik Henriksson, a Scania alelnöke és az értékesítésért, illetve marketingért felelős igazgatója.

Változatlan célok

A Scania először 2003-ban rendezett hivatásos tehergépkocsi-vezetőknek meghirdetett versenyt néhány európai ország részvételével. Azóta világméretűvé fejlődtek a Scania Járművezető Versenyek, ám a rendezvénysorozat küldetése a kezdetektől fogva változatlan: ráirányítani a közúti fuvarozói ágazat érintettjeinek a figyelmét arra, hogy a fenntartható, azaz hatékony, környezetkímélő és biztonságos közlekedés elérésében kulcsfontosságú szerepet töltenek be a megfelelően képzett gépkocsivezetők. Az Európában általánosnak mondható sofőrhiány nyomán a versenysorozat további célja a tehergépkocsi-vezető szakma népszerűsítése.

A 2014/2015-ös Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető verseny fő támogatói a Volkswagen, a Schmitz Cargobull és a Michelin, míg fő védnökei az Európai Bizottság és a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete (IRU) voltak.
(logsped)

2015.04.28.