Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



ÁAK Zrt.: közlekedésbiztonsági fejlesztések

Kapcsolódó oldal:  



ÁAK Zrt.: közlekedésbiztonsági fejlesztések

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. több mint 13 Mrd forintot nyert el az ÚSZT Közlekedésfejlesztési Operatív Program (KözOP) pályázatán a kezelésében lévő gyorsforgalmi utak közlekedésbiztonsági fejlesztéseire.

A program a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által elkülönített, célzottan a személysérüléses balesetek megelőzését elősegítő infrastruktúra-fejlesztések részeként valósulhat meg az Új Széchenyi Terv keretein belül. A projekt támogatási szerződését 2012. március 27-én írták alá.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. évek óta kiemelt figyelmet fordít a közlekedésbiztonság javítására és fejlesztésére. A Társaságnál külön munkacsoport (Közlekedésbiztonsági Csoport) foglakozik a baleseti okok elemzésével és azok visszaszorításának lehetséges módozataival. Ennek köszönhetően az ÁAK által kezelt gyorsforgalmi úthálózaton 2011-ben tovább csökkent a balesetek száma, és javuló tendencia figyelhető meg az egyéb baleseti mutatók tekintetében is.

Bakó Attila, az ÁAK Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy "a Társaság az eddigi pozitív eredmények ellenére sem állhat le a technikai és technológiai fejlesztésekkel. A cél a balesetek további csökkentése, amihez az elnyert pályázati támogatás kiemelten hozzájárul. A 13,5 milliárd forintos keretből eddig még egyidejűleg nem látott közlekedésbiztonsági fejlesztések végrehajtására nyílik lehetőségünk."

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a rendelkezésére álló forrásból elő tudja készíteni az M3 autópálya fővárosi bevezető szakaszának korszerűsítését, ahol rendszeresek a sávváltásból és utolérésből adódó balesetek, több balesetveszélyes csomópont körforgalommá alakítását (pl. M0 autóút Csepeli csomópont, 403-4. sz. főút), illetve bizonyos emelkedőknél a kapaszkodó sávok műszaki leállósávval történő kiegészítését. Ilyen építési engedély köteles előkészítő munkálat lesz a pihenőhelyeken a tehergépkocsi parkolók számának bővítése is, amivel megelőzhetőek lesznek a szabálytalan, sokszor a forgalmat veszélyeztető parkolások.

A projekt másik részében az autópályák jellemző baleseteit megelőző fejlesztéseket kíván megvalósítani a Társaság. A nagy forgalmú szakaszokon fejleszteni fogjuk az intelligens forgalomirányító eszközöket, így több helyszínen új térfigyelő kamerákat, változtatható jelzésképű táblákat (VJT), meteorológiai állomásokat és forgalomszámláló berendezéseket létesítünk, amelyek javítják az utazók tájékoztatását, valamint elősegítik a balesetek megelőzését és a gyorsabb eljutást. Nagy sebességnél különösen veszélyes lehet a vizes útfelület, ezért az ÁAK 9000 m?-en tervezi grooving vágásokkal elősegíteni a burkolatra hullott csapadék gyorsabb elvezetését.

Az ÁAK Zrt. az általa kezelt útszakaszokon ún. megbocsátó környezetet igyekszik kialakítani, ezt segíthetők elő a projekt során beépítésre kerülő fokozott visszatartó képességű vezetőkorlátok és energiaelnyelő berendezések, továbbá korszerű üzemi átjárók építésével jelentősen csökkenthető lesz a pályaelhagyásos balesetek súlyossága. A beruházás kiemelt része lesz két nagy forgalmú fővárosi bevezető szakasz - az M3 és M5 autópálya - középső elválasztó sávjában a passzív védelmi rendszer korszerűsítése beton terelőfalak építésével.

Az üzemeltetési munkák során alkalmazott mozgó bázisú forgalomterelések előjelző rendszere a nagy tehergépjármű forgalmú útszakaszokon nehezen észlelhető (gépjárműoszlop kitakaró hatása), ezért gyakoriak, hogy a figyelmetlen vezetők nekiütköznek a terelőjárműveknek, veszélybe sodorva ezzel a saját és az ott dolgozó munkatársak testi épségét is. Új konzolos előjelző táblákkal az észlelhetőség jelentősen javulhat, ennek köszönhetően a forgalomterelések elején bekövetkező balesetek száma csökkenthető.

Az autópályákat teljes hosszában védőkerítés kíséri annak érdekében, hogy megakadályozza az állatok pályára való bejutását. Ez azonban mégsem zárható ki teljes mértékben, mivel a fel- és lehajtóknál értelemszerűen nem lehet lezárni az utat. A vadelütéses balesetek megelőzése érdekében több mint 140 km hosszban korszerűsítjük a védőkerítéseinket, illetve új vadkivezető rámpákkal és kapukkal segítjük a pályára tévedt állatok kijutását a közút területéről.

Az eseményen részt vett Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár is, aki kiemelte, hogy "uniós forrásokból most először sikerült célzott forrásmennyiséget, mintegy 50 Mrd forintot elkülöníteni a személysérüléses balesetek megelőzősét segítő közlekedésbiztonsági fejlesztésekre. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésének kiemelt célja, hogy Magyarország útjai, infrastrukturális hálózata még biztonságosabb legyen, hiszen az emberélet a legfontosabb."

A projekt beruházásai várhatóan 2014 végén fejeződnek be. A fejlesztések eredményeként a hazai gyorsforgalmi úthálózaton tovább csökken a balesetek száma, illetve ezáltal tovább javulhatnak a várható eljutási idők.

2012.03.29.